Smuts-tips

Anna-panna

Trådstartare
Är det någon bukare som har nåt bra tips på hur man gör om ens skimmel har en stor kiss/bajsfläck på sig, samma dag som man ska åka och tävla. Nåt bra borstknep? Jag brukar använda ryktstenen som en galning, men det funkar inte alltid så bra...Skulle det funka med torrschampo? Är det bra?
Svara gärna! =) /anna
 
Sv: Smuts-tips

Jag är inte så bra på det här men..
Gula fläckar på skimmlar kan man ta bort på 2 sätt..

1, Potatis mjöl, gnugga potatis mjöl på fläckarna med en svamp eller liknande , vet inte om man ska skölja bort det sen..(använder själv kol)

2, Kol , gnugga på gula fläckar åh borsta sedan bort det svarta dammet..

OBS! Hästen/Ponnyn måste vara heeelt torr när du tar på kol eller potatis mjöl , annars blir det kladdigt :crazy::p
 
Sv: Smuts-tips

vatten och diskborste, skälj ovanför med enslang, borsta medhårs
 
Sv: Smuts-tips

När jag har använt potatismjöl, har jag fuktat lätt på fläcken, sen har jag gnott in mjölet, låtit torka, och sen borstat bort.

Annars är ju ett täcke bra över natten, så slipper man ju fläckar på kroppen iaf.
 
Sv: Smuts-tips

Det allra bästa är att ta vatten och galltvål, tvätta kvällen före och ha ett täcke på över natten, blir det fläckar ändå finns det bra torrschampo.
 
Sv: Smuts-tips

Vatten och svamp. Fukta fläcken först utan att gnugga eller nåt. När hela fläcken är uppblött så ta mer vatten på svampen och tvätta medhårs. Torkar snabbt.
 
Sv: Smuts-tips

Tack för alla svar:bow:, ska prova när det behövs! =)
Han har stått med täcke innan andra tävlingar, men nu börjar det bli så varmt så han slipper det nu. Och även fast han har täcke så blir det alltid fina fläckar på bakbenen och halsen!
/anna
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 963
Senast: Gunnar
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
881
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp