"smulig" avföring

frittan

Trådstartare
Min foderhäst har sedan en tid haft lite "smulig" avföring. Kan se ut som bollar, men nuddar man så smular de sönder. Eller så är de redan söndersmulade när man ska mocka.

Vissa dagar kan han ha helt normal avföring, andra är det bara strimlat !

Han äter hö (ca 12kg om dagen), 0,6kg krafft protein, 1kg Hippo Bas Harmoni (havrefri musli). Lite betfor.

Provat med jäst men det gjorde ingen verkan, i så fall mer åt det sämre hållet.

Vad kan vara fel? Saknas något i hans foderstat?
Har analys på höet, dåliga proteinvärden som kompenseras med krafft protein.
Han är också väldigt väldigt laddad.

Tacksam för massa svar!

Sv: "smulig" avföring

Så länge hästen verkar må bra och är som vanligt - lägg kraften på något annat....

Torr avföring = för lite vätska. Dricker han som han ska? Erbjud vatten på fler sätt; hink istället för vattenkopp, större balja, tempererat vatten.

Torr avföring = för lite vätska. Dricker han som han ska? Erbjud vatten på fler sätt; hink istället för vattenkopp, större balja, tempererat vatten.

Är den torr om den smular sönder?
Jag är inte så hajj på de här med bajs :p

Ja den är torr om den smular sönder.

Jag ger en dutt betfor i ca 5 liter vatten varje kväll. Pålle får dricka upp vattnet för att komma åt godiset.

Och jag har i en kanna varmvatten i hinken. detta har ökat hans vätskeintag markant.

FOr torrt foder i allmanhet, haller med om betfor i vatten, lat honom dricka vattnet for att komma at godiset..
ocksa prova med vanlig matolja, en "slatt" over fodret innan hast borjar ata.. alltsa hall direkt i krubba nar du ger foder.. det ocksa hjalper dem att passera allting sedan "insidan" blir fin och glatt fran oljan.
Men torra bollar betyder manga ganger att de inte dricker nog med vatska. Och aven med hosilage behover de fa i sig sina 20-50 liter per dygn..

Du kan ocksa prova med lite salt i maten men som med manniskor, for mkt salt ar inte bra for kolestrolen...

kat

Vi fick rådet att ge cirka 45 gram salt i maten och sen kan man prova att hälla päronsaft eller likande i vattnet , de flesta hästar uppskattar detta ! :)
Bara att prova sig fram!
Men måste säga att vårat holländska halvblod dricker säkert 40-60 liter vatten om dagen och är ändå torr och smulig i bajsarna. Så detta kan bero på olika saker. Är du osäker prata med en Vet :)

Vi fick rådet att ge cirka 45 gram salt i maten och sen kan man prova att hälla päronsaft eller likande i vattnet , de flesta hästar uppskattar detta ! :)
Bara att prova sig fram!
Men måste säga att vårat holländska halvblod dricker säkert 40-60 liter vatten om dagen och är ändå torr och smulig i bajsarna. Så detta kan bero på olika saker. Är du osäker prata med en Vet :)

Han är ju faktiskt ett holländskt halvblod :P
Hur har ni löst det med den hästen?? Eller accepterar ni bara att de är smulit?

Liknande trådar

M
Foder & Strö Jag har ju haft sånna himla problem med foderstaten på min nya häst! Och ja nu förra veckan fick jag reda på analysen på hösilaget och...
2
Svar
28
· Visningar
1 924
J
Foder & Strö Kan hästar som äter mycket stråfoder, 9 kg hö + minst 4 kg halm få smulig avföring? :confused: Min häst har grönaktig (precis som om...
Svar
9
· Visningar
1 535
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka