Äntligen har jag kanske rett ut det!

Sv: Äntligen har jag kanske rett ut det!

Varför ger du olja i en foderstat med ett proteinfattigt grovfoder?
Det brukar inte vara några problem med att få upp energin i en sådan foderstat.

Jag skulle sedan rekommendera Inte_Ung's blandning.
Lusern och sädkross i lika delar blandas efter att lusernet blötts upp i vatten.

Jag ger 3:15 för lusernpellets med 122g smb rp och 2:12 för kornkross hos grannen.
Jag får då 404g smb rp för 10:54 kr.

Äsch jag orkar inte med att alla ska pika hela tiden, det ända var att jag sa att det äntligen kanske hade rett ut sig. Och då kommer ni och gör det värre som om jag inte har nog att tänka med. Ursäkta mig men så tycker jag. Känns som att det blir så i alla trådar som skrivs så länge man har ett eget perspektiv på saken.

öhhh för en utomstående så tycker jag det verkar som om dom försöker hjälpa dig att hitta en billigare lösning med lika mycket protein :angel: :confused:

Men jag tycker inte att din lösning var särskilt kostnadseffektiv.
Och jag tycker inte att olja hör hemma i en foderstat med proteinfattigt grovfoder.

Jag är mycket erfaren vad gäller att utfodra hästar kostnadseffektivt.
Och mina hästar är i de flesta fall nästan feta samt välmusklade.
Det kan väl vara något dräktigt och digivande sto någon gång ibland som jag inte riktigt lyckas att hålla på topp.

Så vad är det för fel med en billigare foderstat som består av färre olika fodermedel och därmed borde vara lättare att hantera.
Det finns inga egna perspektiv på utfodring.
Det finns fodermedelstabeller, foder, priser och så hästen.
Fakta - inte perspektiv.

Om man lägger till proteinet från hösilaget så blir det 404 + 240 = 644 g smbpr, vilket räcker till en normalstor ridhäst i träning för tävling, dock ej kapplöpning.

Marika skrev:
Äsch jag orkar inte med att alla ska pika hela tiden, det ända var att jag sa att det äntligen kanske hade rett ut sig. Och då kommer ni och gör det värre som om jag inte har nog att tänka med. Ursäkta mig men så tycker jag. Känns som att det blir så i alla trådar som skrivs så länge man har ett eget perspektiv på saken.

Det här är ju ett forum där man diskuterar.
Förstår inte eg varför du överhuvudtaget skrev en tråd om detta om du inte ville ha hjälp. För att diskutera med dig själv eller?

Jag har gjort ett eget excel dokument där jag har alla siffror och de flesta priser inlagda.

Så har faktiskt jag också gjort, det fungerar jättebra. Och en bra informationsbank blir det också, när man samlat på sig tillräckligt många foderslag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka