Smuggelhundar

Sv: Smuggelhundar

Det var därför jag skrev påträffas vid gränsen!
"Hemkarantän" gäller bara det som man kommer på i efterhand o där är det rättsliga läget att göra ngt mer ofta väldigt svagt.
Sambandet mellan att ngn köpt en valp på togret ngn stans i skåne o att bevisa att den verkligen är insmugglad är ofta svagt.
PL

Vi tar det från början.
Hundarna som har kommit hit och tagits av tullen är nästan alltid i mycket dåligt skick. Det är inte precis så att dom sitter i baksätet eller i en hundbur. Dom ligger ofta ihop trängda i en väska eller under annat bagage med tejp runt nos och ben för att dom inte ska upptäckas.
Den som påträffas med hundar på det här viset får inte något alternativ om att föra ut dom igen. Dessa hundar tas i beslag. Sedan är det gränsveterinären som avgör vad som ska ske med hundarna. Hittills då de avlivats så har det bedömts att de inte skulle klara av vistelsen i karantän. Kostnaden har inte så mycket med det att göra för det får ägaren till hundarna stå för. I vissa fall har hundarna varit döda redan när tullen har hittat dom.

Rabies ja det är smittsamt finns ännu inte i Sverige och det är krav på att alla hundar som kommer hit ska ha godkänd rabiesvacination. För att den ska vara godkänd så krävs blodprov som visar antikroppar och det finns inga valpar som kan ha det. Dom är helt enkelt inte tillräckligt gammla för att ha hunnit bilda antikroppar även om de är vacinerade.

Hundar som kommer till Sverige ska också ha hundpass och vara ID-märkta. Inga av de här hundarna är i närheten av något sådant.

Till sist det allra viktigaste och farligaste så är det att alla hundar som ska in Sverige ska vara avmaskade mot dvärgbandmask av veterinär och det får inte ha gått mer än max tio dagar sedan det skedde. Dvärgbandmask hos hund går att "bota" med avmaskning. Men det är den enda hundparasit i Europa som även smittar människa. På människa går det inte att få bort den och den kommer på sikt att leda till döden för den som blir smittad. Får vi in den i Sverige så blir de slut med sådant som att gå ut i skogen och plocka bär och svamp. Man kan nämnligen bli smittad av den här parasiten genom det. Så det är därför som det är så allvarligt med de här hundarna och man inte vill riskera människors liv och hälsa för att försöka rädda några valpar.

De som åkte fast i Karlskrona nu sist blev anhållna och brottet klassas som grov smuggling vilket kan ge fängelse.

peter_lundin skrev:
Om en smuggelhund utan klara papper, dvs inkl blodprov, tas vid gränsen är det avlivning karantän eller avvisning som gäller även om den skulle ha papper på rabiesvaccination.
PL

När jag skrev mitt inlägg utgick jag ifrån att de flesta människor förstår att man måste ha ett papper på att ett godkänt blodprov tagits för att kontrollera om vaccinationen "haft verkan", dvs. att det inte räcker med endast ett vaccinationsbevis. Men jag kanske har fel?

Knappast någon allmän kunskap ffa inte med tanke på att det bara är några enstaka länder i världen som har den här typen av krav.
PL

Jag misstänker att detta kravet kommer att försvinna även för Sverige när importreglerna ska omförhandlas, vilket är lite trist när vi ser att vissa individer inte uppnår gränsen efter vaccinering.

Valpar från vissa länder kan tas in med särskilt importtillstånd utan att vara rabiesvaccinerade. Men då krävs tillstånd från SJV innan importen.

peter_lundin skrev:
Knappast någon allmän kunskap ffa inte med tanke på att det bara är några enstaka länder i världen som har den här typen av krav.
PL

Ok, själv tycker jag att det är helt logiskt att man måste visa upp ett bevis på att vaccinationen fungerar på just den individen det gäller.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 727
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar