Smuggelhundar

fejko

Trådstartare
Varför avlivas alltid smuggelhundar? Ta det senaste fallet i Karlskrona med de 11 valparna som avlivades. Varför kan man inte beslagta hundarna och ta prover och sedan sälja dem? Försäljningarna borde kunna bekosta den omkostnad man har för provtagningen. Det verkar så otroligt stelbent och byråkratiskt att avliva hundarna. Kan någon förklara detta för mig?

Sv: Smuggelhundar

Det blir förmodligen en enorm kostnad/ valp, med karantän, foder, avmaskningar, provtagningar, undersökningar, ev behandlingar etc..
Rabies och dvärgbandmask är ju (för att nämna några problem dessa hundar kan dra in i landet) inget vi vill ha in i sverige..

Senast ändrad:

Det är karantän som gäller. Hur mycket skulle du betala för en sån valp? 50 000? 60 000?
Det är inte fråga om stelbenthet utan om säkerhet för oss o våra hundar.
PL

fejko skrev:
Varför avlivas alltid smuggelhundar? Ta det senaste fallet i Karlskrona med de 11 valparna som avlivades. Varför kan man inte beslagta hundarna och ta prover och sedan sälja dem? Försäljningarna borde kunna bekosta den omkostnad man har för provtagningen. Det verkar så otroligt stelbent och byråkratiskt att avliva hundarna. Kan någon förklara detta för mig?

Bara karantänen kostar runt 30 000 kronor, sedan tillkommer provsvar, vaccinationer, avmaskning etc etc...Tror att det är ganska omöjligt att få försäljningen att täcka omkostnaderna.

Håller med ovanstående talare! Det är dyrt! Och riskabelt med sjukdommar!! Dessutom är många av valparna i dåligt skick och alldeles för unga!

När en hundsmugglare upptäcks i tullen får h*n valet mellan avlivning, karantän eller ta tillbaka hunden till ursprungslandet vilket oftast inte är möjligt. Karantän är inte heller möjligt eftersom antalet platser är väldigt lågt. Tror att kostnaden för karantän passerade 40000 för flera år sen.
PL

peter_lundin skrev:
När en hundsmugglare upptäcks i tullen får h*n valet mellan avlivning, karantän eller ta tillbaka hunden till ursprungslandet vilket oftast inte är möjligt. Karantän är inte heller möjligt eftersom antalet platser är väldigt lågt. Tror att kostnaden för karantän passerade 40000 för flera år sen.
PL

Trodde inte man behövde karantän längre, men det var ju ett tag sedan jag hade hund. Trodde det räckte med rabiesvaccinering?

Tar 120 dagar innan man får besked om vaccineringen gett skydd.Under den tiden måste ju hundarna vara någonstans....

Det beror också på vilket land hundarna kommer ifrån, det finns olika bestämmelser.

I Sverige så tar det minst 120 dagar efter vaccinering innan man får besked om vaccineringen, som Gnist sa.

fejko skrev:
Trodde inte man behövde karantän längre, men det var ju ett tag sedan jag hade hund. Trodde det räckte med rabiesvaccinering?
De här valparna kom från Polen där man upptäcker ett par hundra fall av rabies per år.

Jag menade att rabiesvaccinering inte alltid räcker för att man ska få ta in hunden utan karantän.

fejko skrev:
I det nämnda fallet sa de att valparna var för unga för att sitta i karantän.

Du har fått genomgående bra svar av alla jag ville bara lägga till en sak.

Oftast är valparna väldigt unga och förtidigt separerade från tiken, det skapar ofta problem bara det.

För valparnas eget bästa är det riktigt att avliva dem.

*knapp*
Det ar val lite i avskrackande syfte ocksa. Att tar tullen dej sa avlivar de valparna - allt jobb och eventuell inkomst ar forlorad.

KickiH skrev:
De här valparna kom från Polen där man upptäcker ett par hundra fall av rabies per år.

Skulle du kunna ge mig källan till detta påstående? För i Polen är det obligatoriskt att alla hundar och katter skall vara vaccinerade mot rabies. Därför är rabies i princip utrotat bland tama djur, de rabiesfall som uppkommer är bland vilda såsom räv och liknande.

Men det skulle vara mycket intressant om du kunde hänvisa mig till texten från vilken du hämtat dina uppgifter.

fejko skrev:

Om hunden är rabiesvaccinerad behöver den inte sitta i karatän, men som någon skrev ovan tar det fyra månader innan man kan ta prover som visar huruvida vaccinationen givit resultat eller inte.

KickiH skrev:

Glömde att skriva följande i mitt förra inlägg: Enligt en rapport som SVA står bakom rapporterades under 2004, 4 fall av rabies på hund i Polen. Så jag är som sagt mycket intresserad av dina siffrors källa.

Om en smuggelhund utan klara papper, dvs inkl blodprov, tas vid gränsen är det avlivning karantän eller avvisning som gäller även om den skulle ha papper på rabiesvaccination.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 727
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar