Smörgåstårta. Recept?

Sv: Smörgåstårta. Recept?

Jag brukar göra med Gurka som rörs ihop med grädde så den blir lättare att bre och bostongurka i bottenlagret.
Sen skinksallad gjord på cream fraich, majonäs, lite hackad rödlök och strimlad skinka.
Sist hackad ägg med lte majonnäs och dill i.

Sen deckor dÅ
Mannen fyllde 30 år och hade dessa med på jobb.

472059_10150687092065665_1074081205_o.jpg


475734_10150687093035665_548310697_o.jpg


1540522_10151878026970665_1413266604_o.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Smörgåstårta. Recept?

tack!:o
De blev mycket uppskattade... den stora är snudd på grotesk dock... nästan 1 kvm2 tårta!
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Tack för en trevlig tråd och jag hittat tipps på mjölkfrismörgåstårta på en länk i tråden:):):)
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Man får ju nästan lite prestationsångest av att se såna skapelser, superfina!!

Jag har måttat och mätt så det kommer bli storleken av nio skivor formfranska (-kanterna då?), vi är ju bara två pers och jag själv är inte speciellt förtjust i smörgåstårta så jag äter säkert mer av för och efterrätt.
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Kl


Jag har ätit en enda god smörgåstårta (är skeptisk till konceptet).
Den hade en fyllning av gravad lax+pepparrot+c-f samt ruccola, avokado och nåt syrligt jox.
Räkor, lax och citron ovanpå, samt lite dillvippor.

Jag vill ha det lätt, annars går det bort.
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

knapp

Tips på ganska enkel smörgåstårta till två personer?
Den kan inte innehålla några som helst spår av tomat, även majonnäs går bort då det innehåller ett färgämne som jag inte tål .

Jag vill inte blanda hejvilt med kött (inkl. leverpastej!) fisk, skaldjur och andra konstiga kombinationer - utan vill ha ett genomgående tema.

Vi har dessutom ganska stram budget så det får inte bli för dyrt...

Så, finns det hopp för en god smörgåstårta till oss? :)
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Hm utan majonäs är ju inte jättelätt att hitta... *bläddrar snabbt igenom smörgåstårteboken*

Men kan du inte göra egen majonäs om det bara är ett färgämne du inte tål?
Är inte så svårt att göra.

Att göra en smörgåstårta utan spår av tomater är destå lättare :)
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

majonäs är väl inget måste på smörgåstårtan?

Jag som inte äter fisk/skaldjur har hon aldrig haft majonäs på mina smörgåstårtor. Har varit ostcreme, skinkröra osv istället. Riktigt gott!
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Det kanske det inte är.

Jag har en bok med bara recept på smörgåstårta som jag snabbt bläddrade i och då hittade jag inget recept som inte innehöll majonäs någonstans.
Men jag bläddrade bara som hastigast och kan mycket väl ha missat något.
Sen kan det ju även vara så att det går alldeles utmärkt att utesluta majonäsen i vissa recept.
Boken är ganska gammal och det kanske var mer förr som majonäs var ett "måste"?
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Jag tänker att majonäs hör hemma med räkor osv, men om man har annat i smörgåstårtan så känns det inte ens gott. I mimosasallad i så fall.

Och man behöver ju inte begränsa sig till recepten :)
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Majonäs går att göra själv med en stavmixer, ägg och olja. Garanterat tomatfri och färgämnesfri. Kan smaksättas med salt, peppar, citron och lite vitlök. :D
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Använd philadelphia, c-f eller annan god färskost. Blir mycket bättre tycker jag, som ogillar majonäs.
Mitt tips är annars, gör två supergoda mackor! Rågsurdegsbröd, goda charkuterier, ärtskott, färskost och färska örter.
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Jag gör oftast två lager, brödet är thekaka som är ganska tjock och fluffig.

Undret lagret är lax och skinka varvat. Vita kletet är majonnäs och vispgrädde, jag vet inte proportionerna utan går efter smak där! Brukar använda svart kaviar också på toppen som extra piff (dock ej på denna)

550420_10150898930718353_868751449_n.jpg
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Hittade faktiskt en majonnäs som fungerar! :)
Så ikväll blir det räkmackor på jubileumsbröd, med räkor, dill, majonnäs och sallad :) (till huvudrätt :p )
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Åh vad bra :)

Vilken majonäs fungerar för dig? Är ju alltid intressant med mat utan onödiga tillsatser :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp