Smörgåstårta. Recept?

toughcookie

Trådstartare
HJÄLP!

Nya kärleken (eller vad sjutton han nu är) kommer för att fira nyår hos mig och då vill jag laga lite mat. Han själv är lite trulig och vill inte önska sig något eller komma med förslag. Han tycker det duger med Mc Donalds.

Jag har dock lyckats klura ut att han älskar smörgåstårta så det vore kul att göra en sån.
Har ni några smaskiga och ENKLA recept att dela med er av? Jag är rätt talanglös så jag vill helst inte baka brödet själv.
Vet att han gillar leverpastej med gurka så den får gärna innehålla det. Jag själv är inte förtjust i skaldjur eller kaviar (räkor går bra) så inte för mycket av sånt om det överhuvud taget är läge att blanda det med leverpastejen.
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Min kompis gjorde en jättegod smörgåstårta till mig när jag fyllde åt, med hummus. Det var så jäkla gott!

Jag minns inte exakt hur den var uppbygd.. Vi provade lite olika röror och kombinationer innan och valde ut två olika varianter. En hade leverpastej i, kan ha varit den med hummus kanske.. Och så hade vi skinkröra, och ostcreme.. Och ett lager hade paprika i..

Jag äter inte fisk/skaldjur så båda smörgåstårtorna hade andra typer av fyllningar och så var de garnerade med olika ostar, skinka, exotiska frukter och annat gott :)

(Bröd kan man köpa i affären. Antingen kan man använda sånt vitt röstbröd och göra många fyrkanter eller så kan man köpa landgångsbröd)
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

När jag tänker efter så tror jag de såg ut typ såhär:

Smörgåstårta 1:
Ett lager med hummus och ett tunt (viktigt, annars tar det över!) lager med leverpastej.
"Täckning" med mjukost
Dekoration och sånt med skinka, brieost, vanlig ost och exotiska frukter.

Smörgåstårta 2:
Ett lager med någon slags paprikaröra och ett lager med någon slags mjukost med lite citron.
Täckning och dekoration typ som ovan.
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Mina smörgåstårta brukar innehålla följande.

Ett lager med leverpastej utvispad med lite vispgrädde som man sedan breder ut och sedan breder man ut en omgång med bostongurka ovanpå leverpastejen

Andra lagret har jag mimosasallad. Och tredje lagret kokta mosade ägg med en klick majonäs så det blir krämigt och hackad dill i.
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Mina smörgåstårta brukar innehålla följande.

Ett lager med leverpastej utvispad med lite vispgrädde som man sedan breder ut och sedan breder man ut en omgång med bostongurka ovanpå leverpastejen

Andra lagret har jag mimosasallad. Och tredje lagret kokta mosade ägg med en klick majonäs så det blir krämigt och hackad dill i.

Så gör vi också. Använder vanligt rostbröd, sådant där fyrkantigt. Men hade det funnits landgångsbröd att tillgå antar jag att vi valt det. Obs: Skär bort kanterna.
När du lagt ihop smörgåstårtan blandar du majonäs med typ crème fraiche och brer runt om innan du garnerar.
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Jag är ju som sagt totalt talanglös så ungefär vilka proportioner på pastej/grädde och majo/creme fraiche ska man ha?
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Är tre lager optimalt?
Ägg och majonäs lät gott, men dill hoppar jag nog över. Kan man göra någon röra med tex rostbiff eller skinka?

Och vad är finast och godast att garnera med? Kanske det man har i rörorna som man har i så det inte blir för många olika blandningar.
Googlar för fullt och alla är ju så himla snygga, så kommer ju inte min se ut men den kommer iallafall vara gjorde med en gnutta kärlek!
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Proportionerna när det gäller leverpastej/grädde så är det så att röran blir krämig, dvs lätt att bre ut på brödet. Likadant med de kokta äggen och majonäsen. Man häller i lite i taget och rör om :)
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Jag brukar göra en med vanligt rost bröd :d

Mellan så har jag en röra gjord av majonäs, boston gurka och mixad skinka. Har samma i alla lager. Och lägger sedan på¨ett täcke av skinka. Dekorerar sedan med det jag tycker är gott. Tomat, ägg, ost , räkor, vindruvor gurka sallad ja det man gillar helt enkelt :)

393002_10151453597148753_2107141645_n.jpg
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Enklaste tårtbotten är Hönökaka. Har bra form. Fort o gott.

Jag blandar (kan delas i olika röror men.. Det funkar faktiskt!!)
1 pastej, några skinkskivor, skagenröra (Ica har en billig som duger)
en schalottenlök, en par skedar majonnäs. Några msk Bostongurka om man vill.
Tonfisk om man vill, men den tar lätt över. Lite creme fraiche.
Körs i mixer.

Bred på kakan 3-4 lager.

Ytterst blandar jag 1 dl creme fraiche med 2 msk chilisås.
Bred över.

Garnera med räkor, ägg, citron, svart el röd kaviar, skinkrullar o el. Ostrullar.
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Fast med hönökaka så blir det ju inte den karakteristiska smörgåstårtasmaken. Då blir det hönökakatårta eftersom hönökaka smakar så mycket och brödet saftar sig inte heller.


Ts
Det billigaste är att köpa vanligt rostbröd och lägga några stycken skivor ovanpå varandra i stöten och skära bort så lite kanter som möjligt. Se till att skära raka kanter för annars blir det svårare att foga ihop bitarna sedan. Eller så går du in på ett konditori och ber att få köpa en botten till en smörgåstårta. Det är dyrare men mindre jobb och du kan då också få en rund botten om du vill ha det.
Lägg ihop tårtan minst ett dygn innan serveringen. Du kan garnera den samma dag eller dagen innan. Det spelar mindre roll men för att bli saftig och god så måste den läggas ihop dagen innan. Om du garnerar den samma dag så bred ändå på cremefraische/majonnäs och ev. lite grädde runt tårtan samma dag som du lägger ihop den.
 
Sv: Smörgåstårta. Recept?

Ja, jag tänkte göra den på måndag förmiddag och garnera strax innan vi ska äta på tisdagskvällen.
Ska provblanda några röror ikväll om jag får tid, men det lutar år att det blir leverpastej och gurka, någon skinkröra och så ägg och majonäs.
Garnerar då med ost och skinkrullar och några trevliga frukter och grönsaker.

Hummersoppa till förrätt och key lime pie till dessert. Det borde få pojvaskern på fall!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp