smörblommor

B

benjamin

Vår ponny är gul om mulen av smörblommorna och givetvis måste en och annan blomma slinka ner. Hur farligt kan det vara? Är det bara blomman som är giftig eller även blad och stjälk?

Sv: smörblommor

Det är inte så värst farligt om hästen får i sig nån smörblomma. Det gör inget det är inget. Har du aldrig sett en hästhade efterbetet? helt gul av alla smörblommor som finns kvar :) Man måste inte plocka bort från betet, hästarna undviker ju allt giftigt.
Det är snare så att hästar låter bli att äta dem.
De är inte så farliga bara, de inte får i sig i stor mängd.

Min ponny är också gul, men det är för att hon är bränd av solen. :)

Är du säker på att den är gul av smörblommorna? Då måste ni ha ofantliga mängder. ;)
Min förra häst blev däremot riktigt gul om både mule och strumpor av maskrosor.

Vissa hästar verkar inte ha riktig koll på vad som är farligt eller inte. Men de flesta undviker smörblommor. Så länge din häst är pigg och glad så skulle inte jag oroa mig.

Ja, den är gul av den ofantliga mängden smörblommor. Inga maskrosor, tyvärrför den gillar maskrosor. Frisk, men fått dåliga hovar.:(

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
2 014
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka