smittskyddspolicy i stall?

pastejja

Trådstartare
nu håller jag på att få krupp,det visar sig att det iblandkommer in hästar i vårt stall från en närliggande ridskola (privathästar/ponnyar)och de kan stå där en timme, eller något innan de ska iväg.. Handlar om att lämna sadel, vänta in någon eller vad det nu varit för anledningar. Dessutom har folk samma kläder i olika stall (dessutom är det visst någon sjuka på gång. I min lilla värld så är detta absolut fyfy, inget av de stallen jag stått på accepterar att man tillfälligt tar in hästar bland de permanent installade. Det har på vissa stall funnits gästboxar för övernattande, men de har varit skillda från inackorderingarna. Är det jag som är överkänslig? Vad har ni för smittskyddspolicy i era stall? Kanske ska tillägag att mitt sto är dräktigt, det finns ett par hästar i stallet som tränar och tävlar, men det har jag insett att jag får acceptera eftersom det inte är ett stall för avelsston, utan ett vanligt hederligt inackorderingsstall.Snälla, berätta hur ni gör, och finns det någon bra sida där jag kan hitta lite överskådlig smittoinfo som jag kan dela med mig av vid nästa stallmöte eller innan?
U

Sv: smittskyddspolicy i stall?

Ingen som vill dela med sig av vad ni har för bestämmelser i era stall?
U

Ja det känns som om du är överkänslig. Människor och hästar ÄR ju rörliga, tävling, träning, gästboxar, instruktörer träffar olika hästar, veterinärer och hovslagare. Det är ju orimligt att helt isolera ett stall däremot hör det ju till god ton att fråga innan man lånar en box!

Jag menar inte att folk i stallet inte får träna och tävla, det tycker jag att de ska få. Trots allt så är det jag som stallar in, och inte mitt privata lilla stall. Men jag tycker det blir lite mycket när främmande hästar som dessutom kommer från en anläggning där det rör sig mycket hästar, lånar en box någon timme för att sedan nästa vecka är det en annan häst. Jag har aldrig heller kommit på tanken att ha samma kläder i två stall, men jättebra att du svarar. Kan vara att jag är överkänslig, det har bara inte varit ok i något av de stall jag stått i innan.

Jag ogillar "onödiga" besök, speciellt i smitt-tider. Gäller både kusar och ägare i sina stallkläder. Därmed försöker jag själv att inte ställa till med onödiga besök av mig heller.

Går det att undvika tillfälligheter så är det att föredra.

Jag tror det borde motsvara samma nivå som jag är på. Tack för ditt svar.
U

Just därför vill jag helst ha inackorderade som också har avelsston. Jag uppskattar inte alls när folk inte tar hänsyn till smittspridningsrisker. Sen att man givetvis får åka väg på träningar och så, men vet man att man har avelsston i stallet tycker jag man kan tänka sig för lite. Så jag är nog också lite nojig...

Visst är det extra illa med nojjigheten när man har ett dräktigt sto, iallafall för mig. Men jag kan tycka att det är tråkigt om min häst skulle få kvarka eller vad det kan nu kan vara, även om den "bara" motionsrids/tävlas. Vi skulle egentligen vara 2 blivande mödrar i stallet men omständigheterna gjorde att det bara är en (om vi ska tro på ultraljudet och överse ändrad personlighet på det andra stoet). Intressant med fler åsikter det tackar jag för
U

Just därför vill jag helst ha inackorderade som också har avelsston. Jag uppskattar inte alls när folk inte tar hänsyn till smittspridningsrisker. Sen att man givetvis får åka väg på träningar och så, men vet man att man har avelsston i stallet tycker jag man kan tänka sig för lite. Så jag är nog också lite nojig...

Vad menar du med att tänka sig för när man har avelsston i stallet? Menar du att vi andra skall fundera på om vi verkligen skall åka på den där träningen eller tävlingen bara för att det finns andra i stallet som valt att betäcka sina ston? Den hänsynen är jag nog inte beredd att ta.

Däremot så är det normalt en regel i det stall min häst bor i att inte ha in "främmande" hästar i stallet, utan sådana som är på tillfälligt besök för att gå en kurs eller liknande får hålla till antingen i anvisade uteboxar eller hagar. Det krävs också vaccinationsintyg och hästägarförsäkran på de hästar som gästar stallet.

Vad menar du med att tänka sig för när man har avelsston i stallet? Menar du att vi andra skall fundera på om vi verkligen skall åka på den där träningen eller tävlingen bara för att det finns andra i stallet som valt att betäcka sina ston? Den hänsynen är jag nog inte beredd att ta.

Däremot så är det normalt en regel i det stall min häst bor i att inte ha in "främmande" hästar i stallet, utan sådana som är på tillfälligt besök för att gå en kurs eller liknande får hålla till antingen i anvisade uteboxar eller hagar. Det krävs också vaccinationsintyg och hästägarförsäkran på de hästar som gästar stallet.

Jag skrev nog lite snabbt där.

Jag menar inte att man inte får åka på träningar, eller tävlingar, med sina hästar utan främst detta med tillfällig uppstallning. Det är inte allt för ovanligt, har jag upplevt, att folk vill låta sina kompisar stalla upp hästar över en dag eller två. T ex för att de vill kunna bjuda in en tränare ihop.

Sen är det i mitt fall så att jag upplyser alla mina inackorderingar om läget innan de flyttar hit. Jag har valt att köpa in dyra avelsston och bedriva avel på dem. Därför stallar jag inte heller in "rena" tävlingshästar i mitt stall, dvs sådana som ligger ute var ohc varannan helg och stallar upp sina hästar på andra anläggningar regelbundet. Men som sagt, jag lägger mig inte i om någon åker på träning eller tävling ibland.

Men, det är jag det. Kanske är jag nojig...

/Lina

Vad menar du med att tänka sig för när man har avelsston i stallet? Menar du att vi andra skall fundera på om vi verkligen skall åka på den där träningen eller tävlingen bara för att det finns andra i stallet som valt att betäcka sina ston? Den hänsynen är jag nog inte beredd att ta.QUOTE]

Sen tycker jag att läget är ett annat om det är så att någon "helt plötsligt" får för sig att betäcka sitt sto. Är det så att man står i ett stall där det alltid stått mycket hästar som är "ute och flänger" kanske det är man själv som måste tänka om. Då tycker jag helt klart att det är den nya uppfödaren som får flytta sin häst till ett lugnare stall. Bara för att jag vill hålla på med avel kan jag ju inte förbjuda andra att åka ut och träna och tävla. Alla behöver ju inte dela stall med varandra.

/Lina

Vi har en ridskola som granne och vår önskan är att inga därifrån ska springa i vårt stall. Då måste de helst ha bytt om.

Fungerar bättre nu när den som både red på ridskolan o hade häst i vårt stall inte längre är i vårt stall.

Vi som har dräktiga ston vill inte ha massa spring. Jag är ju iväg o tränar men då får inte min häst ha någon kontakt med de andra hästarna. I stallet har man ju ingen koll om folk klappar och sådär på min häst efter att de varit på ridskolan. Så det är som sagt inte önskvärt.
Förbjuder dock ingen att träna och tävla, är ju sällan man låter sin häst snufsa massa på andras när man är borta. Men vill inte ha in massa utifrån i stallet.

I vårat stall vill vi inte heller ha främmade hästar. Flyttar någon in med en ny häst så stannar den länge.
De som rider både i vårat stall och på andra ställen är väl medvetna om smittriskerna som finns och handlar därefter.
Förstår att du, med ett dräktigt sto, inte vill ha en massa främmande hästar och människor i stallet.
Själva har vi tävlingshästarna i ett separat litet stall, för att försöka minska smitta lite. Vi går dock mellan stallarna.
Hoppas att du kan hitta en lösning:)
/ Qbaby

Håller med, det är väl den som äger stoet som ska tänka sig för innan de drar igång ngn slags uppfödning i ett stall där det finns tränande/tävlande hästar...

Det handlar inte bara om att mitt sto råkar vara dräktig iår. Jag har alltid varit intresserad av att försöka slippa kvarka, influensa etc oavsett om hästen varit dräktig eller ej. Jag menar som jag skrev tidigare inte att gå till vad jag menar omöjligt i ett inackorderingsstall, jag varken vill eller kan hindra kompisarna från att tävla och träna. Boxgrannen är dessutom den hästen som tränar och tävlar mest. Gissar att jag skrivit mitt inlägg även om stoet inte varit dräktig för att detta verkar helt bakvänt för mig att ta in hästar i andras stall för en liten stund. Mycket intressant att se hur ni resonerar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka