Smittorisk - snor och hosta?

katharina

Trådstartare
Min islandsvalack går i en lösdriftflock med ungefär 30 andra hästar.
Vi har ett tag haft problem med att några utav hästarna har varit snoriga och hostat. Eftersom att ingen riktigt tar tag i problemet har jag och två tjejjer flyttat våra hästar till en hage en bra bit bort. Vi har gjort rent våra grejjer och har dem inte längre i sadelkammaren.

Detta har vi gjort för att kunna åka iväg på träning/tävling om hästarna fortfarande är symtomfria om tre veckor.

Det jag undrar nu är hur lätt snor och hosta egentligen smittar? Är det ens någon idé att vi lägger ner den tid det kommer att ta att ha hästarna i en egen hage?
Smittar det bara igenom närkontakt eller också genom luften?

Någon som har en aning?

Sv: Smittorisk - snor och hosta?

Hej!

Svår fråga då det beror på vad det är för bakterie/virus de har fått. Men eftersom de enda (?) symptomen är snor och hosta så skulle jag tro att de har blivit drabbade av ett förkylningsvirus.

Det smittar oftast lätt och med luftburna aerosoler. Dessa har en enorm spridning genom luften och det sprids också med största sannolikhet genom kontakt. Kontakt menas dels häst till häst men även kontaminerad utrustning som vattenskålar, krubbor m.m.

Har du hästarna tillräckligt långt bort och själv inte har någon kontakt med de andra hästarna så skyddar det givetvis. Men å andra sidan är de nog redan smittade och antingen resistenta, mer motståndsduktiga så det blir mindre utfall eller också kommer det bryta ut på dem inom några dagar.

Du får tänka på dig själv när du är förkyld. Ungefär så fungerar det.

Hej från mig.

(kvarka skulle det ju också kunna vara. Man har visst haft några utbrott i södra skåne, men du bor ju så långt bort...)

Det smittar ju genom luften men inte hur långt bort som helst utan inom några meter. Har ni flyttat era hästar säg hundra meter bort och ni eller de aldrig kommer närmare någon sjuk häst så borde det ju inte vara någon fara om det nu inte skulle vara kvarka det rör sig om. Då är det ju andra regler som gäller.
Om det skulle vara kvarka så räcker det med att era hästar har stått ihop så räknas de in i karantänen.
Ni måste se till att ägarna till de sjuka hästarna tar tag i det för det är också tveksamt om sjuka hästar ska gå kvar på lösdrift elller om de bör stallas upp tills de blir friska.

För att kunna skriva i en sanningsenlig hästägarförsäkran så krävs det egentligen rätt drastiska åtgärder, vilket innebär att era hästar ska bort helt och hållet från smittad miljö. Jag har varit med om detta för många år sedan när grannstallet fick kvarka och vårat stall åkte med i karantänen per automatik efter som vi fanns på nära håll. För att jag skulle kunna genomföra det du skriver om krävdes för oss ett godkännande av behandlande veterinär för en flytt, vi tvingades också visa var hästarna skulle flyttas till och att de ej kom i kontakt med några andra hästar. Efter 21 dagar besiktades de och friskförklarades trots att de ej varit sjuka, sedan fick de flytta in i det stall vi då fick vara i tillsvidare. Jag hade också det kravet på mig att jag INTE fick besöka mitt eget stall under tiden som karantänen pågick efter avflyttningen.

Det är ju inte hästarna som är den enda smittkällan, den största boven till att smittor sker och förs vidare är vi människor. Det innebär att era hästar fortfarande kan vara smittbärare så länge de befinner sig i smittad miljö trots en annan hage, eftersom ägarna till smittade hästar fritt kan röra sig överallt.

I hästägarförsäkran intygar du som hästägare att din häst inte har varit sjuk, eller befunnits i en miljö/stall som har haft någon form av smitta. Och det har dom ju trots att de står i en egen hage, alla hagar som finns för stallets räkning anses vara samma miljö.

Det smittar ju genom luften men inte hur långt bort som helst utan inom några meter. Har ni flyttat era hästar säg hundra meter bort och ni eller de aldrig kommer närmare någon sjuk häst så borde det ju inte vara någon fara om det nu inte skulle vara kvarka det rör sig om. Då är det ju andra regler som gäller.
Om det skulle vara kvarka så räcker det med att era hästar har stått ihop så räknas de in i karantänen.
Ni måste se till att ägarna till de sjuka hästarna tar tag i det för det är också tveksamt om sjuka hästar ska gå kvar på lösdrift elller om de bör stallas upp tills de blir friska.

Att stalla in en häst från en lösdrift pga snor och/eller hosta, löser ju inte problemet. Har man otur så kan det istället bli ännu värre med hostan.

Däremot bör ju de hästar som har symtom skiljas från flocken, och ser man att andra hästar får symptom så tar man bort dessa i takt med att symptomen visar sig. Till slut har du kvar en flock som inte är sjuk, eller individer som tillfrisknat.

Att stalla in en häst från en lösdrift pga snor och/eller hosta, löser ju inte problemet. Har man otur så kan det istället bli ännu värre med hostan.

Däremot bör ju de hästar som har symtom skiljas från flocken, och ser man att andra hästar får symptom så tar man bort dessa i takt med att symptomen visar sig. Till slut har du kvar en flock som inte är sjuk, eller individer som tillfrisknat.

Ja det var väl så jag menade att man bör skilja sjuka och friska hästar åt. Dels för att det kan bli att smittan går runt men också för att man behöver ju ha mer koll på en sjuk häst (det säger även lagen).
Det var därför jag skrev stalla in, för att man ska ha mer koll på en sjuk häst men givetvis behöver inte hästen stallas in utan det kan lika gärna vara i en annan lösdrift.
Jag funderade också i banorna att en häst ska kunna ställas i ett uppvärmt utrymme när den är sjuk och för de flesta så blir det ju då att stalla in eftersom den möjligheten brukar vara begränsad på en lösdrift.

Har man hästar som snorar och hostar ska veterinär kontaktas.
Det är viktigt att få en diagnos på varför hästarna är sjuka och vad som skall göras. Är det kvarka så är det isolering och sedan sanering som gäller.
Sjuka hästar tempas för att kolla att dom inte har feber.
Ta även tempen på den egna hästen då feber kan komma före snor när det rör sig om kvarka.
När man rengör så skall allting krubbas helt rent och sedan sköljas/ doppas i virkon. Slarvar man så tar man inte död på alla bakterier.
Alla kläder som varit i kontakt med hästar tvättas i 60 grader.
Skor och bilmattor skrubbas med virkon.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 279
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gooing
·
Hästmänniskan Bakgrundsinfo: Jag har min häst i mormors stall - har varit där hela livet, dvs 19 år. Mormor är f.n. bortrest och jag samt grannarna...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 202
Senast: Septicemia
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har gjort alla miljöåtgärder som har rekomenderats utom lösdrift. Hästen står på kallstall med bra...
2
Svar
30
· Visningar
3 584
Senast: godaråd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka