Smittorisk och högdräktighet

H

Helan

Har ett sto som är på 327 dygn och ska snart föla.
På söndag har jag ett annat ung-sto som bor i samma stall anmält till utställning.
I morse läste jag i tidningen att en ridskola i närheten (1,5 mil bort) eventuellt har fått kvarka igen (de har haft avstängt för kvarka under 1 månad, men haft öppet ett par veckor sen avstängningen upphävdes). Nya prover tagna och det är vad jag förstår besöksförbud igen.
Utställningen är inte på denna ridskola men i samma län (5 mil ifrån) och de en del av anmälningarna är från gårdar i närheten.
Jag har inget jättebehov av att åka på utställningen , det blir fler i sommar, så jag funderar på att ställa in.
Är jag fånig som är så försiktig? Vill verkligen inte ha med mig nån smitta hem....

Sv: Smittorisk och högdräktighet

Jag personligen skulle inte våga åka, men jag är nog oxå en fegis.

Bättre ta det säkra före det osäkra !

Om det inte är nödvändigt att åka iväg så skulle jag nog också skippat det, oavsett om det finns smitta i området eller inte. Man kan inte lita på att alla andra på utställningen har 100% koll på sina och stallets hästar och att de i sin tur avstår att åka om någon av stallets hästar visar lite seröst snor eller förhöjd temp...

Om kvarka finns i ett stall 5 mil bort och de har vidtagit isolering så borde det inte vara problem. Sjukdomen är inte luftburen utan orsakas av en bakterie.

/Qbaby

Om det inte är nödvändigt att åka iväg så skulle jag nog också skippat det, oavsett om det finns smitta i området eller inte. Man kan inte lita på att alla andra på utställningen har 100% koll på sina och stallets hästar och att de i sin tur avstår att åka om någon av stallets hästar visar lite seröst snor eller förhöjd temp...

Om kvarka finns i ett stall 5 mil bort och de har vidtagit isolering så borde det inte vara problem. Sjukdomen är inte luftburen utan orsakas av en bakterie.

/Qbaby

Nej, nödvändigt är det absolut inte, bara en "kul" grej. Du har rätt, man vet aldrig hur andra tänker, så jag avstår nog faktiskt. Kan ju åka dit och titta utan häst, och tänka "att min hade nog vunnit OM vi hade åkt":angel:

Hur smittsam är kvarkan, dvs hur läng lever den kvar i kläder, stallväggar etc?

Jag var på en konferens i maj 2008 som handlade om S. equi (kvarka bakterien) och enligt en av föreläsarna (R.E Holland) så klarar bakterien:

3 dagar i jord
7 dagar på typ trästaket
30-45 dagar vid vattenkälla, vattenhinkar och dyl.

Om man känner sig minsta osäker så tvätta kläder, använd handsprit och Virkon S.

/Qbaby

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka