Smittar rävskabb till häst?

Apollo 13

Trådstartare
Vi har precis märkt att vi har en räv som bor i vår beteshage. :love:

Tyvärr är den inte frisk utan har skabb :cry:
Finns det någon som vet hur det smittar och om det kan smitta hästarna?

Vad gör man sedan med en skabbräv? Ber man någon komma och ta bort dem eller låter man dem bara vara?

Thanx!

Sv: Smittar rävskabb till häst?

Det smittar inte hästar men om ni har hund så se upp.
Man tar reda på antingen den som har jakten där räven finns eller kommunens skyddsjägare för att få avlivat den så fort som möjligt. Skabben kommer att leda till att den dör en en mycket plågsam död annars.

okej, tack!
då får vi nog ringa kommunen för han som har jakten här hos oss bor i sthlm vilket är 10 mil bort!
tack!

Utomlands så har hästar diagnostiserats rabies smittad av skunk vet inte om det är olika rabies men man rekomenderar att man vaccinerar hästar mot det.

Finns en del skrivet om det på the horse.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 985
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd