Smittar kattens maskar människan?

G

Greenpeace

ja frågan är just den ovan.:smirk:
vad kan ni om detta? har hört att man kan få spolmask men inte bandmask..o jag som pussar mina katter så mycket:p

Sv: Smittar kattens maskar människan?

Lite info finns här:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2356

Klipp ur texten:

"Människans spolmask infekterar inga andra djur, och spolmaskar från andra djurarter kan inte heller utvecklas hos människa. De flesta spolmaskinfektioner vi nuförtiden ser i Sverige är importfall."

"Hundens och kattens spolmask (Toxocara canis respektive Toxocara catis) kan inte utvecklas till vuxna maskar hos människa. Människan kan dock få i sig toxocaraägg och larverna kan nå blodcirkulationen och ge upphov till inflammation. Detta tillstånd, toxocariasis, kan karakteriseras av buksmärtor, feber och luftvägsbesvär samt ögoninfektioner. Dessa tillstånd är självläkande men ändå bör inte hund och katt tillåtas förorena i barnens sandlådor."

Kan väl hända men tror det är mycket ovanligt.

Sv: Smittar kattens maskar människan?

Ur "Hälsoråd för katt", Molin B, tryckt år 2002, ISBN 91-973202-5-0.

Sid 52

"Inälvsparasiter är artgena - dvs. kattens inälvsparasiter smittar inte till hunden, och hundens inälvsparasiter smittar inte heller till katten. Själva parasiterna kan inte heller smitta till människa eller utvecklas till en inälvsparasit där. Infektionsdugliga ägg i kattens avföring kan dock föras över till människa. Parasitägg kan nämligen överleva länge i det fria och t.o.m. övervintra i marken och i sandlådor. Katter använder ju gärna sandlådor som toalett. Barn kan få i sig smittan, när de leker där och stoppar smutsiga fingrar i munnen. Äggen utvecklas till larver i människans tamr och förs sedan via blodet till olika organ i kroppen för att kapslas in där (Visceral larva migrans). Det är dock mycket sällsynt, att sådana påträffas i vårt land."

"Det är en vanlig missuppfattning att barn får springmask från katter eller hundar. Detta är en omöjlighet, eftersom springmask varken förekommer hos katt eller hund"

Så, tvättar du händerna efter att du gjort rent lådan så ska det nog inte vara någon fara att du blir smittad, du slipper även att bli smittad utav Toxoplasmos om katten skulle råka vara bärare. För kattens skull så bör du hålla den maskfri, men det hoppas jag att du redan har tänkt på. :cool:

Det man ska vara orolig för är Dvärgbandmask som kan ställa till med rejäla skador om man smittas som människa, man är rädd att denna mask, som nu inte finns i Sverige, ska komma in via smuggelhundarna.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
798
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 208
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 925
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar