Smittad hage - hur länge? (Avmaskningsfråga)

U

Uddi

Vi avmaskade våra hästar i samband med att vi bytte till sommarhagarna, enligt konstens alla regler. Nu undrar jag - hur länge måste vinterhagarna "vila" innan man kan släppa på hästar där igen utan risk? Nån som vet?
/Uddi

Ett helt år. Dvs en sommar - höst - vinter och vår i sträck. Så om ett år är de parasitfria.

Jag har en kraftigt (med blodmask) nedsmittad vinterhage och tog reda på dels hur länge den behövde vila, om växelbete med får kunde 'påskynda' det hela (det fick jag aldrig nåt riktigt svar på mer än att det försämrar inte). Dock har jag ingen möjlighet att byta hage, så jag mockar det jag kan (den är för stor för att mocka hela) och så får jag se om jag släpper får där sen.

Det du kan göra är att MOCKA hagen. Lyckas du mocka hela hagen så kan du släppa dem redan i höst. Tänk på träckprovssvaret, t ex 800 EPG = 800 ägg per GRAM träck. Tänk hur många gram hästbajs det är i en hög, ta det ggr 800 (eller vad man nu fick för svar). Och sen det ggr antalet högar i hagen så inser man hur mycket man får ner det med att mocka även om man (som i mitt fall) inte kan mocka allt.

Hur gör folk över lag med sina hagar?? Jag tycker alla man ser runt omkring har sina hästar i samma hagar år ut och år in , jag betvivlar att alla mockar ur dem?? Själv försöker jag mocka så gott det går, men man får ju bort långt ifrån allt....

Ja, jag säger detsamma - hur många har hagar så det räcker för att man ska kunna låta dem vila ett år? Och mocka fungerar ju halvbra när det varit lerigt hela våren och allt blivit nertrampat till en enda gegga...

Hur gör ni andra? Och ni som *inte* vilar hagarna ett helt år, har ni fått märkbara problem av det...? :confused:

Jag har aldrig haft tillgång att vila några hagar, Men jag gör som många andra och mockar. När hästarna går ut på betet så har vi släpt ut ett och annat får i vinterhagen så dom fått tugga upp det som finns. När betet har vart slut så har vi eldat det.

Alltså, håller man smittrycket nere i hagarna behöver man inte vila dem. T ex om man mockar hagarna regelbundet, ser till att det är tillräckligt med yta/häst och sköter avmaskningen.

Jag har haft år efter år med samma hagar och låg maskförekomst. Sen fick jag in hästar utifrån som var proppfulla med mask och nu står jag där med smittad hage.

Men man behöver ju inte vila hagen ett helt år efter varje användning, utan sköter man avmaskningsrutiner och gör andra åtgärder för att minska parasittrycket och således håller det nere kan man använda hagarna år ut och år in. Men har man FÅTT hagen kraftigt nedsmittad så måste den vila ett helt år.

OK! Det lät ju bättre... Vi har inga kraftiga maskangrepp vad jag vet. Nu undrar jag alltså om man kan använda vinterhagarna någon stund ibland (inte som ordinarie hage alltså) redan nu eller om hästarna helst inte ska komma dit förrän i höst...? (komplicerat att förklara...)

De ska helst INTE gå tillbaka i vinterhagen om det finns gräs där/kommer upp gräs där. Då tar de med sig smitta ut på betet.

Om en hage har vilat hela vintern så är den parastifri och hästarna kan släppas i den efter midsommar utan att bli maskiga.
För att behälla det låga smittrycket är det viktigt att ALLA hästarna är avmaskade 2-3 dagar innan de släppps på den nya hagen och att man fortsätter att avmaska med det för avmaskningsmedlets givna intevallet under HELA betessäsongen.

Beror det inte på hurdan vintern är också? Har fått för mig att man räknar hagarna som parasitfria efter den norrbottniska vintern där det ofta blir 30 minus eller mer. Har svårt att tro att maskarna överlever det?

Beror det inte på hurdan vintern är också? Har fått för mig att man räknar hagarna som parasitfria efter den norrbottniska vintern där det ofta blir 30 minus eller mer. Har svårt att tro att maskarna överlever det?

Om de hamnar på frusen mark dör de, dvs de som skits ut under vintern dör. Men de som är från sommar/höst etc övervintrar. Även under kalla vintrar.

(Infon ovan är från parasitolog. Jag terroriserade dem rätt hårt med frågor i vintras)

Masklarverna klarar kyla bra ffa under ett snötäcke. De infektiva L3 larverna är väldigt bra skyddade även mot uttorkning de har däremot en begränsad energireserv o kan inte äta, energin tar slut fortare ju varmare det är. Det innebär att en stor del av de övervintrade larverna mycket väl kan dött av till midsommar men det finns ingen garanti. Hur stor del som dött av beror på vädret o vilken del av landet man talar om.
PL

Jag mockar regelbundet i vinterhagen. Under vinterhalvåret är det svårare att mocka då det fryser fast. Men på våren blir det alltid stormockning då jag tar ut allt och håller efter ända till de fryser fast igen. Sommarhagen är för stor för att man ska kunna mocka så där blir det inget.

En av mina hästar har haft mask, både blod och band, och det jag gjorde nu var att mocka ur hela skogsdelen av hagen, och hällde sedan ut kalk (det är en hingst så som tur är har han bara bajsat på speciella "toaletthögar") över området skiten legat.

Den nedre delen av hagen, 2 ha KAN man inte mocka för hand, så det har vi plöjt nu, harvat och sått. Det tar ju sin tid, men det blir ju garanaterat maskfritt iaf !

De kommer att kunna gå i den hagen i vinter när det är riktigt kallt, men får sedan byta så fort värmen börjar komma, annars trampar de sönder det nysådda. Detta är ju ett säkert kort, om än rätt dyrt, fast det hade ändå behövts göras så småningom för att förbättra betet i hagen... Den minsta tiden av hästhavandet går åt till att sitta på ryggen på dem....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 836
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 584
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?