Smitar-ponny!

R

Robin_Maja

Hej! Min ponny har fått för sig att springa ut i skogen om han tycker att det är tråkigt på en ridtur...! Det är så både när men rider och tömkör... När man rider går han i ena stunden snällt, men plötsligt börjar han sakta av och om man inte lyckas driva på honom tillräkligt snabbt backar han hela vägen hem oavsett hur långt bort det är och om man lyckas att driva på honom dröjer det inte lång tid innan han rasar ut i skogen med en utan förvarning! :eek: Han är envis som attan och lyssnar bara ibland på spöet, men ofta inte alls. När man tömkör ute i skogen kan han plötsligt stanna och när man börjar vifta med spöt i luften får han plötsligt ryck och drar en med ut i skogen och ifall man tappar tömmarna villket man såklart gör skenar han hela vägen till sin älskade hage och kompisar. Har inte haft honom mer i än ett par månader och efter lite efterfoskningar på bloggar har vi upptäckt att han varit liknande sen två år tillbaka (men då var han betydligt värre)! Han är bara 6 år och man kan nog lära honom att sluta på ett eller annat sätt. Men har ni några ideér på hur...? :devil:

Sv: Smitar-ponny!

Ta ett steg i taget. Hästen har inget förtoende för dig.
Sluta tömköra utanför inhägnat område för det första. Nästa gång kanske hästen trasslar in sig i tömmarna och bryter benen av sig.
När du vet att du klarar av hästen till 100% kan du börja tömköra korta stunder ute igen, men att göra det i nuläget tycker jag bara är dumt.

Det du ska göra i första hand - tycker jag - är att gå på promenader med hästen (använd kedja om du inte kan hålla den) och ta KORTA ridturer, så hästen inte hinner "bli bråkig".
Rid ut med hästkompisar till största delen, så hästen känner sig trygg ute i skogen.

A och O när man rider den sortens hästar är ju också att man verkigen ser till att vara steget före. Med tanke på att hästen fortfarande är ung, och tydligen gjort så innan så är det viktigt att du är tillräckligt snabb och rutinerad för att kunna parera hästen innan den börjar bråka.
När hästen redan är 'tjurig' och du börjar tjata på den så är det klart den protesterar - den vet ju att den kan!

Och låt det ta lite tid. Ni har ju bara känt varandra några månader! :)

Håller med vita, ta ett steg i taget! Bättre att sluta tidigt än för sent. Du ska alltid sitta av med en bra känsla i magen!

Aaa, att ta ett steg i taget verkar bra, men vi har inga små ridturer i området och han brukar göra detta även om man kanske bara går en bit och vänder sen. :) Jag brukar göra lite övningar från marken för att bygga upp förtroende på lördagar och det går jättebra, även att rida i padock går bra det är bara när man kommer för långt bort från stallet han reagerar. Jag ska fortsätta att tömköra honom i padocken som jag brukar. :)

Jättebra att du försöker att bygga upp förtroendet, men en dag i veckan känns lite lite för min smak, gör det ofta istället, variera mycket! Eftersom du säger att han reagerar som han gör när ni kommer längre bort från stallet får man intrycket av att han helt enkelt är osäker. Hur är han om du har med dig ett till ekipage? Sticker han då också?

Liknande trådar

Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar