Sminktråden

Igår kom jag mig äntligen för att rensa ur sminkväskan, slänga gammalt grejs och komplettera med det jag behöver. Jag sminkar mig rätt sällan (jobbar hemma + är i skogen + är i stallet, så orkar inte), men när jag väl gör det vill jag ha bra produkter som hellre får kosta lite mer, och gärna i lite mindre förpackningar. Nu skulle jag vilja ha lite ny ögonskugga. Jag har Urban Decay som neutral bas, men det vore kul med något med lite mer färg (fast inte tokiga färger).

Jag fastnar spontant ofta för gröna nyanser, men funderar på om jag ska testa nåt lite varmare och mer åt rosa/koppar typ? Nåt somrigt alltså. Egentligen är nyanserna inte det viktigaste, utan att det är bra pigment + inte superbasic (för det har jag redan).

Nån som har nån liten palett eller duoskugga att rekommendera?
Jag tycker att LH Cosmetics skuggor är rätt bra, och faktiskt hyfsat prisvärda. Det är ju inte en liten duoskuggpalett, men ändå förhållandevis liten och smidig förpackning. Reload palette är både lite varmare och har lite rosa och grönt i sig. Kan det vara något kanske?

Jag tycker att LH Cosmetics skuggor är rätt bra, och faktiskt hyfsat prisvärda. Det är ju inte en liten duoskuggpalett, men ändå förhållandevis liten och smidig förpackning. Reload palette är både lite varmare och har lite rosa och grönt i sig. Kan det vara något kanske?
Tack! Jag har faktiskt kikat på dem också. Ja, den paletten har fina färger! Nu får det nog bli den paletten från Idun som @skiesabove nämnde, bra pris på Lyko och jag ska ändå ha schampo därifrån. Men jag kanske blir ögonskugge-biten och beställer fler vad det lider.

Måste förresten få uttrycka min häpnad över den extremt snabba leveransen från Back to earth. Beställde igår, det kom idag, och jag bor inte direkt centralt eller granne med tillverkaren. Det var imponerande.

Igår kom jag mig äntligen för att rensa ur sminkväskan, slänga gammalt grejs och komplettera med det jag behöver. Jag sminkar mig rätt sällan (jobbar hemma + är i skogen + är i stallet, så orkar inte), men när jag väl gör det vill jag ha bra produkter som hellre får kosta lite mer, och gärna i lite mindre förpackningar. Nu skulle jag vilja ha lite ny ögonskugga. Jag har Urban Decay som neutral bas, men det vore kul med något med lite mer färg (fast inte tokiga färger).

Jag fastnar spontant ofta för gröna nyanser, men funderar på om jag ska testa nåt lite varmare och mer åt rosa/koppar typ? Nåt somrigt alltså. Egentligen är nyanserna inte det viktigaste, utan att det är bra pigment + inte superbasic (för det har jag redan).

Nån som har nån liten palett eller duoskugga att rekommendera?
Morphe tycker jag har bra och prisvärda ögonskuggor. Nu har jag iofs bara en palett därifrån, men de andra som jag provpetat på i butik så verkar också alla lika pigmenterade :)

@Capybara
Liksom @EmmaBovary tänkte jag föreslå LH Cosmetics. Har flera av deras paletter och gillar dem allihop, men Daybreak och Blomma används flitigast just nu. Båda har såpass stor bredd i färg/kontrast att man kan göra fina säsongsbaserade looks året om :love: Nu har du visserligen beställt redan, men tips för framtiden då om inte annat! :up:

Efter närmare 20 år som osminkad har jag nu börjat ha lite mascara till vardags! Jag har raka fransar så jag böjer dem hjälpligt och använder sedan Sky high mascaran som jag tycker fungerar bra. Nån som testat och gillar den? Eller har ni någon annan favorit? Vill ju gärna ha den där fejklooken 😅

Men min egentliga fråga var egentligen vilken borttagning ni tycker funkar bäst? Jag kör vattenfast mascara så att böjen ska hålla sig (vilket den gör perfekt) men när de säger vattenfast så skojar de inte för den sitter fan som BERGET. Jag glömde sminka av mig en gång när jag skulle på vattengympan. Man "gnuggar" ju ögonen lite för att inte få vatten i dels i duschen, i poolen, i duschen igen osv.. sminket satt som det gjorde på morgonen när jag applicerat typ.

Men det gör ju också att det är grissvårt att få bort. Just nu använder jag den här:

Skärmklipp.webp

Tycker inte den fungerar något vidare. Jag får spendera rätt mycket tid på att liksom gnussa upp fransarna med bomullsrondellen typ som när man applicerar mascaran för att det ska försvinna. Det irriterar huden rätt mycket kring ögonlocken. Så, något tips på en lite mer effektiv rengöring? :)

@Exile Jag använder en liknande från Loreal - den fick bort min tidigare favoritmascara (LH Cosmetics vattenfasta, som satt som berget..) utan problem. Håller bomullspadden emot ögat i några sekunder och torkar sedan bort.

@Exile Jag använder en liknande från Loreal - den fick bort min tidigare favoritmascara (LH Cosmetics vattenfasta, som satt som berget..) utan problem. Håller bomullspadden emot ögat i några sekunder och torkar sedan bort.
Jag gillar den! Och tycker att den är bättre än liknande (dvs. "tvåfas"-rengöring med två vätskor som ska skakas, och som är till för vattenfast smink) som den från Nivea och den från Garnier.

Efter närmare 20 år som osminkad har jag nu börjat ha lite mascara till vardags! Jag har raka fransar så jag böjer dem hjälpligt och använder sedan Sky high mascaran som jag tycker fungerar bra. Nån som testat och gillar den? Eller har ni någon annan favorit? Vill ju gärna ha den där fejklooken 😅

Men min egentliga fråga var egentligen vilken borttagning ni tycker funkar bäst? Jag kör vattenfast mascara så att böjen ska hålla sig (vilket den gör perfekt) men när de säger vattenfast så skojar de inte för den sitter fan som BERGET. Jag glömde sminka av mig en gång när jag skulle på vattengympan. Man "gnuggar" ju ögonen lite för att inte få vatten i dels i duschen, i poolen, i duschen igen osv.. sminket satt som det gjorde på morgonen när jag applicerat typ.

Men det gör ju också att det är grissvårt att få bort. Just nu använder jag den här:

Visa bifogad fil 165740

Tycker inte den fungerar något vidare. Jag får spendera rätt mycket tid på att liksom gnussa upp fransarna med bomullsrondellen typ som när man applicerar mascaran för att det ska försvinna. Det irriterar huden rätt mycket kring ögonlocken. Så, något tips på en lite mer effektiv rengöring? :)
Jag använder micellärt vatten, billiga varianter. Funkar mkt bättre än ögonrengöringsgrejer.

Visa bifogad fil 165740

Den enda som fungerar för mig är Lancome, bi facil waterproof eye makeup remover. Har ömtålig hud runt ögonen och den är den enda som både löser upp och tar bort men som också är snäll mot huden. Lite dyr men kan ofta hitta med nån procents avslag iaf

Tack! Jag ska prova både Loreals och Lancomes vid tillfälle, den jag har börjar ändå ta slut :)

Jag använder micellärt vatten, billiga varianter. Funkar mkt bättre än ögonrengöringsgrejer.
Jag har micellärt vatten också (provat både Nivea och Garnier) och kan säga att det gör absolut inget på den vattenfasta mascaran, kunde lika gärna använt kranvatten.

Jag tycker att koreanska 2-stegsrengöringen är det enda som funkar på vattenfast mascara, om det inte är en sån som gör tuber och lossnar med varmt vatten.

Olja/balm som första rengöring, sen en tvål/gel.

Jag använder just nu Eucerin duscholja och Eucerin dermatoclean cleansing gel.

Visa bifogad fil 165740

Jag använder inga sådana där ögonsminkbortragning längre då jag aldrig tycker att de funkar. Tvättar bort sminket med oljerengöring istället, enda som gör helt rent utan att svida!
Gillar Clean it zero från Banila.

Vad märkligt. Prova att ta mer? Bomullsrondellen ska vara rejält blöt.
Det är inte så märkligt, det måste vara något oljebaserat i för att det ska kunna lösa upp vattenfast så micellärt vatten funkar inte. Funkar utmärkt dock på sån typ lite färgad hudkräm, det har jag testat tidigare :)

Jag använder inga sådana där ögonsminkbortragning längre då jag aldrig tycker att de funkar. Tvättar bort sminket med oljerengöring istället, enda som gör helt rent utan att svida!
Gillar Clean it zero från Banila.
Den såg intressant ut, hur tvättar du "efter" den? Jag gillar en lösning där jag inte behöver tvätta hela ansiktet eftersom jag blir så torr då.

Det är inte så märkligt, det måste vara något oljebaserat i för att det ska kunna lösa upp vattenfast så micellärt vatten funkar inte. Funkar utmärkt dock på sån typ lite färgad hudkräm, det har jag testat tidigare :)
Men jag har vattenfast mascara - och det funkar. Måste kolla på mascaran när jag kommer hem för säkerhets skull.

Tack! Jag ska prova både Loreals och Lancomes vid tillfälle, den jag har börjar ändå ta slut :)

Jag har micellärt vatten också (provat både Nivea och Garnier) och kan säga att det gör absolut inget på den vattenfasta mascaran, kunde lika gärna använt kranvatten.

Niveas har funkat för mig med just sky high vattenfast mascara. Men man ska ju inte gnugga utan lägga på en bomullspad med det och låta bara vara i minst en minut.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 963
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 951
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har snart klarat av femte veckan på jobbet som jag blev omplacerad till vid nyår. Det börjar pratas om att jag ska få några...
Svar
7
· Visningar
1 281
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 298
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka