Smidig övergång, hur?

Rea

Trådstartare
Det börjar närma sig hämntning av hästen och jag har lite funderingar angående detta.

Den första är hur jag smidigast kan underlätta för henne i övergången från lösdrift till uppstallning, hon har ju gått ute nu och har ju en såndär härlig vinterpäls som bara en islänning kan sätta:D . Kommer hon att "avlida" av värmeslag?

Fast den egentliga faktorn som bekymmrar mig är att hon är F E T, ja jäklar vad fet hon är, hon är större nu än när hon var högdräktig, och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få henne i form igen?

Dels är hon inte riden på ett bra tag nu, säkert närmre ett år, dels har jag ingen sadel som pasar och jag vill inte skaffa heller förren hon är någorlunda i acceptabelt skick.

Hon har en mage som skulle få vilket hängbukssvin som helt grön av avundsjuka:angel:. Halsen är "välfylld" även den och jag vet inte riktigt var jag ska börja.... Har aldrig haft en häst som haft problem med vikten åt detta hållet!

Hur ska jag göra med hennes mat? Hon har gått med i princip fri tillgång nu och resultatet är allt annat än charmerande. Riskerar jag att hon smaskar i sig hela sin halmbädd iom att givan blir begränsad?

Snälla, kan ni inte ge mig lite ideér om hur jag ska kunna göra för att få henne i form på bästa sätt?

Lite bilder så ni vet hur hon ser ut i dag, alla tips om hur man kan få en tömkörningsgjord att sitta korrekt på henne mottages med samma tacksamhet;) .

100_1546.jpg

100_1556.jpg

100_1550.jpg

Senast ändrad:
Sv: Smidig övergång, hur?

Ingen som behövt stalla upp en övergött raggsocka ur kondition och satt igång den?

/kristel, som inte insett vilken unik sits hon sitter i förren nu;)

Jag skulle nog ta hem pålle och låta henne gå i hage/in på natten och låta henna vara i några dagar (förutom leda in ut och kanske lite gos) och sen börja med att gå ut och gå med henne. Låta henne se omgivningarna. Och sedan skritta och tömköra.
Jag tror det där löser sig självt väldigt bra.

Vilken SÖT madam!

/Malin

MÅSTE du stalla in?

Fångenskap när man är van vid lösdrift är sämsta tänkbara förutsättning för att få en bantad glad häst. Halmbädd kan du glömma ;)

Lösdrift, en foderstat med tillräckligt med protein men inte så mkt energi och totalt 5 kg strå.

Ridning ut i terrängen omväxlat med att springa med som handhäst är enligt min erfarenhet snabbaste receptet att få upp magen och igång kondisen. Rejält med tempo - det är snabba galopper som hissar upp magen :angel: - men korta temposträckor i början.

När mina sett ut så där och värre :angel: brukar de vara i full långturskondition efter två månader bara genom att få reglerat foder (hippo Alfa + hö/hösilage) och hänga med ut på skogsturer på 45 min - 3 timmar. När de är tunga mest som handhästar, och så klart aldrig i högre tempo än de orkar.

Men det brukar gå fort om man har en pigg och glad häst som är van att röra sig dygnet runt.

knapplån
hur mycket hippo Alfa brukar du ge? Beror på analys självklart, men intrycket jag har fått av många är ta bort kraften och ge bara strå- men det fungerar inte tycker jag. Håller precis på att sätta igång ett sto efter separation från stt föl för drygt 1 mån sedan. Hon är inte så tjock egentligen, lite hängmage (vem har inte det:o) Nu får hon ca 5-6 kg ensilage, har fått ½l havre+½l Alfa. Låter det rimligt?

izza skrev:
knapplån
hur mycket hippo Alfa brukar du ge? Beror på analys självklart, men intrycket jag har fått av många är ta bort kraften och ge bara strå- men det fungerar inte tycker jag. Håller precis på att sätta igång ett sto efter separation från stt föl för drygt 1 mån sedan. Hon är inte så tjock egentligen, lite hängmage (vem har inte det:o) Nu får hon ca 5-6 kg ensilage, har fått ½l havre+½l Alfa. Låter det rimligt?

Svårt att veta utan analys på grovfodret. Har du någon aning om vad ensilaget har för ts? Är det riktigt blött så får hon i sig för lite strå.
Står själv i samma situation, runda och goa små raggisar :)

Jag har givit 9 kg hösilage med en ts halt på 60 och 58g srp/kg. Samt att dom går ute. Kylan är min bäste vän just nu:love: man kan mata mycket men dom minskar i vikt iaf.
Som tidigare har sagt, måste du stalla in hästen?

Lycka till

Silverkedjan skrev:
När de är tunga mest som handhästar, och så klart aldrig i högre tempo än de orkar.

TACK för dina tips!
Jag har inte tillgång till lösdrift i det stall hon ska flyttas till nu och betet är inte igång heller så vi kommer att ha 2 månader med installning på natten, tyvärr, och det är ju just det jag kan känna ställa till det.

Håller dock på att lobba för att det ska komma till skott till hösten så förhoppningen finns där.

Halmbädden lär ryka alltså, misstänkte nog det, men är det "snällt" att stalla upp henne på spån? En mix kanske?

Ensilaget jag har fått löfte om ligger ganska lågt i Mj men har en kvot på 7,3 Smbp, vilket borde kunna passa?

Annan ridhäst har jag inte tillgång till men väl en cykel;) , och det är hon van vid, så det får bli handhäst till cykel för att komma upp i de lite snabbare hastigheterna.

Kommer att gå/jogga en heldel själv ju så hon kommer att bli ett givet sällskap även på mina "komma i ridforms-rundor", var ju ett tag sedan jag red, trevligt med sällskap i skogen.

Du nämner Hippo Alfa, vilka är fördelarna med detta fodret? Och vilka mängder rör det sig om. Mellan tummen och pekfingret?

Rid du ut från början och sitt av och ta promenad-joggingpassen när orken tryter under dig. Det är roligare att komma ut på lite längre turer och en sammanlagd ridtur på en halvtimme med och en timme utan ryttare orkar de allra flesta lösdriftshästar som tidigare haft ridkondition.

Jag brukar ge 2 kg hippo alfa när jag har hästar i uppbyggnadsfas - då VET jag att jag har in 280 g protein från det och så får de minimalt med hö/hösilage istället (motsvarande 4 kg hö oftast om det är bantning) - alfat är ju också stråfoder till största delen så du kan räkna in det i totalmängden stråfoder. Ger man annat kraftfoder kan man ju ändå inte minska så mkt på stået för de behöver ju det för magen.

Det går lika bra med lucern men då får du dutta extra med mineraler och vitaminer som är tillsatt i Hippofodret.

Silverkedjan skrev:
Rid du ut från början och sitt av och ta promenad-joggingpassen när orken tryter under dig.

Aahhh, men så SMART :bow: , det hade jag inte en tanke på:o...

Tackar än en gång.

Jag brukar göra så alltid fast tvärtom. Dvs JAG tvingar mig till att motionera en del av turen och sitter upp när JAG inte orkar längre :D

Har aldrig lyckats ha en häst som erkänt att h*n har sämre kondis än matte :o

Silverkedjan skrev:
Jag brukar göra så alltid fast tvärtom. Dvs JAG tvingar mig till att motionera en del av turen och sitter upp när JAG inte orkar längre :D

Har aldrig lyckats ha en häst som erkänt att h*n har sämre kondis än matte :o

För i helskotta!

Det där är ju ÄNNU fiffigare:D!

/kristel, som kommer att bli smal som en lyktstolpe:D

kristel skrev:
Ensilaget jag har fått löfte om ligger ganska lågt i Mj men har en kvot på 7,3 Smbp, vilket borde kunna passa?
Om du då ger de 300g Smbpr som hästen behöver, så blir det 41MJ vilket garanterat bantar hästen.
Sedan så behover du bara räkna ut vilka mineraler och vitaminer som du behöver komplettera med.
Om silaget har legat på slag och torkat i solen så att där blivit D-vitaminer, så behövs inga vitaminer extra.
Men om silaget är blött, har en låg ts, så behövs D-vitamin.
Mineraler behövs inte alltid, du får räkna.
Selen behövs alltid, billigast blir Tokosel från Apoteket en gång i veckan.

Ingen halm - alls.
Med mitt silage så skulle det bli 8kg foder och 4,5kg ts, vilket räcker till en häst på (som skall vara) 350kg.

Söt liten rundis, har en minst lika rund av musblack modell hemma just nu. Mätte med viktmåttband för skojs skull och vikten är enl det på 490 kg. (Referenshästen av "samma modell" fast i mer lagom hull visar enl måttband 340 kg så nykomlingen är RÄTT TJOCK!). Hon har mycket vilja, ingen kondis och van vid fri tillgång på mat i lösdrift.

Har satt igång denna lilla tjockis med tömkörning, longering, NH-lekar(jättekul!!!), promenader, handhästridning samt korta skrittpass i naturen med mkt uppförsbackar. Varierar mellan 1 och 2 pass/dag och jobbar ca 30 min/pass utom när hon går som handhäst då vi är ute lite längre. Har också gått ut och ridit hem, ger bra kondis även på vintertrötta mattar;) Sen har jag ställt in henne på tork en stund efter varje pass så hon vänjer sig att vara inne eftersom hon inte stått på stall tidigare. Då får hon en av sina högivor att pyssla med medan hagkompisarna får det dubbla ute så löste sig problemet att hon ska ha mindre mat:idea: Ger mineraler bröd och morötter som krafttillskott just nu eftersom hon inte är van vid kraftfoder, det skolar vi in efter hand sen när magen minskat lite. I början röjde hon runt som en galning så fort maten tog slut men nu klarar hon en hel natt i box om det kniper. Måste din häst vara inne hela nätterna kan du prova att plocka kvistar av gran och tex rönn som han kan gnaga på när stråfodret tar slut. Det brukar vara poppis...

Ok, ska höra med bonden hur pass det har legat i solen osv.

Inget jag tänkt på faktiskt.

Tack ska du ha I_U!

NiAl skrev:
Måste din häst vara inne hela nätterna kan du prova att plocka kvistar av gran och tex rönn som han kan gnaga på när stråfodret tar slut. Det brukar vara poppis...

Hmmm, inga trädslag jag har i mängder, kanske äppleträd eller björk kan gå bra?

Liknande trådar

Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 074
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar