• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mannagrynet
  • Startdatum Startdatum
M

Mannagrynet

Någon som har någon avkomma efter Smasher? Blev lite intresserad av honom, men kommer inte betäcka med honom i år. Möjligen nästa och för att behålla fölet själv. Hur är marknadsvärdet på hans avkommor nuförtiden?

Har hört att avkommorna lätt blir sköra. Men hur är dem i temperamentet?

Sv: Smasher

Jag har två efter Smasher. Helt underbara hästar. Snälla, orädda och med bra psyke. De har rejält med egen "motor" och har riktig vinnarinstinkt.
Det är ju känt att avkommorna ofta är sköra och det är även de två jag har. Stoet är tyvärr skör som en glasbit men hon var rejält hårt tagen som 3- och 4-åring och det kan ju ev vara sviter av detta. Valacken hade mest bekymmer med magen som ung och började inte starta förrän han var 5 år. Han har ordentliga defekter i sin rygg(medfödd scolios) och är rejält krokhasig (kommer nog från mammans sida) men har inte haft andra problem än med ligamenten runt framknäna på senare år. Han är 11 år idag och älskar fortfarande att träna och tävla även om åldern börjar ta ut sin rätt.

Hade jag ett lämpligt sto skulle jag inte tveka att ta Smasher. Han är klart prisvärd numera. Däremot är jag tveksam till hur bra betalt man får om man vill sälja avk efter honom.

Tack för era svar!

Oki: Ja, det är så jag tror också - det är tveksamt om man får bra betalt för en avkomma efter honom. Men ska jag betäcka med honom får det bli en fölunge som jag ska behålla själv.

Vilka typer av ston kan passa honom? Naturligtvis inga glasbitar själva, men annars? Vad tror ni om franska ston på honom?

Vilka typer av ston kan passa honom? Naturligtvis inga glasbitar själva, men annars? Vad tror ni om franska ston på honom?

Jag vet inte hur han lämnat med franska ston men i regel lägger han sådana "naturtravare" att han borde passa utmärkt till franskstammade ston. Dessutom blir det ju då lite outcrosskorsning vilket bara måste vara positivt när det gäller den framtida fräschören (?)
Morfar Super Bowl har ju iaf varit positiv att blanda med franskt blod.

Blir lite nyfiken nu... vad har du för sto?

en av skolans hästar är efter Smasher.. han ser inte så jättebra ut exteriört.. lång rygg, lite småkrokig i benen och lite så men verkligen en jättesnäll och trevlig häst :p
men i regel så är Smasher-avkommorna väldigt sköra så om du har en skör märr så är det kanske inte så mycket att satsa på ;)

De Smasher-avkommor jag har träffat på har haft väldigt bra psyke och varit fina att handskar med. :smirk:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar