Smasher-Comets Tail-Silver Pine

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Plötsligt har avelsointresserade Fnobby hittat en märr att låna och ta ett föl på, kanske...det är inget klart än.
Självklart har jag redan börjat fundera på ett namn till fölis, fast de säger att man måste välja hingst först:D

Skämt åsido, jag har inte råd med "dyr-hoingstarna" utan letar efter en prisvärd, någorlunda billig hingst, och har tittat lite stammässigt på bl.a. Smasher, Comets Tail och Silver Pine.
Så nu till frågan-är det något ni förknippar med hingstarna? Något de nedärver till "alla" avkommorna?
Någon sa att alla Smasher är heta som kaminer? Jag har själv absolut inte den uppfattningen, men vad säger ni?

Skulle gärna vilja ha en lite "starkare" hingst, då tidigare avkommor varit lite veka.

Sv: Smasher-Comets Tail-Silver Pine

Smashers avkommor har ofta problem med framknäna ( men jag har en egen teori om det ) samt att samtliga har ett underbart psyke, älskar att vara tillags och att träna...ta det bara lugnt med dom talangfulla små rackarna som unghästar så har du säkert en frisk häst när det beger sig....

Jag är lite sugen på Smasher, fast det är ingen som riktigt håller med mig här. Men nog känns väl det som en rätt vettig hingst ändå? För priset menar jag?
Dom sa i stallet att "Man borde få med huva och crescendobett när man bokar":rofl:

Nej nej...jag har haft massor av smasherhästar och INGEN har varit het, samtliga har varit underbara :love:
Det är dagens sanning :bow:

Däremot kan Silver Pinarna vara lite skarpa

Tack:bow::bow:

Så funderar jag lite på Makhtoub Jet men jag vet inte riktigt..

Smashers avkommor har ofta problem med framknäna ( men jag har en egen teori om det ) samt att samtliga har ett underbart psyke, älskar att vara tillags och att träna...ta det bara lugnt med dom talangfulla små rackarna som unghästar så har du säkert en frisk häst när det beger sig....

Snälla Martha, kan du inte inviga mig i den teorin?

Jag har två Smasheravkommer. Båda har bra med egen framåtanda utan att för den skull vara rusare. Gudomligt snälla hästar, precis som Martha skriver så vill de verkligen vara en till lags och göra rätt. Snälla med andra hästar och de verkar väldigt trygga i sig själva. Otroligt talangfulla men lite sköra. Den ena var dock tagen rätt hårt som ung och pallade inte detta. Den andra är elva år idag och är fortfarande aktiv.
Segerprocenten för Smashers avkommor har alltid varit hög.

Comets Tail - har två såna också. Krokhasiga, i övrigt välbyggda. Snälla hästar men med mycket egen vilja (läs - kan vara tjuriga). I träning kan de bara trava, i lopp kan de bara galoppera (nåja, nästan).... Tycker jag verkar vara ett rätt typiskt fenomen för hans avkommor. Till viss del för Pine Chip-hingstars avkommor överlag.
Mina två har stor kapacitet inombords, de verkar även ha rätt inställning till tränandet men tyvärr verkar det knyta sig i lopp.

Silver Pine, har inte haft någon själv men varit i kontakt med några. Av vad jag sett kan de vara lite skarpa i humöret. Oftast stora hästar med viss kapacitet.

Av de tre hingstarna skulle jag inte tveka en sekund... Smasher.

Smasher. Utan tvekan. Alla dagar i veckan. Han tillhör en av mina favoriter. Det där med huva och crescendo tror jag inte ett dugg på. Han lämnar lite sköra avkommor, men tar man det bara lugnt och tränar på rätt sätt så är det inga problem. De visar talang tidigt och därför körs många sönder för att de springer fortare än de egentligen ska i tidig ålder.

Han är dessutom A-premierad och väldigt prisvärd.

Indyhope o oki har delgett det redan...talang o tidighet kombinerat med ev sena tillväxtzoner.

Tror att Comets Tail endast finns med fryst sperma i Sverige, står i Norge nu har jag för mig.

Har träffat på en häst (valack) efter Smasher, kapabel, skör, lite ängslig och bakrädd (morfar Tibur). Vad man hört är det ju riktigt talangfulla travare som folk har för bråttom med och då håller de oftast inte, men han har ju bevisad bra förvärvning, så alla är ju inte sönderkörda.

På Pine Chip sönernas avkommor (Scarlet Knight undantaget) verkar det vara stor varning för dåligt löphuvud, de är alltså inte så intresserade av att vinna lopp och göra sitt bästa i tävling.

Märkligt. Jag har träffat tre Comets Tail. Två av dem krokhasiga. Har vi en statistiskt säkerställd undersökning nu tro?

Haha...:rofl:
statistisk vet jag inte men har för mig att Comets Tail själv är vinklad i haserna och de flesta av hans avkommor som jag sett har också mindre vackra hasar.

På Pine Chip sönernas avkommor (Scarlet Knight undantaget) verkar det vara stor varning för dåligt löphuvud, de är alltså inte så intresserade av att vinna lopp och göra sitt bästa i tävling.

Enjoy Lavec är väl också ett undantag tycker jag.

Haha...:rofl:
statistisk vet jag inte men har för mig att Comets Tail själv är vinklad i haserna och de flesta av hans avkommor som jag sett har också mindre vackra hasar.

Efter vad jag har hört från andra så verkar det vara den allmänna uppfattningen att det är stor risk för dåliga hasar med Comets Tail. Jag brukar försöka att inte lyssna på sånt där. Men när man hör det från så många håll, så känns det som att det börjar närma sig att man kan tro på det.

Synd, det är en jäkla grann häst själv.

Kan man verkligen säga så generellt, när det finns så många individer? Har du gjort någon mer omfattande koll eller är det din personliga uppfattning om de hästar du har träffat? Du kan säkert ha rätt, men hur har du kommit fram till det?

om märren inte har haft nåt problem med benen så skulle jag ta Smasher utan att tveka om det stod och väljde mellan dom hingstarna.. håller med övriga snälla talangfulla hästar som kan ha lite problem med framknäna men bara man är försiktig så ska det inte va nåt problem :)

Kan man verkligen säga så generellt, när det finns så många individer? Har du gjort någon mer omfattande koll eller är det din personliga uppfattning om de hästar du har träffat? Du kan säkert ha rätt, men hur har du kommit fram till det?

Jag är också benägen att hålla med Natasja med några få undantag (t ex Dream Vacation & Enjoy Lavec i viss mån).

Starchip Entrprise, Comet's Tail, Smokn Lantern har knappast övertygat i aveln hittills.

Jag har en teori...:angel:
Av de Pine Chip ättlingar jag sett så kommer problemen oftast när man försöker "styra över dem", reglera tempo, byte av position osv. Kanske att de skulle fungera bättre i USA där man kör mer offensivt och i högre tempon i loppen???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka