Smarta tips och råd till utbildningen!

Mish

Trådstartare
Skulle vilja ha små tips och råd om hur ni skulle gå till väga eller hur ni har gått till väga med era ung hästar när det är dags för att börja rida dom.
Har en 04 som endast är sutten på, så nu hänger resten på mig :D hade tänkt mig att jag skulle jobba hela sommmaren från marken , gå promenader , tömköra osv för att bygga muskler och en gemenskap mellan mig och häst, Visst låter det som rätt tänkt? Men sen da? Hur ska jag gå till väga när jag väl ska börja rida hur länge ska man bara skritta innan mman kan börja trava uppsuttet osv? Vad är det som ska funka?. Har ni några tips som kommer göra detta till det allra bästa?. Vill verkligen att allt ska bli rätt så tar imot alla tips! Tips på hur man stärker hästen, bästa sättet att bygga muskler, Hur får man det till en lung och harmonisk häst, Några saker man absolut inte ska göra osv. Tack sam för alla svar:)

Sv: Smarta tips och råd till utbildningen!

Jag har en häst född 04, köpte henne precis och hon är knappt van vid sadel o träns, kan inte ens stå uppbunden mellan två grimskaft då får hon panik.

Så det jag har tänkt var att ta det lugnt nu i början, ska lära känna varandra lite genom att gå promenader, lära henne bli longerarad och bli tömkörd. Sen ska jag vänja henne med träns o sadel emellan. Sen börjar jag rida in henne. Hade tänkt att om allt går som det ska så ska det ta ca 3 veckor då hon är insutten i alla gångarter.

Tex.
V 1: Hänga på henne för att sedan sätta mig på henne. När det går bra så leder någom mig. Bara att ta det lungt, i slutet av vecka 1 så ska jag kunna skritta henne själv utan medhjälpare, kunna stanna, starta svänga osv. Lite lätta övningar bara, tex: stora volter, volt tillbaka osv. Bara korta stunder med, ca 15-20 min.
Även skritt ute.

V 2:
Trava på rakt spår korta stunder, senare under veckan så ska jag kunna göra samma grejer i trav som jag gjorde i skritt. Även trav på stora volter. Även där korta stunder. Även trav ute.

V 3:
Öva in galoppen, korta stunder. Inte kräva något, öva in galoppskänkeln. Även galopp ute.

V 4:
Vila, så att hästen får tänka över lite vad man har gjort.

Sen tycker jag man kan rida lite mer varje gång.
När allt går bra kan man börja skritta och trava lite över bommar.

Tycker även att man kan ta hjälp av en tränare när hästen är insutten. Men om man är osäker med att allt ska gå rätt till så tar man hjälp direkt av någon erfaren.

Hoppas du fick lite tips:idea:
Men så här tänker jag lägga upp det för min lilla häst.

Tack dinna svar var precis vad jag behövde för problemet var att jag inte vist hur fort man kunde gå fram , men nu fick jag tips TACK:bow:

är det inte lite väl tidigt att börja galoppera i v 3??
det är väl bättre att nöta traven ett tag så att hästen får chans att sätta muskler i det först??

Jo det tyckte jag med, ifs är det säkert olicka häst till häst hur den utbildar sig, självklart kommer jag gå i den takten min häst klarar av:)

är det inte lite väl tidigt att börja galoppera i v 3??
det är väl bättre att nöta traven ett tag så att hästen får chans att sätta muskler i det först??

Jag gjorde så här med en annan unghäst, då med hjälp av tränare och han gav mig dessa råd, och det vart bra resultat. Men alla gör vi olika.

KL

Här kommer lite om hur jag har gjort!

Jag har hållt på mycket från marken med min häst för hon är väldigt dominant och sen när jag började hänge på henne så tyckte hon inte alls att det var någon bra ide :crazy: Jag hängde första gången i oktober och satt upp första gången i februari så jag lät det ta lång tid.

När jag började rida på henne så skrittade jag typ 10 minuter ett antal gånger och längde sen tiden lite gran. Jag rider henne nu ca 20 minuter, skrittar mest och travar lite. Hon tycker fortfarande inte att det är fullt ok när jag hoppar upp och ska försöka ha av mig så därför har jag tagit det försiktigt med henne. Hur man ska avancera tycker jag man märker på hästen. Det föll sig ganska naturligt när jag travade första gången. Vi hade skrittat tillräckligt för att det skulle kännas som en naturlig övergång till att trava lite och det gick kanon! Har som sagt inte galopperat än så det är väldigt olika hur man gör. jag tycker att det känns skönt att ta det lugnt och inte stressa fram något speciellt eftersom min lilla dam är lite busig/bråkig. Jag har tänkt att ta galoppen när jag känner att hon är redo för det och tycker att det är mer ok att jag är där uppe. För övrigt så slappnar hon av bra och lyssnar bara hon har gjort sitt försök att slippa matte däruppe. :)

Så lyssna på hästen din och se hur ni synkar ihop och vad han/hon tycker om att du sitter på henne/honom så ska du se att det kommer gå kanon!! :banana:

Kom på att du hade lite fler frågor :-)

Kom ihåg att miljöträna mycket! Är kanon! Sen kan jag också tipsa om PNH (parelli natural horsmanship) eller vilken nh som helst för den delen. jag har tränat mycket PNH med min skrutta för att hon ska lyssna på mig och vi har fått en jättebra kontakt. Tänk iaf på att ha ett väldigt tydligt ledarskap för det behöver dom små liven.

För övrigt så tycker jag att din plan låter väldigt bra och sund :D
Stort lycka till!!

Samtidigt som hästen är sadel och tränsvan så förutsätter jag att man har hängt på den flertalet gånger och gått en bit. Hästan ska vara tömkörd, longerad och varit ledd ute med medhjälpare/annan häst och utan.

Longera hästen tills den är lugn och avslappnad, iaf de första gångerna man sitter upp.
Sitt upp i en paddock med medhjälpare, går det bra så skritta runt lite hur som helst i paddocken. Gör detta varannan dag i ca 1 vecka.
Ta sedan bort medhjälparen, skritta själv i paddocken.

Ta med en stabil häst + medhjälpare ut i skogen, sitt upp, gör precis som ni gjort de andra gångera med att skritta runt lite hur som helst. (jag förespråkar inridning i skogen med den naturliga framåtbjudningen)
Stanna, vänd, gå framåt osv på ryttarens komando.
Trava rakt fram i skogen med den andra hästen framför när du känner att hästen är redo (med medhjälpare jämnte om det känns tryggare).
Efter ett par gånger så lämna den andra hästen hemma och gå ut bara ni och medhjälparen och skritta och ev trava.
När hästen går bra ute i skogen, kan både skritta och trava med och utan medhjälpare eller annan häst så tycker jag den borde vara redo för väldigt väldigt korta travstunder i paddock. Inga volter eller "jobbiga övningar" i trav, det gör man i tomkörningen än så länge.
När man känner att hästen är redo för galopp så återigen, ut i skogen med en stabil häst och låt den "falla in" i galoppen.
Hur man lär en häst galoppfattning antar jag att du vet.
Detta tycker jag man gör i 3 veckor ungefär, varannan dag.

Innan hästen ställs av (jag förutsätter att den får 2-2½ månader ledigt efter detta) så ska den kunna skritt trav och galopp (med galoppskänkel), veta tygel, skänkel och vikthjälpers innebörd, kunna gå på stora volter och ridas själv ut o skogen i skritt och trav.
Jag skulle säga att hela denna "proseduren" ska ta 6 veckor.
Det bästa för hästen (hur man stärker den) är att skritta länge och mycket, på konstiga ställen och i backar.

Efter vilan så lär man hästen what ever man vill lära den, och låter den sedan vara ledig igen. Sedan är den redo för att ridas "för fullt", innan nästa sommarbete.
Man varvar alltid allt arbete (ven med äldre hästar, anser jag..) men promenader, tömkörning, longering, av och på-stignings träning osv osv men inte mer än 30min/gång och inte mer än 4 dagar i veckan.
Vi utgår ifrån att hästen är 2,5 år (vi låtsas att din är det) så tycker jag att hästen ska kunna ridas som en riktig häst, hoppa små små hinder och kunna gå i en avslappnad form när den är 3,5 redo för nästa sommarbete i 3mån.
Som fyraåring är det en häst redo för tävling osv.

Detta är hur jag skulle gjort om det var min unghäst.
Det må vara "långsamt" men jag tror och vill tycka att det fungerar.
Lycka till med did häst :)

Fy f*sen vad vimsigt skrivet :rofl:
hoppas du förstår något.

Senast ändrad:

Jag förstår och jag tackar så mycket för alla svra:bow: Någon som vet något man absolut inte ska göra något stort fel ni set någon göra, förutom att gå för fort fram?

det värsta är att försöka få den gå i form för tidigt, tvinga den till jobbiga övningar etc.
vad som helst som tråkar up hästen eller ger den inställningen "ridning är jobbigt"

Okej , ungefär när kan man "begära" att hästen ska gå i form?

man ska inte behöva begära att hästen går i form, tycker inte jag. formen kommer när hästen är avslappnad och redo för att göra det.
alltså absolut inte använda hjälptyglar, men det är väl ganska självklart?

Ja jo men det förstår jag, hjälp yglar är inget jag använder endå om det inte behövs , tack så mycket för svaren:D

Några tips på hur man kan få fram framåt bjudning överlag

Några tips på hur man kan få fram framåt bjudning överlag

Allra, allra bäst enligt mig (har ett sto som nu är 4 år) när det gäller framåtbjudningen är att rida i skog och mark. Från det jag började sitta på min häst (ett drygt år sedan) så har vi nästan bara ridit ut, väldigt sällan på bana. Ute kommer bjudningen och balansen, samt att du får träna hästen i olika miljöer vilket jag tycker är ovärdeligt då jag vill ha en häst som är trygg såväl ute som på bana. När jag rider på bana så är det mest för att checka av, och kanske prova lite nya moment. Skänkelvikning, övergångar mm går finemang ute i skogen :D

V 3:
Öva in galoppen, korta stunder. Inte kräva något, öva in galoppskänkeln. Även galopp ute.

Är inte det lite tidigt? Jag galopperade inte något dom första 2 månaderna, sen provade jag 1 gång i veckan, nu (efter 5 mån) kan han galoppskänkel.

Jag har en 04a som var riden i skritt och trav på skogsvägar när jag köpte henne. Vi har tagit det jättelångsamt över sommaren, mest lärt känna varandra. Tagit promenader i olika miljöer för att vänja henne vid allt möjligt. Skrittat mest, lite trav i paddocken.
Men nu är vi hemma efter sommarbetet och då blir det bara skogsridning. Än så länge två turer i skritt ute. Hon är hur lugn som helst men glad att gå framåt.
På torsdag blir det en tur ut tillsammans med en annan häst, då kanske vi ska trava lite.
Så här tar vi det JÄTTEsakta men hellre det än att stressa henne, vill ju att hon ska hålla länge :D

Lycka till med hästen förresten... Någon som har andra bra tips eller övningar på lager så är jag oxå intresserad :)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama