Smarta hästar

Sv: Smarta hästar

Tölva skrev:
Allt är relativt, vad jämför du med då? Människor?

En motfråga, vad relaterar ni till? Är hästar smarta? Hmm.. En del av er säger att de har någon viss smarthet. En del tvivlar på det.

Jag ser hur hundarna ha varit, jämför med katter, hamstrar och självklart människor. Men som jag brukar säga. När är man smart? Är verkligen människor smarta? Just nu håller vi på att skövla all skog för att bygga köpcentrum och våra bilar bara spyr ut avgaser, Jorden störs och förstörs medan vi bekymrar oss över om andra hade accepterat oss mer om vi hade Miss Sixty jeans eller ett par lågpris från Kappahl.

Jag tror inte man kan säga rakt ut att hästar är dumma i huvudet, eftersom varje individ har sin "identitet" och är inte som alla andra. Vore världen så och om arten männsikan så skulle alla människo bli ointersanta och kanske ingen kära i varann eftersom alla var likadana..

Oj, detta blev lite out of lines men.. :bow:

Mitt sto är grym, valacken är rätt spånig :angel: :D
Damen min, det känns som om hon fattar allt man säger. Och hur många hästar kan man rida in vid 10-års ålder och köra in vid 21?

Du har inte tänkt opå att hästen kanske fick hemlängtan/blev nervös/inte trivdes på det dfär stället.?

Mount Never Rest skrev:
Tja, dom kanske inte kan låtsas vara halt, men dom älskar då att överdriva:angel:
Min gammla Johan var det så synd om:angel:
Var det de minsta ojämnt där vi skulle rida: Ojdå! Nu snubblade jag! Jag kan verkligen inte trava här:smirk:
Hästen förklarar för dej att den kan skada sig om den travar där.
Den kasnek har varit med om nått så den vet att den kan få ont om den snubblar.?

Mount Never Rest skrev:
Var han hungrig: HJÄLP!!!!!!! Ett träd!!! Det tänker mörda mig! Vi måste vända och gå in:smirk:
Hästen är inte hungrig (Borde inte va?!) -- den testar dej

Mount Never Rest skrev:
Red man barbacka: Sorry matte jag trodde att du menade full fart fram när du drog i tyglarna:smirk:
Den vet sitt övertag då de flesta inte har lika bra kontroll över hästen när de inte sitter i en sadel.

Allt det där har väldigt bra logiska förklaringar :p

IrpaSnirpa skrev:
Jag kan bevisa motsatsen till det där ;)

Jag red en häst som var halt så fort man gick mot paddocken, nästan så hon hoppade fram på tre ben, så snart man vände och gick åt andra hållet så hade hon inte det minsta "ont".

Och jag kan säga "varför"
För den visste att den skulle slippa gå i padocken om den haltade.
Vad orsaken var till det har jag dock ingen aning om.

:)
Körhästar brukar ha en förmåga att vara så himla kloka :love:

självklart finns det andra hästar som är det oxå, & körhästar som inte är det, men.. jaa..

btw, till frågan.
Enligt min mening är djur alltid smartare än människor.
För de gör inte massa dumma saker utan orsak som vi gör.

De slår inte nån "bara för att"
De super inte, eller använder droger (om inte vi ger det till dem)
De fryser inte ut andra bara för att va coola
De bryr sig inte om ngns utseende
De anser inte att de är smartare än nån annan :smirk:

Ja.. listan kan egentligen göras lång.
Den dummaste varelsen på jorden ä ju faktiskt människan.

Tja, man har ju alltid fått höra att man inte ska "förmänskliga" hästarna" och det håller jag verkligen med om. För om vi gör det så kan väldigt mycket bli fel i hanteringen av dem.

Men å andra sidan så är det inte utan att man undrar ibland!
Vår Kallblodstravare t ex är en väldigt personlig, bestämd och finurlig herre som har mycket egen vilja och åsikter om saker och ting.

Den han gillar allra mest i vår familj är min dotter och henne följer han i princip överallt. Han visar väldigt tydligt att det är henne han vill vara med (och helst ingen annan) men han visar även när han är besviken på henne!

Till saken hör att han är en pålle som är väldigt social och nyfiken och han kommer alltid fram till staketet och väntar på en så fort han får syn på bilen uppe vid infarten till grusvägen. Det är aldrig några problem att "fånga" honom i hagen för han behöver helt enkelt aldrig fångas! :) Han står redan vid grinden och väntar när man ska hämta honom :love:

Men nåde min dotter om hon är borta från honom alltför många dagar!! :devil:

Första gången det hände var i somras. Dottern var iväg 1 vecka på semester med farmor och farfar och det var jag som var "hästpassare". Allt var lugnt - pålle gick i gröngräset och hade semester han med.

Sen kom dottern hem och när hon hade hämtat pålle i hagen (vilket tog ovanligt lång tid) så var det första hon sa: "Mamma han kom inte till mig!? Han gick ifrån mig!"
Sen i stallet såg man att han var riktigt sur på henne! Han knuffade henne (vilket han aldrig gör annars) och vände hela tiden bort huvudet precis som om han sa: "Nej! Jag vill inte prata med dig!"

Nåväl, han kunde tydligen inte sura så länge på henne utan när de kom tillbaka från ridturen var han som vanligt igen.

Andra gången det hände var för ca 1 1/2 månad sedan.
Dottern min var borta en hel vecka igen eftersom hon var sjuk.
Jag körde själv till stallet varje dag och han kom alltid fram till grinden för att kolla.

När så dottern var frisk följde hon med till stallet och när vi körde in på grusvägen så skyndade han sig som vanligt att komma fram.
Men när dottern steg ur bilen och ropade: Heeeej älsklingen!! så såg man att han förändrades i både kroppshållning och blick. Han stannade till, fick en missnöjd glimt i ögat och vände sedan demonstrativt åt andra hållet!

För att göra en lång historia kort så krävdes det mutor i form av morötter för att han skulle nedlåta sig till att låta sig fångas av henne den dagen :D

Men precis som förra gången så räckte det med en liten trevlig skogstur för att allt skulle vara som vanligt igen.

Om man ska kalla detta att vara smart eller inte det vill jag låta vara osagt men visst kan man undra? Pålle har verkligen min dotter i sin "hand" nu (eller hov?) för varje gång hon blir sjuk eller om hon måste åka bort ett tag så säger hon typ: "Åh, nu blir han nog
sur igen :( "

En gång när en kompis till syrran red honom på en stor plan så råkade hon ramla av i en lite för tvär sväng. Tänkte han stanna men kom på att han va på väg hem och då fortsatte han. Då joggade han på höger sida av vägen, längst ute på kanten öronen rakt fram å en lugn sansad jogg. Tur att det finns snälla bilister ibland, för en bilist körde upp bredvid honom och motade in honom på en avtagsväg där han stannade och var överlycklig över att få slippa ifrån tråket på ridbanan. Inga sviter efter den turen även fast han joggade minst 2 km efter en asfalterad väg.

Jag tror dom faktiskt är smartare än vi tror :p

Alla djur är tillräckligt smarta för att överleva

om det är nått "djur" som är dumma så är det verkligen människan :crazy:

En av ridskolans hästar var halt i nästan en månad trots vila, åkte till kliniken och där var han så ohalt en häst kan bli, passage och piaff (jo han älskar att visa upp sig för veterinären :rofl: speciellt på tävlingar). Gjorde böjprov också och veterinären sa att det var den fräshaste ridskolehäst han har sett som har gått så pass länge (5 år). Väl hemma igen visade han ingen hälta på lektionerna

Det är verkligen kul att läsa alla era historier och teorier. :) Som ni säkert redan förstått startade jag den här tråden för att få igång en diskussion, och inte för att vi skulle bestämma oss för huruvida de små kräken verkligen är smarta eller inte. Men det sätter igång tankarna lite! :) Fortsätt gärna! :bow:

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
I
Hästhantering Kanske jag redan har svaret (rädsla, okunskap och stress?). Oavsett tycker jag detta kan vara nyttigt att läsa och kanske fundera på. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 819
Senast: schelin_j
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 131
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar