Smarta hästar

Sv: Smarta hästar

Jag hade en foderhäst för länge sedan. Två ggr var vi iväg till ridskolan för 2-dagarskurs. Han var ganska svårlastad, tog ca 20-30 min att få in honom.

Båda gångerna blev han halt under kursens första dag. Naturligtvis avbröt jag kursen och lastade honom och åkte hem. Båda gångerna gick han in i transporten på 5 min och var INTE det minsta halt vid hemsomsten. Lite skumt...

Har tagit chansen ett par gånger när det funnits jätteduktig tränare i närheten att lämna min häst på träning där.
Båda gångerna har de ringt och sagt att min häst är sjuk och kliar sig överallt, samt har diaree, så de ville att jag skulle hämta hem honom.
Väl hemma var klådan OCH diareen som bortblåst på 5 min.
Och besvären kom inte tillbaka heller.
Och han hade faktiskt sitt eget foder med på det andra stallet, så det kan vi utesluta.
Där står man med sin långa näsa...
Jag har gett upp, jag kommer inte att lämna bort honom igen.
Också skumt..jag tror de vet vad de vill ibland...

Tölva skrev:
Också skumt..jag tror de vet vad de vill ibland...
Jag är övertygad om det, men somliga säger att det bara är tillfälligheter...

Sirisiri skrev:
Jag hade en foderhäst för länge sedan. Två ggr var vi iväg till ridskolan för 2-dagarskurs. Han var ganska svårlastad, tog ca 20-30 min att få in honom.

Båda gångerna blev han halt under kursens första dag. Naturligtvis avbröt jag kursen och lastade honom och åkte hem. Båda gångerna gick han in i transporten på 5 min och var INTE det minsta halt vid hemsomsten. Lite skumt...

Hästar låtsas aldrig vara halta.

Hälsning Maja

Jag kan bevisa motsatsen till det där ;)

Jag red en häst som var halt så fort man gick mot paddocken, nästan så hon hoppade fram på tre ben, så snart man vände och gick åt andra hållet så hade hon inte det minsta "ont".

Tja, dom kanske inte kan låtsas vara halt, men dom älskar då att överdriva:angel:
Min gammla Johan var det så synd om:angel:
Var det de minsta ojämnt där vi skulle rida: Ojdå! Nu snubblade jag! Jag kan verkligen inte trava här:smirk:
Var han hungrig: HJÄLP!!!!!!! Ett träd!!! Det tänker mörda mig! Vi måste vända och gå in:smirk:
Red man barbacka: Sorry matte jag trodde att du menade full fart fram när du drog i tyglarna:smirk:

Han var mycket för att tolka saker på sitt sätt:angel:

Jag tror inte vi kan sätta kusarna i ngn speciell "kategori", vad det gäller hur smarta de är. Det får/kommer våra efterlevande antagligen ta reda på. Jag tycker att de flesta hästar är "smarta", vissa mer, vissa mindre. Men jag tror att de liknar oss, vad det gäller att iakta varandra/människor osv. Vissa människor har ju lätt att tolka andra människors sinnes stämning/svaghet/godhet osv osv, andra kan klampa "rakt i klaveret" så att säga. Jag tror/tycker att det är samma med kusarna. Men så självklart,huvudsakligen så blir de vad vi "gör dom till". Förstå mej rätt nu. De är mkt lättlärda djur, som mkt snabbt lär sig, och de har ju även ett gott minne sägs det. De kommer ihåg vad som är rätt o fel, vad som fäljer i nästa stund när man t ex sätter på transortskydden osv. Men jag tror inte att de tänker i "långa banor". T ex att de står i hagen och de tänker att, "idag är det uselt väder o matte kommer vara på dåligt humör, så om ja ä extra go så slipper jag träna skänkelvikningar idag med." Inte en chans....att de tänker på det viset. De kanske tänker halv vägs ungefär.
Men som sagt, de är också individer, och skiljer sig oerhört mkt från varandra. Och som jag även det redan sagt, min åsikt är nog att de kan tolkas som "smarta", men det beror på hur man "ser det". Och alla tycker vi olika, och det är väll tur det. :bump:

Min mor berättade om en sak som inträffade när hon var ung och red på ridskola uppe i Ånge. De hade ett halvblod där som blev halt. Denne blev sedan bra och min mor fick äran att rida första lektionen med honom. De red i ridhuset och minns jag rätt var det mest skritt och litet trav. Plötsligt börjar denna stora fux halta och ridläraren beordrar min mor att ta in honom i stallet och byta häst. Sagt och gjort, min mor skrittar ut (fråga mig inte varför) ur ridhuset. De hinner inte mer än två steg utanför ridhuset innan hästen tar bettet mellan tänderna och sticker för att ösa på i eget tempo runt en äng. Tydligen var det bara tråkigt att vingla runt i ett ridhus när man stått still ett tag. Efter detta, när min mor fått stopp på honom, haltar han definitivt inte och ridläraren står och garvar åt dem. Sedan gick det hur bra som helst att knata runt i ett ridhus.

hästar är inte särskilt smarta.
Somsagt, hundar och katter är exempel på smartare djur!

Stopek skrev:
Hästar låtsas aldrig vara halta.

Hälsning Maja

En av våra äldre hundar fejkade hälta när han helt enkelt inte ville gå längre (promenad). Varför skulle inte en häst göra samma sak?

Detta är en tråd som man verkligen kan diskutera hur länge som helst men aldrig komma fram till något egentligt svar. Varför? Jo, vi vet inte helt enkelt. Om någon är lättlärd lr inte beror även från individ till individ, men jag tror själv att hästar är smartare och förstår mer än vad vi tror att de är/gör. Men med tanke på deras invecklade kroppspråk så tyder det på en hög intelligens, eller åtminstone högre intelligens än vad vi tror att de har. ;)

Tölva skrev:
Vad jag inte förstår, är hur flocken kan veta, vilka dagar det är dags för specialtillskott, som utdelas på fasta udda dagar, eftersom veckan har sju dagar, så jag inte kan ge varannan dag.
De bara VET vilka dagar det är, och står och sparkar på stalldörren, för det är ju så GOTT...
De får det på vanliga kraftfodertiden, och ingenting i rutinerna kan avslöja att det är just det som är pågång...

Fast det tycker jag egentligen inte är ett dugg konstigt. I princip blir det ju varannan dag eller hur? hästen har en utmärkt inbyggd klocka, även om det må vara med nån dags intervall - de lär sig och deras kroppar timar in sig på frekvens/rutin.

våra hästar kan definitivt klockan. de vet när klockan är 16.00 på vintern då de tas in vid detta klockslag. de är nere i de större hagarna som har grindhål upp mot vinter hagarna som ligger precis vid stallet (5 m till stalldörren från grindhålen på dessa). Kl fem i fyra lyfter samtliga huvudet och galopperar upp till grinden.

på sommaren när de går ute i km stora hagar dygnet runt lär de sig också tiderna, att vi kommer runt 17.00 på kvällen då alla rider på kvällarna i princip. kl 17.00 kommer de galopperande ner till grinden och väntar på oss. kommer du vid 16.00 eller halv fem så får du gå och hämta dem 1 km bort.... väntar du till 17.00 så har de kommit av sig själva. :)

Inte konstigare än att flyttfåglar vet när de ska flytta på vår och höst egentligen, annat än att kanske hästarna är lyhördare för rutiner som varierar, och lär sig snabbt efter bara ngn vecka vad det är som gäller "den här perioden"....:)

Jag tror att oftast när hästar verkar kunna "räkna ut" saker och ting så beror det på att de läser vårt kroppsspråk så mycket bättre än oss. Precis som att hundar vet när de ska få följa med ut och inte. Samtidigt som de lär sig tider och andra rutiner snabbt.

Att vara smart och att vara lättlärd tycker inte jag är samma sak däremot. Jag hade en gång en hund av en ras som anses som dum och obildbar, men smartare hund fick man leta efter, hon visste precis hur hon skulle bete sig tillsammans med mig. Om man däremot ville lära henne något medvetet som hon inte ville hjälpte varken beröm eller godis...

Ginne skrev:
Jag tror att oftast när hästar verkar kunna "räkna ut" saker och ting så beror det på att de läser vårt kroppsspråk så mycket bättre än oss. Precis som att hundar vet när de ska få följa med ut och inte. Samtidigt som de lär sig tider och andra rutiner snabbt.

:bow: bra sagt

-Är din häst bra på att räkna?
-O JA, Han älskar matte.
:)

Min häst är är smart eller har lärt sig vissa grejer kanske är ett bättre ord.
* Att när vi ska korsa en väg så stannar man vid kanten och väntar på att en bil ska passera eller att ryttaren/kusken ger tillåtelse att gå.
* Att när man möter en bil på en smal väg så håller man ut mot kanten, travar men så sänker man trav tempot till nästan skritt å håller ut. Ibland när man kör honom så helt plötsligt så kan han bromsa ner tempot å hålla ut. Då kikar man fram bakom rumpan å ser en bil längre fram.
* Han har också lärt sig att man inte "fjantar" när det kommer bilar. Han kan se spöken i dikerna ända till vi ska ut på stora vägen då blir han lugn.
* En sak som jag blev väldit fundersam över var när vi skulle korsa en trafikerad väg när jag körde. Just där man ska över är det en kurva så man ser inte så mycket å helst inte när man sitter bakom hästen. Så jag körde fram så långt jag vågade sen så satt jag å lyssnade ett tag, hörde ingenting så jag smackade på han gick ett steg sen så stannade han. Konstigt tänkte jag just då dök det upp en bil. Hade han inte stannat hade vi varit ute på vägen då. När bilen hade passerat smackade jag igen å då gick han över.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
I
Hästhantering Kanske jag redan har svaret (rädsla, okunskap och stress?). Oavsett tycker jag detta kan vara nyttigt att läsa och kanske fundera på. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 819
Senast: schelin_j
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 131
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar