Smarta hästar

B

Bifrost+Athena

Jag tänkte bara fråga er om vad ni tror. Hur smarta är hästar? Våra ger mig hela tiden något nytt att tänka på, hur mycket förstår de, till exempel?
När vi red in Prinsen skulle den som rider honom (Gith) testa att ha spöet i handen för första gången. Då var hästens mamma fortfarande med i paddocken som "lugnande medel". När jag gav spöet till Gith fick Donna (mamman) syn på det, och då tuffade hon dit direkt och bet tag i spöet och försökte ta det ifrån Gith. Hon ville inte alls att Gith skulle ha spö på hennes son. Donna har själv blivit slagen som ung.
Prinsen, å sin sida, är rätt smart han också. Han river ner vattenkrubban och bajsar i den exakt tre dagar efter att den blev rengjord senast (om ingen har hunnit rengöra den den kvällen). Han vill ha den renskrubbad, och med nytt varmt vatten på vintern.
Det här är bara två exempel av många.
Vad tror ni? Hur smarta är de små odjuren egentligen?

Sv: Smarta hästar

Jag har en finnhäst som är väldigt klok (sto) jag tror nog att de är smarta vissa. Man ser hur dom tänker.
Jag kan just nu inte ge något bra ex på vad min häst har gjort men ska fundera ut något och återkomma.
Jag tror nog att de är väldigt smarta.

Jag tror hästar är väldigt smarta,men jag får också höra att jag ofta förmänskligar djur lite för mycket ;)

Min dam vet precis hur hon vill ha det,får hon inte så tänker hon snabbt ut ett sätt att lyckas.

Hon lär sej mycket genom att iaktta mej,ser hur man öppnar boxdörren,grindar, och plockar upp foderhinkar :D

jag tror att hästar är väldigt smarta djur... :p
varför skulle dom inte vara det.. dom går ju att lära alla dessa dressyr moment...

sen har jag en vän som hade en travare som hon kunde kasta pinnar till och han sprang å hämta... undra vilken blandras han var... ;)

Hästar är lättlärda men inte speciellt smarta djur. De är gräsätare och bytesdjur- rovdjur som hund och katt är mycket mer intelligenta i allmänhet då det krävs när man jagar.
Men så finns det ju olika individer också... men nej, jag tycker inte hästar är vidare smarta..

Hästar är "smarta" i det att de snabbt lär sig effekt och konsekvens av handlingar/upplevelser. De är mycket lyhörda för signaler och uppmärksamma på sin omgivning och sina hanterare, hör till deras instinkt som livliga flock och bytesdjur.

Huruvida detta ska klassas som intelligens i mänsklig bemärkelse betvivlar jag. Därmed inte sagt att de är oerhört "smarta" som sagt i det att de är mottagliga och lyhörda för intryck och träning av olika slag. Det är något av två skilda saker tycker jag nog lite.

Jag anser inte att hästar är så långsiktigt och utstuderat "intelligenta" att de lägger ihop långa resonemang som inte är kopplat till "omedelbar" situation och hantering.
därmed anser jag att det INTE är troligt att hästar tänker i följd som att tex: går jag in i trailern nu så kommer jag att få åka till x ställe och då blir jag såld, och det vill jag inte, därmed går jag inte in i trailern.

snarare tänker de: trailern = gillar inte - därmed vill jag inte gå in.

(av x olika anledningar/konsekvenser som hör till endera tidigare upplevelser, eller osäkerhet/rädsla/motsträvighet inför ngt de klassar som otrevligt (kan vara av en mångfald olika anledningar). Jag tror INTE på mer långsiktiga resonemang eller "intelligens" än så - i det tycker jag många förmänskligar sina hästar ofta.

Trådskaparen: om jag ska argumentera på denna linje, så skulle jag säga att din hästs mamma INTE tog spöet för att hon tänker "INTE använda på min son!" Isåfall tog hon det för att spö = gillar inte. Punkt slut.

så tänker jag och ser på hästens intelligens.

sen skiljer det sig givetvis från individ till individ precis som hos oss folk. Vissa hästar har mer intelligens än andra, lär sig snabbare och bättre att koppla ihop saker och lägga ihop två och två än andra.
Livliga hästar med mycket huvud som ibland anses krävande i läggning, hantering och temperament är ofta väldigt kloka hästar, därav upplever människan de som "komplexa" i det att de är känsliga och kräver mycket.

Senast ändrad:

:o Förlåt bara att jag glömde skriva att jag givetvis lånade din knapp. Men du verkar ha fattat det lika bra ändå, dvs att jag svarade på debatten och bara kopplade an till ditt inlägg! :bow:

Mitt sto är väldigt smart, valacken är inte riktigt lika smart.. men han är bara 3, han blir kanske smartare med tiden..

Vad jag inte förstår, är hur flocken kan veta, vilka dagar det är dags för specialtillskott, som utdelas på fasta udda dagar, eftersom veckan har sju dagar, så jag inte kan ge varannan dag.
De bara VET vilka dagar det är, och står och sparkar på stalldörren, för det är ju så GOTT...
De får det på vanliga kraftfodertiden, och ingenting i rutinerna kan avslöja att det är just det som är pågång...

Min gamla häst var smart vill jag påstå. Hon var väldigt känslig för att bli utan vatten. Här är ett par exempel:

När hon bara var knappt ett år stod hon i en box som inte hade vattenkopp. Vattenkranen satt utanpå hennes box och när en kille som var i stallet böjde sej under kranen för att dricka vatten så bet hon honom i örat.:angel: Han klippte till direkt förståss men sen började han fundera att det var konstigt det var ju en snäll häst varför hade hon gjort så? Då tittade han in i hennes box och såg att hon hade vält ut sin vattenhink och således var utan vatten. Han fyllde hinken och hon drack upp hela direkt. :idea: Smart eller inte men det ledde i allafall till att hon fick vatten.

En annan gång då var hon kanske 5-6 år och stod i ett annat stall och på midsommaraftonen när dom gick på bete såg stallägaren en gammal farbror att hon stod vid grinden, det brukade hon inte göra vid den tiden utan flera timmar senare när hon visste att jag skulle komma. Han gick ut till henne och skulle snacka lite med henne men direkt som han kom fram till hagen så gick hon, jaha tänkte gubben det var tacken det men han vände sej om innan han kom fram till huset och såg att hon stod där uppe igen:confused: Så han gick tillbaka, samma visa igen hon gick. Då fick gubben en tanke:idea: hon gick ju ner mot badkaret som var placerat mitt i hagen vid en brunn. Han gick in i hagen och hästen gick före honom ner till badkaret och det var mkt riktigt tomt. När han fyllde det så drack hon länge och väl hon var alltså väldigt törstig.

Jag tycker att hon var smart som på något sätt i allafall lyckades få sina behov tillfredställda.

Liksaå var hon ju rätt kul om man försov sig lite någon morgon. Då var hon skitsur och gnäggade inte när maten kom. Det gjorde hon alltid annars. Nä hon visade bara en sur min.

En annan gång när jag hade varit dum och oförståndig i min ridning och sen fick dåligt samvete i stallet efteråt och skulle ge henne en morot, så tog hon inte emot den. Inte förrän jag hade gått ut ur boxen så gick hon till krubban och åt upp den :eek:

Då fick jag mej verkligen en tankeställare, det här är ju många herrans år sedan och jag har blivit mycket klokare med åren som tur är.

Men visst sjutton kan hästar vara kloka eller vad man ska kalla det för.:)

Våra hästar i stallet (3st) har täcke på sig i hagen alla tre så går dom genom elstaketet och rymmer till grannens trädgård. Så började jag att ha täcke bara på den som är klippt och måste ha täcke, då höll dom sig ihagen några veckor. Sedan har nu han med täcket börjat ta täten och går igenom staketet.... Suck ibalnd undrar man om dom är så dumma som man tror. :rofl:

mackan skrev:
Jag anser inte att hästar är så långsiktigt och utstuderat "intelligenta" att de lägger ihop långa resonemang som inte är kopplat till "omedelbar" situation och hantering.
därmed anser jag att det INTE är troligt att hästar tänker i följd som att tex: går jag in i trailern nu så kommer jag att få åka till x ställe och då blir jag såld, och det vill jag inte, därmed går jag inte in i trailern.

snarare tänker de: trailern = gillar inte - därmed vill jag inte gå in.

Fast jag tror inte det. När vi hade en häst på bete där i somras (En hyrhäst, som uthyrdes veckovis hela somrarna) så skedde följande:
Hästen hade varit där i två veckor, och trivdes väldigt bra. Han var lättlastad annars (en ridskolehäst+tävlingsponny, som åker transport jätteofta) (och, ja, jag har sett honom bli lastad flera gånger innan.);) Men nu när transporten skulle komma och hämta honom slet han sig och sprang tillbaka till hagen. Jag tror nog att han kunde räkna ut att, nej, nu kommer jag att åka härifrån och hamna på ett nytt ställe. Och han trivdes verkligen där han var då. Bra hagar, hästkompisar, stall, mat, kunniga hästmänniskor. Han var en sådan häst som brukade hyras ut till småbarn annars (En snäll liten PONNY!:love: ), och hamna i någon trädgårdshörna där han får gå alldeles ensam i någon vecka, och bara rida ut i skogen med ungen, utan någon omväxling alls. Ja, jag antar att du vet hur det är när man hyr en ponny om sommaren.
Så, jag tror nog att han inte ville in i transporten eftersom han inte ville åka därifrån. Och ja, det var hans vanliga transport, och hans ägare som skulle lasta honom.

Min valack är smart :p

Han går tillsammans med en annan häst.
När den hästens ägare kom och skulle ta in sin häst vägrade den komma utan stod bara i ett hörn och tittade på henne när hon ropade. (det va lerigt så hon ville inte gå in i hagen). Min valack gick fram till sin kompis och puttade lite på honom bakifrån. Kompisen tog några steg för att sedan stanna igen. Då puttade min valack på honom tills han var några meter från sin ägare, då vägrade kompisen gå längre, så min häst gick fram och tog tag i kompisens täcke och drog med honom till hans ägare :devil: :D
Så fort hon hade fångat sin häst vände sig min om och gick igen..

Tror att det är som med människor och andra varelser att vissa är mer smarta än andra.
Hade en fjordingvallack som öpnnade dörrar (vred om nyckeln) havre låder men han tog bara sin boxgrannes mat och aldrig sin egen :D knöt upp grimmskaft mm
Sen hade jag ett hlb som aldrig förstod ngt han är den mest korkade häst jag träffat, men han var iaf snäll :)

Ja, nog är Harry ganska smart... Eller åtminstone läraktig:angel:
I vanliga fall brukade dom löslongera hästarna 2 v innan dom började rida in dom. Men Harry var så duktig så han börjades rida redan efter en vecka:D
Han har lärt sig att putta upp boxdörren genom att studerad Johan.
Han vet att jag rider honom "hårt/låter honom jobba" om han låtsas stegrar.
Han vet att han får godis av stallägaren om han skackar med läpparna

Det är bara lite av det min otroligt smarta kille kan:D :D :D

Min första häst ansågs av många för att vara en riktig djävul och farlig. Men jag som hade känt honom sedan han var nyfödd visste hur det låg till. De människor som inte tyckte om honom var helt enkelt inte så inteligenta själv utan blev ständigt lurade av honom.
Här några exempel på vad han gjorde:
Han kunde redan som föl knyta upp de mest inveckalde knutar. Speciellt om han sett hur man gjorde dom.
Han visste att man inte fick gå ut ur hagen och människor inte gillar sådant. Så när han fick en hagkompis som han inte direkt gillade så rev han staketet. Han gick en liten runda utanför tillräckligt för att de andra hästarna skulle följa efter ut ur hagen. Sedan gick han in igen och ställde sig i hagen och väntade på att det skulle bli dags att bli hämtad. Och för få se när de andra blev utskällda för att de rymt. Att det gått tills finns bevis för. Grannen såg det hela genom sitt fönster plus att min häst var den ende som hade skor och grannens berättelse styrktes av de hovavtryck som var skodda.

Att sedan nästa häst jag köpte efter honom var totalt inteligensbefriad är en helt annan sak. Den hästen kunde inte ens lära sig av vad som hänt tidigare.

Masse skrev:
Min första häst ansågs av många för att vara en riktig djävul och farlig. Men jag som hade känt honom sedan han var nyfödd visste hur det låg till. De människor som inte tyckte om honom var helt enkelt inte så inteligenta själv utan blev ständigt lurade av honom.
Här några exempel på vad han gjorde:
Han kunde redan som föl knyta upp de mest inveckalde knutar. Speciellt om han sett hur man gjorde dom.
Han visste att man inte fick gå ut ur hagen och människor inte gillar sådant. Så när han fick en hagkompis som han inte direkt gillade så rev han staketet. Han gick en liten runda utanför tillräckligt för att de andra hästarna skulle följa efter ut ur hagen. Sedan gick han in igen och ställde sig i hagen och väntade på att det skulle bli dags att bli hämtad. Och för få se när de andra blev utskällda för att de rymt. Att det gått tills finns bevis för. Grannen såg det hela genom sitt fönster plus att min häst var den ende som hade skor och grannens berättelse styrktes av de hovavtryck som var skodda.

Att sedan nästa häst jag köpte efter honom var totalt inteligensbefriad är en helt annan sak. Den hästen kunde inte ens lära sig av vad som hänt tidigare.

DET var en riktigt bra story! :D

Mitt ena sto har skor på sig och är ibland duktig på att trampa av skorna. Detta hade hon gjort en dag och som vanligt så begav sig min sambo ut i hagen för att leta. I hagen var oxå unghästen. Han pratade med henne och hon följde honom under tiden han letade. Till slut gav han upp och sa till henne:
- Vart har Ronja gjort av sin sko?
Ambra traskade iväg och ställde sig en bit bort i hagen och tittade på han.. Han gick dit och framför hennes fötter låg Ronjas sko. Detta har hon faktiskt gjort flera gånger efter denna gången :D

Jag tror ibland att min häst är smartare än mig.

Hon överlistar mig hela tiden.
Och fejkar så fruktansvärt mycket när det är något hon inte vill eller som inte passar henne för stunden.
En riktigt bra skådespelerska helt enkelt.

Jag tror att hästar förstår mer än vi tror att de förstår.

(Är du f.d. Gällivare eller kirunabo? :D)

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
I
Hästhantering Kanske jag redan har svaret (rädsla, okunskap och stress?). Oavsett tycker jag detta kan vara nyttigt att läsa och kanske fundera på. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 819
Senast: schelin_j
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 131
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar