Smärta hämma tillväxt hos unghäst?

Fullblod89

Trådstartare
Funderar på hur en hästs tillväxt i mankhöjd påverkas om hästen har någon form av smärta. Stannar den upp i växten och kroppen fokuserar på att på något sätt "lindra" smärtan istället. (ingen specifik smärta utan något som man kanske inte märker på hästen utan kan vara inflammation i kroppen etc )

Vet att dåligt med foder kan göra så en häst tar längre tid på sig att växa, men har hästen ont så äter den iofs sämre än normalt och även då borde väl tillväxten hämmas lite :confused:

Hoppas någon förstår min tanke :angel:
Men var bara en fundering som jag känner behöver bollas med andra därute på buke som har någon erfarenhet av en häst som kanske helt plötsligt efter att ha blivit behandlad, när man vet varför hästens tillstånd varit sämre, skjuter i växten efteråt?

Sv: Smärta hämma tillväxt hos unghäst?

Ja hästens tillväxt kan störas av smärta tom så lite smärta att hästen inte visar smärta kan påverka.
Köpte för många år sedan en 7 åring som vid röntgen visade sig ha benbitar dock var den helt ren på böjprov och visade inte på något sätt att den var störd av dem. De satt dumt placerade och vi valde att operera bort dem när vi köpte hästen så var den 169cm vilken den även hade varit när dåvarande ägare köpte den som 5 åring (mätades tom för tyckte inte den såg så hög ut) ett år efter operationen reagerade jag när jag stod bredvid den att fasiken vad hög den är och satte måttstocken på den 174 cm !! Den hade alltså växt 5 cm mellan 7 och 8 års ålder efter att vi plockat bort benbitarna. Pratade runt en del med andra och det var faktiskt flera som hade erfarenhet av att hästar satte igång och växa efter att de blivit behandlade/opererade för något som de haft problem med under tillväxtåren.

Sv: Smärta hämma tillväxt hos unghäst?

Intressant :)

Tänkte att det måste kunna vara så, men vågade inte dra den slutsatsen själv innan jag hört någon som själv haft erfarenhet av det.
Din häst växte rätt mycket vid så sen ålder så då tycker man att boven enbart var smärtan.

Har nämligen en yngre häst som haft en underliggande smärta hela tiden utan att själv ha märkt det. Tyckte det var konstigt hon inte gick upp i vikt heller trots bra foder etc. Nu när smärtan blivit lindrigare/är borta så tycker jag själv att hon måste växt några centimeter på känsla (ska mäta så fort jag får tillgång till en sticka).

Förändrades hästens temperament märkbart till hur den var innan smärtan försvann?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 464
Senast: Raderad medlem 142658
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
20
· Visningar
3 932
Senast: Fenestra
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 790
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka