smärta eller ovana...?

H

Honeypixie

Jag har nyligen tagit ett kallblodssto på foder ett par månader, och köper henne troligtvis sedan. Anledningen till att jag inte köpte henne direkt var att det var svårt att få en bra uppfattning vid provridningen: Hon kastade oavbrutet med huvudet, försökte dra tyglarna ur händerna på mig, ställde sig åt vänster och verkade vilja krypa ur tränset. Hon verkade kort sagt ha ont i munnen, och jag fick bekräftat att hon haft problem med hakar tidigare.

Då longerade vi henne istället, och hon verkade genast nöjd och fin på alla sätt. Därefter kom vi överens om att jag skulle ta henne på foder och se om jag kunde hitta lösningen på problemen. Förra veckan hade jag vet. med vidareutbildning på tänder här, som både besiktade henne och tog hand om tandproblemen. Hakar slipades bort, och en foderficka mellan två tänder där tandköttet var inflammerat sköljdes ur.

Innan vet-besöket red jag henne bettlöst, vilket funkade bra, men då vi båda är ovana vid det var det svårt att riktigt jobba med henne och känna hennes kapacitet. Nu har jag börjat rida med bett igen, men kasten med huvudet är tyvärr kvar. Vid provridningen hade hon ett rakt bett, men nu rider jag henne på tvådelat. Jag får känslan av att hon är känslig i munnen med eller utan tandproblem, men hur mycket eller lite jag tar i tyglarna spelar ingen roll; hon kastar med huvudet exakt hela tiden!

Hon har en liten oöm knuta vid manken, och jag rider bomlöst. I övrigt verkade hon inte ha problem med ryggen enligt veterinärens bedömning.

Hur går jag vidare? Funderar över vad jag ska testa för bett, träns osv. Idag gav jag henne ett litet ryck i tyglarna varje gång hon ryckte med huvudet, tänkte att obehaget borde få henne att sluta. Låter det som olater hon lagt sig till med pg a att hon haft ont i munnen och förknippar bettet med smärta, eller har jag missat något? Jag vill inte bestraffa hennes beteende eller omöjliggöra för henne att kasta med huvudet om det är ett symptom på att hon har ont någonstans...

Hon är aldrig startad på travet. Det är en vacker och vänlig häst, och vore det inte för detta hade allt känts perfekt!

Sv: smärta eller ovana...?

Just med munnen tror jag att du behöver ge det lite tid. Det kanske sitter kvar i huvudet på henne, att hon tror att det kommer göra ont i munnen.

På min gamla foderhäst tog vi ut vargtänder på båda sidor, efter att ha upplevt problem i munnen. Fick rida utan bett ett tag efter, men första gången jag red med bett igen kändes det inte så stor skillnad som jag hade trott. Först efter ett par veckor började jag känna skillnad, att hon började lite på att det inte skulle göra ont i munnen!

Hoppas det löser sig :)

Hur är hon med bett i mun, men utan inverkan av handen? kan du kanske rida med dubbelt huvudlag, där du inte använder tyglarna som är fästa i bettet, utan de som fäster vid det bettlösa? (då kanske dock inte hack är ett bra alternativ, utan man kan se på något annat, eller bara rida i grimma/kapson)

Har du tömkört henne, med/utan bett?
Rider du hästen på kort tygel? hur arbetar ni? kan du göra halvhalter/avsaktningar med sitsen?

Varför kan du inte fortsätta rida på bettlöst?
Trivs hon på det så ser jag ingen anledning att gå över till bett igen.

Förutsatt att hon inte har ont i munnen, det måste förstås åtgärdas oavsett huvudlag.

Hur är hon med bett i mun, men utan inverkan av handen?

Det kan gå bra i början av ridturen, men har hon väl börjat kasta med huvudet så fortsätter hon med eller utan inverkan av handen.

kan du kanske rida med dubbelt huvudlag, där du inte använder tyglarna som är fästa i bettet, utan de som fäster vid det bettlösa? (då kanske dock inte hack är ett bra alternativ, utan man kan se på något annat, eller bara rida i grimma/kapson)

Det var en bra idé! Tack!

Har du tömkört henne, med/utan bett?

Nej. Ska inventera och se om jag kan skrapa ihop utrustning.

Rider du hästen på kort tygel?

Jag varierar och provar mig fram. Idag red jag ut, till att börja med på ganska lång tygel. Vi red bakom en annan häst, och skogsmullade. Så långt gav jag knappt någon inverkan med handen, och då gick det bra. När vi travade senare kortade jag upp tyglarna, och då protesterade hon genast, och kasten blev till bockningar när det var som värst.

hur arbetar ni?

Det är lite frustrerande, för jag har inte tillgång till ridhus, och paddocken är täckt av en halvmeter snö. Därför rider vi mest på småvägar än så länge. Hon flyttar sig bra för skänkeln, och jag har provat att ta och ge för att lösgöra henne med handen. Det senare funkar inget vidare, dels pg a kasten med huvudet, och så känns det som att hon spänner sig i nacken och spjärnar emot. Jag längtar efter att åtminstone ha en lite större volt att rida på!

kan du göra halvhalter/avsaktningar med sitsen?

Jodå, det funkar. Vi känner ju inte varandra så bra än, och hon är inte helt trygg i sitt nya hem, vilket ju är faktorer som inverkar, men jag anar en mycket trevlig ridhäst bakom huvudkastningarna.

Jag vill kunna variera, inte minst för att hon inte är helt trafiksäker och jag vill ha kontroll när vi rider ut. Sen kanske det mest beror på ovana från min sida, men jag har svårt att riktigt jobba med henne bettlöst, och det känns fortfarande som att hon spänner sig i nacken.

Det vore ju underbart om hon kommer på inom en snar framtid att det inte gör ont längre med bett i munnen sen tänderna blev fixade :)

Min häst var likadan när hon kom/hos förra ägaren.

Jag bytte sadel, träns (tog bort snokisen) och bett och det gick över direkt.
Vet inte exakt vilket det var som var orsaken, men misstänker att det var lite av varje.

Ett tips om du inte redan testat, är att ändra höjden och storleken (både bredd och längd) på bettet.

Testa även andra nosgrimmor. Kanske du behöver dra åt eller släppa lös den du har?

Sen kan det ju som sagt även vara bra att kolla hur hästen är att tömköra/longera för att se hur hästen beter sig även utan ryttare.
Många munproblem har ju egentligen ingenting med munnen att göra, utan problemet ligger ju ofta någon annanstans.

Ett ovnaligt tips kanske, men fläta pannluggen.

Vår gamal, elelr ja inte så gammal, men numera såld, avskydde att få pannluggen i ögonen. huvudkasten slutade när man flätade den så hon kunde se obehindrat.

Givetvis bör du ju kolla upp de medicinska faktorerna också, men är tänder osv kollade så skadar det ju inte med ytterligare tips.

man kan också försöka kolla så det inte sitter något i öronen som irriterar.

Som sagt inte alltid man hittar orsaken där man väntar sig.:D

Fortsätt rida bettlöst så hästen får börja slappna av o märka att det inte gör ont i munnen längre. Det är en vanesak att rida på tex hackamoore.
Du har lika bra kontroll som med bett. Lycka till med din häst!

Tack alla!

Vita_N_6520: Hon sköter sig utmärkt vid longering. Igår bytte jag både bett och nosgrimma, men utan framgång. Får fortsätta testa mig fram...

älgen: Det där var ett bra tips! Hon har en gudomlig pannlugg, tjock som attan, som går ner till mulen på henne. Tänk om det vore så enkelt!

SmizzSpeedy: Ska göra det, åtminstone ett tag. Sen provar jag nog två huvudlag samtidigt, och använder bara tyglarna till det bettlösa, så hon får ha bettet i munnen men utan inverkan. Får se hur hon reagerar på det, som en övergång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
983
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar