ameo

Trådstartare
Moderator
En kort fråga.
Om man köper en s.k. smart-TV kan man då räkna med att det går att använda gratiskanalerna (SVT och Tv4) om man ansluter tvn till ett vanligt antennuttag? Eller måste man leta efter någon specifik sorts tv för att kunna använda vanlig antenn?

Jag har bara haft tv via bredband de senaste ganska många åren men flyttar till lägenhet utan fiberanslutning och måste surfa mobilt och tänkte slippa slösa surf på tv-tittande...

Boxer blir meningslöst vid årsskiftet.
1733428476453.webp

Vi har tidigare haft en tv med inbyggd dekoder, som inte behövde någon box. Men det är första generationens smal-tv.
Så, frågan är (för att förtydliga) - kan man räkna med att det är en sådan inbyggd dekoder i en smart-tv? Eller måste jag kolla specifikt efter det?

Visa bifogad fil 158159
Vi har tidigare haft en tv med inbyggd dekoder, som inte behövde någon box. Men det är första generationens smal-tv.
Så, frågan är (för att förtydliga) - kan man räkna med att det är en sådan inbyggd dekoder i en smart-tv? Eller måste jag kolla specifikt efter det?
Vi har en äldre smart-tv, och en väldigt ny.

I bägge kan vi ta in SVT + tv4 direkt från antennen.

Visa bifogad fil 158159
Det brukar vara inbyggd numer men alltid bra att kolla

Det beror på huset. Mitt lägenhetshus är ett vad som tidigare kallades Com hem-hus där vi har deras dosa i väggen och kinderna koppla bredband så. Med antensladd i den dosan har vi typ 10 kanaler?

I min tv kan jag via deras appar se svt och tv4 utan någon form av abonnemang. Inte via antennuttaget med andra ord, utan via wifi.

Det beror på huset. Mitt lägenhetshus är ett vad som tidigare kallades Com hem-hus där vi har deras dosa i väggen och kinderna koppla bredband så. Med antensladd i den dosan har vi typ 10 kanaler?
Återstår väl att se. Detta är vad som finns på taket.
1733490137467.webp

Det är en privat hyresvärd och som ett radhus med 4 lägenheter. Och jag är högst tveksam till om det finns något intresse från hyresvärdens sida att tillhandahålla något annat än bara det som går via marknätet.

En kort fråga.
Om man köper en s.k. smart-TV kan man då räkna med att det går att använda gratiskanalerna (SVT och Tv4) om man ansluter tvn till ett vanligt antennuttag? Eller måste man leta efter någon specifik sorts tv för att kunna använda vanlig antenn?

Jag har bara haft tv via bredband de senaste ganska många åren men flyttar till lägenhet utan fiberanslutning och måste surfa mobilt och tänkte slippa slösa surf på tv-tittande...

För att kunna streama så behövs ju någon form av internet, via kabel eller wifi. Jag har en Viasatbox med inbyggd cromecast. Enligt säljaren skulle den funka utan internet. Men nä - det gör den inte.

Med smart-TV kan se gratisutbuden - men då är det ju onödigt med just en smart-TV. Eller?

Vi har en icke-smart-TV eftersom vi då har en smart-viasatlåda. Innan den nya lådan så var vi på gång att köpa en Smart-TV. OBS! Bor på landet och ser på TV via parabol.

/Lizzie

En kort fråga.

Skaffa abonnemang till telefonen med fri surf? Borde inte bli så mycket dyrare om man jämför annat mobilabonnemang + fiber.
Då kan du titta hur mkt på tv du vill utan att oroa dig över surfmängden.

För att kunna streama så behövs ju någon form av internet, via kabel eller wifi. Jag har en Viasatbox med inbyggd cromecast. Enligt säljaren skulle den funka utan internet. Men nä - det gör den inte.

Med smart-TV kan se gratisutbuden - men då är det ju onödigt med just en smart-TV. Eller?

Vi har en icke-smart-TV eftersom vi då har en smart-viasatlåda. Innan den nya lådan så var vi på gång att köpa en Smart-TV. OBS! Bor på landet och ser på TV via parabol.

/Lizzie
Det finns ju inget som säger att man inte kan göra både och. Gratiskanaler via antenn, som inte slösar surf. Och "grädden på moset" via internet, om det är något särskilt man vill se som inte ingår i det vanliga gratisutbudet.

Skaffa abonnemang till telefonen med fri surf? Borde inte bli så mycket dyrare om man jämför annat mobilabonnemang + fiber.
jag ringer gratis och har sparad surf på telefonen, men min operatör erbjuder inte tvillingkort, så det kan i så fall bara användas när telefonen är hemma. Och det är ingen bra lösning när barnen är hos mig och vill använda nätet.
Jag ska lista ut vad jag gör av med i surfväg, för att inte betala mer än nödvändigt. Men det är en helt annan fråga. Just nu undrar jag om man kan utgå ifrån att man kan se gratiskanaler via antenn-tv om man köper en smart-tv.

Det finns ju inget som säger att man inte kan göra både och. Gratiskanaler via antenn, som inte slösar surf. Och "grädden på moset" via internet, om det är något särskilt man vill se som inte ingår i det vanliga gratisutbudet.
Frågan är väl bara hur mkt av din surf som kommer slukas vid de tillfällen du vill se något annat? Jag tror det är lika bra att uppdatera till obegränsad surf direkt.

Hittade detta via bredbandsval.se:

Så mycket surf drar en film​

• Lägsta kvalitet drar ungefär 300 MB per timme.
  • Mediumkvalitet drar 700 MB per timme.
  • Högupplöst film (HD) drar cirka 3GB per timme.
  • Bästa kvaliteten, UHD-kvalitet, drar upp till 7 GB per timme.
Vet inte hur mkt surf som ingår i ditt nuvarande abonnemang, men bara att se på en enda film skulle ju dra 6-21 GB beroende på videokvalitet och hur lång filmen är. Det blir inte så många tillfällen med "grädde på moset" per månad med begränsad surf..

jag ringer gratis och har sparad surf på telefonen, men min operatör erbjuder inte tvillingkort, så det kan i så fall bara användas när telefonen är hemma. Och det är ingen bra lösning när barnen är hos mig och vill använda nätet.
Jag ska lista ut vad jag gör av med i surfväg, för att inte betala mer än nödvändigt. Men det är en helt annan fråga. Just nu undrar jag om man kan utgå ifrån att man kan se gratiskanaler via antenn-tv om man köper en smart-tv.
Ah ok, fattar. Har tyvärr inte svar på din fråga. Har inte kopplat in en sådan tv-sladd på hundra år (känns det som).

En kort fråga.

Vi har en LG smart-tv där man kan se gratiskanalerna via antenn (vilket vi har inkopplat).

Visa bifogad fil 158201

Det är en privat hyresvärd och som ett radhus med 4 lägenheter. Och jag är högst tveksam till om det finns något intresse från hyresvärdens sida att tillhandahålla något annat än bara det som går via marknätet.
Jag tror du ska fråga HV vad som finns i antennuttaget. Där är en parabol, kan ev. vara något slags abonnemang till den som ingår i hyran?

Visa bifogad fil 158201

Det gör inte min hv heller. Stor privat hv.
Jag har egna abonnemang på tv och internet.

Liknande trådar

Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 387
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
941
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka