Småmaskigt hönät, för- och nackdelar?

Sv: Småmaskigt hönät, för- och nackdelar?

Jag kan köpa och förstår många stallägares resonemang: Att vid total fri tillgång blir det så mycket svinn och mycket mat som bara kastas bort eller trampas ner i marken. Hagunderlag tar onödigt mycket stryk av hö som trampas ner.
Åtgången på silaget hos oss var enorm före vi hade näten och hästarna åt inte ens en bråkdel av det som serverades utan det trampades tyvärr bara ner..

Valet var nog lätt, hyreshöjningar eller något som förhindrar spillet.

Vidare håller jag med dig, man ska individanpassa.
Jag måste dock få säga att jag med åren börjat se mycket från båda sidor, det är ju så att hyresgäster/hästägare har lika "ansvar" att välja stall med rätt förutsättningar till sin häst också. Det är omöjligt för en hyresvärd att individanpassa allt till sina hyresgäster.
Jag tycker det är bra med stallägare som tydligt presenterar hur hästhållningen på gården ser ut, tänk om alla stall var så..då skulle mycket konflikter undvikas då man med större chans får in likasinnade hyresgäster.

Slutsumman är i alla fall - gillar man inte näten, ska man låta bli att använda dem/ha andra lösningar :)

Senast ändrad:

Alla i vårt stall använder näten för att ge hästens sin högiva morgon och kväll. Detta för att förlänga ättiden. Till en början, de första 2 åren var jag lyrisk över näten men det är jag inte längre. Detta för att några av hästarna har börjat få problem med sina nackar. En kuse har fått pålagringar i nacken och veterinären tror att det beror på näten. Detta för att hästarna får slita ut allt sin mat och vissa gör en och samma rörelse, ibland våldsamma ryck, om och om igen. Överväger faktiskt att sluta med nät till pållen.

Nackdel: hästen fattar inte att det går att äta genom nätet.

Såg iofs rätt kul ut när hästen (som bara ätit ur vanliga innan) duttade omkring på nätet för att hitta ett hål att äta i och inte hittar något och till slut testar att bita direkt i nätet. Såg rätt förvirrad ut när han tittade på matte :-P det var 3.5 cms maskor.

Att ha nät så att de inte fastnar med skor etc kräver bara lite smartare lösningar.

Det står ju faktiskt varje stallägare fritt att bara ta in sådana hästägare som passar en själv i hantering och filosofi. Passar det inte så väljer man ju inte att stalla upp där. Svårare än så är det inte :)

KL

Jag har haft nät till min häst till och från i ett år. Att jag började med nätet var ur aktiveringssynpunkt. Han var inte van att vara installad och blev lätt uttråkad och det problemet löste nätet.

Han är utan skor sommarhalvåret och har då nätet lägre. När han har skor är nätet högre upp. Han har fastnat en gång med skon (boxgrannen hade gnagt av snöret längst upp) och då var jag glad över mitt billiga nät som gick sönder :)

Jag ger kvällsmålet i hönätet, alla andra mål på backen och har inte haft tand- eller underhalsproblem. Tycker det är super för oss!

Alla i vårt stall använder näten för att ge hästens sin högiva morgon och kväll. Detta för att förlänga ättiden. Till en början, de första 2 åren var jag lyrisk över näten men det är jag inte längre. Detta för att några av hästarna har börjat få problem med sina nackar. En kuse har fått pålagringar i nacken och veterinären tror att det beror på näten. Detta för att hästarna får slita ut allt sin mat och vissa gör en och samma rörelse, ibland våldsamma ryck, om och om igen. Överväger faktiskt att sluta med nät till pållen.

- det är är ju låååångt efter i tråden - men har du fått veta något mer? Vi funderar på småmaskiga hönät, men vill ju inte ha några pålagringar. Har hört från annat håll att en del större ställen går ifrån näten just för att hästarna får problem med nacke och hals.

Hoppas på svar - Med vänlig hälsning/:)

Jag personligen gillar hönät, har själv använt nät i nästan 8 år till min häst, mest till natten. Han äter med samma hastighet som en dammsugare gör rent och han kan inte få fri tillgång för då hade han sett ut som en ballong. Med hönätet får han längre ättid och han tuggar ordentligt.
Har faktiskt aldrig hört att de kan bli dåliga i nacken av det? Det var helt nytt för mig. Å andra sidan rycker de huvudet rätt bra åt sidorna när de betar också, så jag förstår inte riktigt varför de skulle få problem av att rycka ur nät om det inte är så att näten hänger konstigt.
Jag har hängt hönätet i en hörna, och ju mer han äter ju längre ner kommer nätet och krymper ihop så han har aldrig fastnat i det heller.
Men min syster kan inte ha nät till sin ponny för hon äter inte alls då. Hon är ganska svårfödd och äter långsamt och lite åt gången. Nät passar inte alla hästar/ägare helt enkelt.

Vi har vårt nät fastsatt liggande i en låg låda med kanter som vi byggt av trä. Dels är det ingen onaturlig ställning då hästarna äter uppifrån, sen har hästarna kommit på att de godaste och finaste stråna faller ut på lådbotten om man puttar på nätet med mulen - ättiden förlängs ännu mer.

I början försökt mammas häst, en lite äldre man, rycka ut maten men han lärt sig nu och äter lugnt. Då kan jag tänka mig att det kunde skapa problem i längden.

Gör man såhär så är det också ganska omöjligt att fastna med skorna i näten, såvida inte hela hästen står i matlådan...:meh:

Tack snälla alla för svar, jag börjar forma en idé om hur hölådorna ska se ut! Om du har foto skulle jag bli glad! Alltid bra att slippa göra "nybörjarfel. :)

Du har inte haft problem med att de gnager på lastpallarna? Jag fodrade i lastpallar förut (utan nät) men de gnagde så på pallarna att de vassa beläggen på sidorna kom fram så vi fick ta ut dem för vi upptäckte att den ena hästen fick små rivsår på benen och vi var rädda att de skulle skada sig ordentligt en dag.

"Alla i vårt stall använder näten för att ge hästens sin högiva morgon och kväll. Detta för att förlänga ättiden. Till en början, de första 2 åren var jag lyrisk över näten men det är jag inte längre. Detta för att några av hästarna har börjat få problem med sina nackar. En kuse har fått pålagringar i nacken och veterinären tror att det beror på näten. Detta för att hästarna får slita ut allt sin mat och vissa gör en och samma rörelse, ibland våldsamma ryck, om och om igen. Överväger faktiskt att sluta med nät till pållen."

Hästar är olika. Min häst har gått med nätat foder både i box och ute och jag har inga problem med nack/ryggskador eller tandskador (kollad hästtandläkare).
Har använt nät till fodret i fem år nu. Tror inte att skador är så vanligt förekommande då borde det ha varnats mer för detta på olika hästforum eller press.

Senast ändrad:

Jag ska gå ut och fota sen när vi ger nattmaten så får du se hur det ser ut med fyllda nät:)

Oj! Nej det har jag inte, men skulle man inte kunna klä in kanterna så som vissa gör med boxkanter?

KL

Jag tänkte på det här med "hölådor" eller vad man ska kalla det. Min häst har flyttat till lösdrift, eller kommer att göra det när hon stallas in om ett par veckor. Där har man småmaskigt hönät runt ensilagebalen eftersom hästarna står på fri tillgång, och balen står då i en rund låda. Lådan är gjord av plast. Något mjuk så den ger efter lite om hästarna skulle köra in knät eller så. Känns väldigt robust men ändå något eftergivligt. Jag är mycket spänd och förväntansfull hur min lilla häst ska ta detta med att ha fri tillgång. :)
Hölådorna ser köpta ut då det finns flera stycken på gården och alla ser likadana ut. Fördelen är att hästarna inte kommer åt att fastna i nätet om de inte hoppar in i själva lådan förstås, men då kanske inte själva nätet är det största problemet. :p
Själva ryckandet för att få ut höet ur nätet tror inte jag blir några problem för just min häst. Hon rycker rätt bra när hon betar med. :)

Nu har jag slutat med nätet, i vart fall för ett tag. Hästen känns bättre i nacken och det är det viktigaste.

Min häst äter så våldsamt! Hade han stått och dragit ut stråna lugnare som boxgrannarna gör hade jag antagligen fortsatt med nätet. Jag tror att näten är helt kanon om hästarna äter i lugn och ro men står de och sliter och rycker med väldig kraft i flera timmar om dagen kan det slita för mycket.

OJ! Ursäkta min dementa hjärna har glömt att fota. Såg det nu när jag läste igenom tråden. :o Går ut direkt!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka