Småmaskigt hönät, för- och nackdelar?

Sv: Småmaskigt hönät, för- och nackdelar?

På första bilden ser ni hur det ser ut efter en natt. Vi använder två nät in i varandra. Nu är näten snurrade just för att hästarna puttar det med mulen för att få ut de godaste bitarna.

IMG_3151_zps7995b3d4.jpg

Lådans mått borde vara 90x90. Höjden är passlig även för vår shettis.

http://i804.photobucket.com/albums/yy327/linda_backlund19/IMG_3152_zpse70dc445.jpg

Fäster en karbinhake i nätet och sätter fast det i lådan. Snören från hönäten knyter vi runt hölådans kant på andra sidan.

http://i804.photobucket.com/albums/yy327/linda_backlund19/IMG_3153_zps405feef3.jpg

Nu har jag slutat med nätet, i vart fall för ett tag. Hästen känns bättre i nacken och det är det viktigaste.

Min häst äter så våldsamt! Hade han stått och dragit ut stråna lugnare som boxgrannarna gör hade jag antagligen fortsatt med nätet. Jag tror att näten är helt kanon om hästarna äter i lugn och ro men står de och sliter och rycker med väldig kraft i flera timmar om dagen kan det slita för mycket.

KL

Sibylla (även ni andra som har hästar som fått problem med nacke), har din häst helt fri tillgång i näten (alltså att hästen aldrig någonsin står utan mat)?
Varför jag undrar är för att jag är ganska ny på smhn men har läst ganska mkt och försöker studera våra fem killar hur de gör när de äter. När man läser på sl*wfeeding.c*m (visserligen är det samma som säljer näten, men det känns som att de har studerat sina egna hästar under lång tid) så poängterar de vikten av att hästarna aldrig får tro att maten ska ta slut, för så länge de tror det, kommer de att "hetsäta". Jag har kikat på våra hästar sen vi började fodra efter sommaren, då de skulle vänjas in igen och de två som gått på nät tidigare slutade "hugga" i näten efter bara någon dag, en som inte är speciellt matglad av sig, har aldrig ryckt i nätet, en som får stå inne rätt mycket (och då bryts hans fria tillgång anser jag) rycker rätt våldsamt, en ny häst som aldrig fodrats med nät ryckte rätt rejält ett par dagar men äter nu lugnt.
Intressant också: första veckan fodrade vi även på marken under näten för att den nya hästen skulle "fatta galoppen", och det tog inte ens två dagar för honom att välja nätet före det lösa höet.

Nu blev det här lite långt men det är väldigt intressant att studera hästarna och ha möjlighet att göra det under en längre period, och jag tycker mig se att de som vänjer sig vid att det alltid finns mat, äter lugnt och fint. Men jag ska verkligen hålla koll på deras nackar.

Men vad tycker/tror ni? Erfarenheter?
Jag startar en ny tråd om den här diskussionen drar igång!

Ätställningen och rycken i nacken blir samma oavsett mat hets , när näten hänger uppe på vägg .

Min gör likadana ryck alltid typ när han har fri tillgång på halm i vanligt nät. Minst ryck med nya som har gigantiska maskor. Mest spill då oxå dock. Jag väljer dock att hänga det relativt lågt i ett hörn där jag har svårt att tro att han sticker upp benen. Så han rycker mest uppåt vilket känns bättre.

Vi har småmaskiga nät på prov..
Ger 4-6 kg på golvet för att dom ska kunna bli mätta
och 8-10 i nätet att plocka med..oftas finns hö kvaar i nätet..
Småmaskigt nät och häst utan skor..då får det gärna hänga lågt.
Skodd häst högt nät.har sett skor som fastnat i småhålen och hela benen i stora hål i näten..
Så tyvärr ska det vara hönät så hängs dom högt.

Du behöver inte hålla med , rycken och ätställningen blir onormal utifrån den placeringen oavsett . Att fodring ut hönät som hängs högt där hästen ständigt fodras på det sättet, har påverkningar på tugg belastning, nacke och övrigt fysiskt är inget nytt .

Du behöver inte hålla med , rycken och ätställningen blir onormal utifrån den placeringen oavsett . Att fodring ut hönät som hängs högt där hästen ständigt fodras på det sättet, har påverkningar på tugg belastning, nacke och övrigt fysiskt är inget nytt .

Vinkeln tycker jag inte känns helt 100, det håller jag med om. Dock är det ingen skillnad från när de gick på storbal, den är ju väldigt hög i början.
Rycken däremot, är inte mer än när de betar.

Men hästarna äter väldigt liten andel av maten från toppen av en storbal, den krymper liksom ihop efter hand.

Men hästarna äter väldigt liten andel av maten från toppen av en storbal, den krymper liksom ihop efter hand.

Det gör näten med, så de måste sänka huvudet, och när de äter lugnt så tar de några strån, sen sänker de huvudet och tuggar vid marken, och det ramlar även smul ur nätet som de äter från backen.

Vinkeln tycker jag inte känns helt 100, det håller jag med om. Dock är det ingen skillnad från när de gick på storbal, den är ju väldigt hög i början.
Rycken däremot, är inte mer än när de betar.

jo rycken är oerhört stor skillnad jmf med när de betar pga dels motståndet i jämförelse, och ffa som jag skrivit, den onaturliga ätställningen, som inte går att jämföra med att beta i markläge, vilket hästen är skapt och anpassad till att göra.

När hästen betar från backen tar den med läpparna och tar in i munnen och sen tuggar den, med huvudet sänkt hela tiden.

småmaskigt nät hängt i hög ställning så måste de rycka rejält, ffa beroende på hur själva grovfodret i sig som fodras i näten är inte klippt vilket ffa inte silage är du det i sig dessutom brukar kaka sig pga vattenhalt och sen att stråna i sig hänger ihop betydligt mindre poröst än hö osv i skillnad av TS osv.
de rycker och använder tänderna betydligt mer när de ska ta ur finmaskiga nät, än om de betar från backen, då de först använder läpparna och sen tuggar med tänderna när fodret väl är i munnen. och sen som sagt, den onaturliga ätställningen om man fodrar 24/7 ur just dessa nät upphängda på väggarna och i hög ställning , inkl svängande i friställning i olika hag byggnader. jmf med att äta från backen i naturlig ställning och där fodret repas upp med läpparna, sen mals med tänderna, och själva upprepandet av foder från marken sker i form av att marken i sig tar stopp, dvs inte kräver ngra knyck för att få loss i sig, med nacken.

Senast ändrad:

Det gör näten med, så de måste sänka huvudet, och när de äter lugnt så tar de några strån, sen sänker de huvudet och tuggar vid marken, och det ramlar även smul ur nätet som de äter från backen.

Njae hönät kan också sjunka beroende på hur de är uppfästa men knappast i närheten av hur storbalar sjunker. Fäster du dem i två av hörnen sjunker de knappt alls och man vill ju undvika att de kommer lågt ner pga av risken att fastna.

Senast ändrad:

Njae hönät kan också sjunka beroende på hur de är uppfästa men knappast i närheten av hur storbalar sjunker. Fäster du dem i två av hörnen sjunker de knappt alls och man vill ju undvika att de kommer lågt ner pga av risken att fastna.

Fast om man ska jämföra med höbal så står de ju flera dygn i sträck med höjt huvud, med näten är det ju inte lika länge och som sagt så sänker de huvudet när de dragit ut några strån och tuggar vid backen. så jag tror ändå att det skulle kunna vara snäppet bättre.

jo rycken är oerhört stor skillnad jmf med när de betar pga dels motståndet i jämförelse, och ffa som jag skrivit, den onaturliga ätställningen, som inte går att jämföra med att beta i markläge, vilket hästen är skapt och anpassad till att göra.

När hästen betar från backen tar den med läpparna och tar in i munnen och sen tuggar den, med huvudet sänkt hela tiden.

småmaskigt nät hängt i hög ställning så måste de rycka rejält, ffa beroende på hur själva grovfodret i sig som fodras i näten är inte klippt vilket ffa inte silage är du det i sig dessutom brukar kaka sig pga vattenhalt och sen att stråna i sig hänger ihop betydligt mindre poröst än hö osv i skillnad av TS osv.
de rycker och använder tänderna betydligt mer när de ska ta ur finmaskiga nät, än om de betar från backen, då de först använder läpparna och sen tuggar med tänderna när fodret väl är i munnen. och sen som sagt, den onaturliga ätställningen om man fodrar 24/7 ur just dessa nät upphängda på väggarna och i hög ställning , inkl svängande i friställning i olika hag byggnader. jmf med att äta från backen i naturlig ställning och där fodret repas upp med läpparna, sen mals med tänderna, och själva upprepandet av foder från marken sker i form av att marken i sig tar stopp, dvs inte kräver ngra knyck för att få loss i sig, med nacken.

Fast, när man iakttar de hästar som äter lugnt, så drar de ut strån med läpparna, så det liknar betande i större utsträckning än när de står och mular i sig tuggor från hö på backen, eller från höbal. När de är stressade dock, då blir det ryckigt på ett förmodligen rätt skadande sätt.

Fast om man ska jämföra med höbal så står de ju flera dygn i sträck med höjt huvud, med näten är det ju inte lika länge och som sagt så sänker de huvudet när de dragit ut några strån och tuggar vid backen. så jag tror ändå att det skulle kunna vara snäppet bättre.

Hur tänker du nu? Jag har då aldrig sett någon häst stå flera dygn i sträck med höjt huvud oavsett orsak. Har hästen vett nog att sänka huvudet när den äter ur nät så gör den det givetvis det samma när den äter ur en storbal. Och hur länge de äter ur hönät respektive storbal beror på aptit och i hönätets fall tillgång. Vitsen med hönät är ju framförallt att länga ättiden så att man i bästa fall kan ge fri tilgång.

Jag har för övrigt aldrig sett en storbal som håller sig hög i flera dygn i sträck. De brukar massakeras snabbt och så går de åt. Är de höga i flera dygn så bör man överväga att inte fodra med storbal, hösilage blir dåligt och både hösilage och hö trampas ner onödigt mycket om åtgången är så liten.

Jag är inte emot smhn men man ska inte blunda för eventuella nackdelar och har någon till äventyrs som du beskriver med höga balar som äts långsamt så lär risken vara den samma där.

Fast, när man iakttar de hästar som äter lugnt, så drar de ut strån med läpparna, så det liknar betande i större utsträckning än när de står och mular i sig tuggor från hö på backen, eller från höbal. När de är stressade dock, då blir det ryckigt på ett förmodligen rätt skadande sätt.

Min häst äter lugnt och metodiskt men rycker ut stråna med tänderna, hon är ingen stressig typ alls, det är den tekniken hon har. Betar gör hästarna med tänderna även om de använder mulen att leta efter det gottigaste och säkert för att styra maten rätt så kan de inte slita av stråna med mulen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka