Smalt skuren sits-är det bra för dressyrryttaren?

S

Signorina

Vad tycker ni om dressyrsadlar med smalt skuren sits, är det något som ofta uppskattas speciellt av tjejer?
Kanske det är ett sätt att få en bred häst att kännas mera "ridbar" om man jämför med ett normalt säte.
Hur vill ni ha det o varför; smalt eller bredare säte?

Sv: Smalt skuren sits-är det bra för dressyrryttaren?

Jag som har en bred häst vill ha en sadel med smal midja, för annars känns det som att jag sitter på en ladugårdsdörr ;)

Det är nog individuellt beroende på hur man är skapt. Vissa ryttare sitter bättre i bredare säte och andra vill hellre ha ett smalt. Vi är så olika byggda i kroppen att det inte går att säga generellt tror jag.
(själv vill jag helst ha en smalt säte)

det handlar om hur man ser ut i höft o bäcken partit. dvs. hur mkt man kan sära på benen!!!:rofl:

i hoppe sadel sitter man ju i en anna vinkel, ngt mer åt stolsits hållet.

sen personligen så ju bredare säte ju mer strechad måste man vara i höftböjar och ljumske muskeln....
jobbigt juh....:o

....hmmm men då betyder det att en sadel med smalare sits är mera "ovanpå" hästen och en bredare mera på hästryggen=bättre för dressyren. (alla mina ryttarfunderingar blir förr eller senare matematiska problem...) Då jag gillar Prestige-sadlarna undrar jag nu hur ni upplever dessa?

Jag vill ha en bred sadel, annars hamnar mina sittben utanför sömmarna.
Jag har förstått att jag måste ha brett mellan sittbenen:crazy: .

Kämpade mot min frammåtlutade sits i många herrans år innan jag köpte min första derssyrsadel och problemet upphörde att existera. Andra som provat den sadeln klarar inte rida i den för att den är för bred:D .

Jag vill ha en bred sadel, annars hamnar mina sittben utanför sömmarna.
Jag har förstått att jag måste ha brett mellan sittbenen:crazy: .
Samma här! Trots att jag är liten och smal kräver jag en sadel med brett säte. Sadelutprovaren sist suckade tungt när jag i sadel på sadel kommenterade "Nej, för smal!" :D

//Alice

Prestige upplever jag som mitt på nånstans. Smalare än Albion, men bredare än Passier. Jag tycker den är perfekt. ;)

Jag känner mig vinglig om sätet blir för smalt, det är obehagligt. Men har man korta ben kan det vara bra med smalt säte, annars når inte benen om hästen. Men jag har så långa ben så det är inget problem för mig. :p

Tack för detta, spinner vidare och undrar det är nån som vet om "bates caprilli/isabell" har
prestigeliknande sits. (Presige är bäst men går inte att få i brunt)

Nja det är inte benlängden utan bredden i bäckenet som räknas. man behöver inte ens se smal ut för at ha smalt bäcken. :angel:
Jag har alltid haft smalare bäcken än normalt och får ont i ljumskarna i för bred sadel. Kvinnor har ofta bredare bäcken, mer ändamålsenligt för att föda barn:idea:

Jag tyckte de var breda liksom den prestige jag provat. Ungefär samma. Vet inte om det skiljer mellan prestigemodeller tex:confused:
Men egentligen är de nog för "normalskapta".

jo men benlängden tycker jag har betydelse den också... eftersom om man redan är kortbent så blir ju benen kortare om sadeln är väldigt bred. ;)

Signorina, jodå Prestige finns visst i brunt!!

Personligen tycker´jag att Caprillisadlarna är väldigt sköna och lagom smala i sitsen. Utan att vara så mycket uppbyggda sitter man naturligt och avslappnat i dem. (i alla fall jag). Prestige har jag inte ridit i så jag kan inte jämföra. Benlängden har inte nån betydelse i de här sammanhangen tror jag. Jag har väldigt långa ben och trivs ändå bäst om sitsen inte är för bred.

jag är smal i bäckenet och stel o ostrchad i allmänhet. måste ha smal midja på sadeln... annars känns det som att jag ska gå av på mitten.... kommer ej ned i sadeln.

hade en albion slk i några år. 17,5" MW. hästen var som en tunna... jag satt som en kung i den!!!! den var mjuk o rätt smal!

Jag behöver en sadel med ett brett säte. Blir de för smala sitter jag och vinglar uppepå och får ingen som helst balans.

Personligen måste jag ha en dressyrsadel med smal midja (hoppsadel spelar ingen större roll efterom man inte sitter ner i den lika mycket, och inte på samma sätt heller för den delen). En platt och bred sits gör att det känns som mina sittben/bäckenet "bryts" isär lite grann varje gång man kommer som djupast i sadeln, framförallt i trav, men även i galoppen. Mycket obehagligt och det krävdes inte särskilt många ridpass innan det började göra lite mer permanent ont. Men det beror, precis som de flesta sagt, på hur vi är byggda i den regionen.

Men däremot ställer jag inte upp på att en dressyrsadel med smal midja automatiskt gör att man kommer högre upp ovanför hästen rygg. Kan möjligen gälla någon viss modell, men ingen jag sett eller provat. Skulle nästan vilja hävda det motsatta faktiskt, att det blir mer stoppning mellan ryttaren och hästen med en platt och bred sits (som jag brukar benämna "fåtöljsitsar"). Kan naturligtvis bero på märke och modell även här, men det är så jag upplever det. Balansen i sitsen tycker jag dock bara påverkas av om sadeln lutar/tippar framåt eller bakåt (och därmed omöjliggör en lodrät sits), inte om sitsen på sadeln är smal eller bred...

*kl*

Jag behöver en ganska smal sits, får ont i höftlederna annars. Det luriga är ju att hitta en som är "lagom" :crazy:

Upplever också Prestige som ett mittimellan ungefär... Har suttit i en Globus som hade bred midja - fick lite ont i höfterna efter ett tag.
Red ett halvår i en röösli med en midja mot det bredare hållet - enda sadeln jag känt mina sittben legat emot sadeln, men red jag förlänge blev man öm där istället.
Prestigen har jag dom precis utanför (*funderar*) och känns mkt bra. Har fått testa sitta i en sadel med mkt smal midja på ett fullblod på 175 - aj! Det blev för mkt tryck på för litet område :o . Kvinnan som rider/red i den i vanliga fall o trivdes ganska bra, är betydligt längre än jag och kraftig.

Jag gillar smalt skuren sadel - känns ju som om man sitter på en tunna annars...

MÅSTE ha smal sits,då min rygg och mina höfter inte klarar av de breda såsom Albion.Den var fruktansvärd för mig att sitta i,trots att den låg kanon på hästarna!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 566
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar