Sv: Smalt skuren sits-är det bra för dressyrryttaren?
Personligen måste jag ha en dressyrsadel med smal midja (hoppsadel spelar ingen större roll efterom man inte sitter ner i den lika mycket, och inte på samma sätt heller för den delen). En platt och bred sits gör att det känns som mina sittben/bäckenet "bryts" isär lite grann varje gång man kommer som djupast i sadeln, framförallt i trav, men även i galoppen. Mycket obehagligt och det krävdes inte särskilt många ridpass innan det började göra lite mer permanent ont. Men det beror, precis som de flesta sagt, på hur vi är byggda i den regionen.
Men däremot ställer jag inte upp på att en dressyrsadel med smal midja automatiskt gör att man kommer högre upp ovanför hästen rygg. Kan möjligen gälla någon viss modell, men ingen jag sett eller provat. Skulle nästan vilja hävda det motsatta faktiskt, att det blir mer stoppning mellan ryttaren och hästen med en platt och bred sits (som jag brukar benämna "fåtöljsitsar"). Kan naturligtvis bero på märke och modell även här, men det är så jag upplever det. Balansen i sitsen tycker jag dock bara påverkas av om sadeln lutar/tippar framåt eller bakåt (och därmed omöjliggör en lodrät sits), inte om sitsen på sadeln är smal eller bred...