Smalnar av

J

Juvelflickan

Hejsan!
Min häst blir otroligt tjock lätt.
Igår kunde jag inte få runt sadelgjorden det var väl ungefär 1 dm kvar... :smirk:
Hon stod inne natten till idag fick ungefär ett halvt kilo igår o lika mycket i morse. Kom tidigt och red i ungefär tre timmar, bara under natten smalnade hon av och jag fick runt sadelgjorden. Efter jag ridit var hon helt otroligt smal så jag fick upp på tre hål på ena sedan och fyra på andra (av sex hål på båda remmar).
Jag undrar om det är fett eller om det möjligen kan vara gaser eller så... :crazy: Jag menar hon bajsar ofta och väldigt mycket och pruttar oavbrutet nästan :p
Jag är mycket tacksam för svar!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Sv: Smalnar av

Vad fick hon ett halvt kg av? Jag hoppas att det inte var hö! En häst behöver mer än så om den är större än en minishettis! Hästar är riktigt bra på att blåsa upp sig när de inte vill att man ska spänna sadelgjorden. Om hästen inte är dålig i magen så är det säkert ingen fara. Tänk på att ge ordentligt med grovfoder bara! Hästar blir oftast runda om magen om de får för lite mat och folk brukar då tro att hästen är tjock vilket resulterar i ännu mindre mat. (Tänk på hur barnen i Afrika ser ut; skelett med jätteuppsvälld mage.)

Eftersom din häst blev smal över en natt var det garanterat inte fett iaf!

Hur är hon annars?
Är hon ofta "uppblåst"?
Ändrar du foderstaten titt som tätt?
Vad fick hon ett halvt kg av?

:confused: :confused:

Du har inte äppelträd i hagen? Min lilla tjockis blir jättegasig och svullen av dem. *lite långsökt kanske*

Bete ger vätskebildning i kroppen, stalla in över natten ger ofta ett snabbt resultat om midjan. Vätskan försvinner ut, och hästen smalnar något.

Sen kan pållarna bli uppblåsta av för lite mat, något man bör ha i åtanke när det gäller vissa raser där man gärna är återhållsam med foder.

Detta låter väldigt troligt!

Tack för svaren!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Jag har det likadant med min häst. Jättesvullen mage när hon går på gräs- vilket hon gör största delen av året- men aldrig tjock i övrigt. Precis som du skriver så ser hon normal ut på morgonen och efter ridning. Jag gick till en homeopat som genast menade på dålig matsmältning, jag fick örter och ett gäng andra medel som skulle stimulera levern, jag var mycket skeptisk men det HJÄLPTE verkligen. Hon har inte varit så där uppblåst efter det. Vissa preparat fick hon i ca en månad och nu har det gått ca tre veckor sen jag slutade behandlingen och svullnaden har inte kommit tillbaka.

Wow! Vad häftigt, det verkar som det är samma problem med min pålla då!
Hur gick du tillväga och är det något du såhär på rak arm kan rekommendera mig att testa med?

Jag är MYCKET tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 270
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 156
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 010
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18