Smällfet konvalecent

Glimm

Trådstartare
Nu måste jag få hjälp, har en 20-årig islandsvalack som alltid varit mer eller mindre fet hela livet, är ett födogeni :grin: Nu har han inte gått att rida på två år, oren, veterinären hittar inga fel i lederna och borrelia och erlichias visar på för låga värden för behandling. Han har alltså gått och lullat i hagen i två år utan motion. Han blir bara fetare och fetare fast jag bantar honom, har analys på hösilaget och foderstaten ligger på 33MJ och 253 Smb.
( Underhållet enligt Hippocampus, ligger på 40Mj och 267 Smb.)Han får i nuläget precis på gränsen för mängden ts så jag kan inte minska mer på fodret, och motionera honom kan jag alltså inte för han går som en kratta, inte ren i någon gångart, men han haltar alltså inte efter böjprov och då kan de inte göra något. Vad tusan gör man? Han kommer att dö av fetma
istället :(

Sv: Smällfet konvalecent

Har ni testat honom för insulinresistens/EMS?
Du kanske måste göra ngt mer radikalt tex byta ut delar av hösilaget till halm och proteinfoder. En del hästar är svårbantade då gäller det att få ner energin ännu mer. Kan du inte gå promenader med honom?

Enda sättet för att han skulle hålla vikten förr var att rida minst en timme, helst mer, med bra tempo varje dag, han har stått på konstant bantning hela livet:crazy:
Han har kronisk bronkit så halm är inte ett alternativ, och hösilaget jag har har lågt energivärde 6,5 MJ så jag hade inte vunnit så mycket på halmen i alla fall, hade ju varit extremt svårt att få upp proteinet, och det är inget allternativ eftersom han hostar av halm och hö.
Insulinresistens tror jag inte han har, för han har aldrig haft fång fast han alltid varit mer eller mindre överviktig (blir de feta av det, och vad gör man mot det, finns det medicin till hästar?) Kan ju kanske gå promenader men det får bli tvåtimmarsturer om det ska synas och det finns liksom inte tid till det, har en till häst som ska ridas och det är ju mörkt så fort nu.
Har ju gått att hålla honom någorlunda vettig när han gick att rida även om jag alltid fått hålla maten på ett minium och bara låta honom beta några timmar per dag på magert bete, men nu när motionen är borta som viktminskningsmetod vet jag fanken inte vad jag ska göra. Hur lågt kan man lägga sig i MJ innan det är farligt, 33MJ är ju väldigt lågt, han låg på 38MJ när han reds varje dag och gick aldrig ner. Var hittar man ett ensilage med ännu lägre MJ, fick köra 15 mil för det jag har nu och det var det lägsta jag kunde hitta.

Låter jobbigt med din häst :(! Har du anlitat mer än en veterinär? Om det är något fel på hästen borde det ju gå att hitta, tycker man!

Kan du inte bara ut och promenera med honom lite kortare sträckor kontinuerligt...alltså inte rida utan leda honom ? Jag menar, om du promenerar dagligen måste väl funka, för om hästen är så knackig så den inte klarar något så skulle jag defenitivt ta bort honom. Går den så illa, så har den väl inget liv. MEN klarar den gå och lulla i hagen borde den väl klara lite lättare promenader.

Vad menar du när du skriver han går som en kratta ? Beskriv lite mer ingående.

Många hästar går upp i vikt då de ställs på svältdiet. Är bara helt naturlig reaktion från kroppen. Det är svälttider och då lagrar man presis allt som kommer in som fett.

En del hästar har EMS - ett metaboliskt syndrom som innebär att de har lätt för att bli insulinresistenta. Dessa hästar är många ggr extremt lättfödda, blir lätt feta, är svårbantade och har ofta fettdepåer framförallt i nacken dvs längs med halsen. Fång är vanligt hos dem, en del har det "osynligt" dvs de får inte akuta fånganfall utan blir halta och får hovbensförändringar. En sådan häst blir bättre även av lättare promenader eftersom deras IR minskar även om de ej blir smalare. Det är alltså motionen som gör detta.

Sedan kan feta hästar bli IR pga fetman.

Jag hade nog testat för IR och kanske också röntgat hovarna om häsyen varit så dålig så länge och det inte går att ställa ngn diagnos. Jag hade gjort det om det hade varit min häst, bara för att utesluta IR och fångrisken. Om den är IR så kan den medicineras även om det nog oftast inte behövs.

Men jag är inte veterinär, har bara en sådan ponny.

Han började kännas konstig i gångarterna för två år sedan, stel och trippig, traven försvann (har alltid haft stark trav), blev någon konstig tölt med bakbenen och trav på frambenen. Misstänkte direkt fästingsjukdom för symptomen stämde med tidigare infektion som han behandlades för 4 år tidigare och blev helt återställd ifrån. Ingen reaktion vid böjprov, han röntgades i alla leder och även hovarna men allt var normalt, blodproverna visade på infektion men erlichias/borrelia proverna visade på för låga värden för behandling. Tog om blodproven tre veckor senare och då var de normala, har sedan försökt sätta igång honom med jämna mellarum under senaste året men han har varit oren och stel varje gång. Tog nya prover i höst på erlichias och borrelia och båda proven var för låga för behandling enligt vet. Så han rekomenderade att avvakta ett tag och prova att sätta igång honom så smått, har provat rida honom men det märks att han inte är fräsch.
Tänkte att det var lika bra att han fick bli sällskapshäst men han går bara upp i vikt hela tiden sakta men säkert och nu är det alldeles för mycket för att han ska må bra.
Han har ingen kraftig nacke, har aldrig haft, det är jämt fördelat på hela kroppen och han står inte direkt på svältkost han får proteinet han ska ha men energin ligger han mycket lägre på.
Ska prova att testa för EMS men tycker det är konstigt han aldrig varit känslig för bete eller visat några fångtendenser under alla år, enda gången han varit knackig var när han hade erlichias, då röntgades hovarna också för vet misstänkte fång då men de var helt normala inga förändringar.
Hovslagaren har heller aldrig sett något konstigt när han verkat honom, jag frågar alltid om han sett något som kan tyda på fång eftersom han alltid varit överviktig, det är ju fång jag är rädd för om han ska fortsätta vara så här tjock
Kommer man till vet nu säger de väl bara att jag ska banta honom att det är därför han går som han gör men han var inte så här rund när problemen började, men jag får väl köra en hältutredningsrunda igen men jag vet ändå inte hur jag ska få ner honom i vikt utan ridning. Tror själv det är erlichias men de höjer ju gränsen för behandling hela tiden och han ligger under den så ingen vill behandla honom.
Ska börja gå med honom men det krävs nog mycket mer motion tror jag om han ska bli smalare men det är ju bättre än inget iofs.

Jag förstår hur du menar, kan inget om fästingsjukdomarna. Det verkar kanske inte som IR på din beskrivning. Men helt klart är ju att ngt måste göras åt att han är tjock och då kan ju IRtest vara ngt att prova, i alla fall kan ni ju kanske utesluta det efter testen. Du får väl försöka övertyga veterinären om att det är svårt att banta honom och få dem att testa för IR, alla veterinärer kan nog inte göra det.

Vad får du för råd av veterinären du har varit hos? Har du provat olika kliniker, eller bara varit på ett och samma ställe?

Har bara varit på samma klinik, gjorde hältutredningen där, sen har en privat veterinär varit här hemma. På kliniken tyckte de att på en 20-åring fick man räkna med lite stelhet och orenhet :crazy: Men frågan är hur lågt kan man lägga sig energimässigt utan att hästen far illa, har ju märkt förr om åren att han blir bukig om man drar ner på proteinet, så det gör jag inte, men kan man lägga sig hur lågt som helst på energin? Vad händer i kroppen mer än att de blir trötta och sega?

Ingen reaktion vid böjprov, han röntgades i alla leder och även hovarna men allt var normalt,

Jag påstår INTE att det är fång din häst har. Men, jag tänkte inflika fång kan ha väldigt diffusa symptom. Min häst hade ett fånganfall och två veterinärer (varav en på klinik) missade det, dessutom var röntgenplåtarna var rena... :crazy: . Det enda som visade att något var fel var att hästen tappade bjudning i traven vid ridning.

Kanske en ET skulle se över kroppen på hästen eftersom veterinärerna inte hittar något. Kan du ta med honom som handhäst? Jobba honom så gott du kan, lite varje dag är ju bättre än ingenting,

Tycker silaget har bra värden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka