Smäller ni till era unghästar...

lady_vip

Trådstartare
när de busar vid ridning? Dvs, bockar, kickar osv...

Och som unghäst räknas de ju upp till 6 år :angel:

//E
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Jag skiljer på bus och olydnad. Om det kommer en liten glädjebock i galoppen så kan de få komma undan med det, men om det sparkas för att de inte vill som jag vill så petar jag till dem.
Naturligtvis måste jag lära dem vad som är bra och dåligt innan jag korrigerar. En treåring kanske man ska vara lite mer försiktig med men när de är fem år så ska de veta hur man uppför sig!
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Nä...Hon bockar aldrig för att hon är dum utan busar bara lite. Det tycker jag är helt ok, jag blir bara glad när hon visar att hon är det! Höjer man handen och lägger om skänkeln så slutar hon
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

"min" häst (11år) kan hitta på saker när han börjar få tråkigt, då gör jag halt och ryggar några steg.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Nej, berömmer rätt beteende och nonchalerar fel beteende. Börjar hästen hoppa och studsa i tid och otid tar jag ner den och gör det tråkigt eller arbetssamt men slår ej och inga hårda tag.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Nej, verkligen inte. Då skulle jag få en rädd häst. Nonchalerar fel beteende eller höjer rösten lite istället. Om det blir någon kick så skänklar jag tillbaka direkt. Gör inga affärer av småbus...
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Valencia skrev:
Nonchalerar fel beteende eller höjer rösten lite istället. Om det blir någon kick så skänklar jag tillbaka direkt. Gör inga affärer av småbus...

:bow:
jag gör ingen affär av BUS - om det är glädje och livs yra som händer i förbifarten som ett uttryck av just detta.
smågruff i fråga om en kick i en krävande övning kan jag också ignorera, det fungerar oftast bättre än att racka ner på det direkt. är det en serie protester vid varje upprepning av övningen så kan jag markera med rösten, som korrigerar det hela. de är mycket lyhörda ungisarna! :love: Summan av kardemumman är ju att man noga avväger när man markerar - och gör man det så ska markeringen ha effekt annars är den bara motsägelsefull. Inget våld neccessary!

Just glädjen hos unghästen är ju något man vill bevara - om än i mer vuxen skolad form framöver, så måste hästen ibland få uttrycka sig när det är GLÄDJE och energi vi pratar om.
 
Senast ändrad:
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Min ungponny brukar inte vara busig men när hon inte vill något så tex stannar hon eller försöker backa och då höger jag bara rösten. Vill hon inte gå fram då heller så ger jag en liten klapp med handen på korset fast oftast räcker det att man höjer handen lite.

Låter kanske som att hon är en "tråkig" ponny men hon är tvärt om, pigg och glad :)

Tycker synd om hästar vars ägare slår dom om dom blir rädda för något - bättre att gå fram och få nosa
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Min lilla 5 åring brukar bocka lite ibland eller bli lite småbusig, men jag gör väl ingen större affär av det eller slår honom med spöet, brukar höja rösten för då lyssnar han bra och det räcker.
Sedan är det bara att berömma när han gör rätt.:banana:
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Oftast kommer bocksprången i galoppen och även om det bara är bus så är det ganska så lätt at flyga av. Så jag gör halt när det kommer bocksprång. Fortsätter sen som vanligt och gör en ny halt om det kommer fler.
Blir ingen direkt betraffning och man gör egentligen inte s stor grej av det heller, men tillrävkligt för att budskapet ska gå fram=)
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Håller med alla om att bus och glädje inte ska bestraffas! Men om mina unghästar går emot skänkel osv, för att de kan minsann själv!! Då får de tillbaka vad de gav mej, bättre att ta diskutionen tidigt än när de är 6-7 år, de orkar inte bråka lika mkt när de är bebisar som när de är vuxna vilket jag anser att en 6-7åring är.

Obs! Mina hästar får inte smisk i tid och otid om någon nu tyckte att jag lät som hitler..
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Glädjeskutt skrattar jag bara åt, jag tycker inte det gör något. Istadighet bestraffas.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

jag brukar morra åt min häst, dock inte om hon busar-hästarna måste ju få leva lite eller hur?:p
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Kul att läsa era svar. Jag äger nämligen en "testare" av rang och hon försöker med smågrejer ofta.

Sist vi var på träning drog hon hela ridhuset (80 meter) i nån sorts rodeoshow som fick åskådarna att resa sig upp och titta åt dörren... En kick från henne blir snabbt en farlig lek om man inte markerar. Jag vet ju att en unghäst inte bör bestraffas, bara nonchaleras och berömmas vid rätt, men hon ser det som att hon gör rätt om det inte markeras.

Konstigt, jag lyckas alltid få monster :angel: ;)

//E
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

lady_vip skrev:
när de busar vid ridning? Dvs, bockar, kickar osv...

Och som unghäst räknas de ju upp till 6 år :angel:

//E
Nej, det räcker med att jag morrar. Lite bus får man leva med om de koncentrerar sig lite emellanåt bara.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Det beror ju på. En enstaka brall vid galoppfattning el så är ju helt ok, om det däremot är bockserier jämt måste man ju säga ifrån för annars lär man ju förr el senare dråsa i backen. Lyfta upp huvudet, stanna el driva igenom beroende på "hur" hästen gör det.
Istadighet för skänkel el dyl korrigeras med mer skänkel el pet med spöt.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

alltid om jag tränar på bana/ridhus men inte när man är ute i naturen
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Vid tävling räknas de som unghästar upp till sex år. Själv anser jag att de är unghästar till fem... Sen får de la ta och skärpa sig ;)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp