Smålands Husarer

F

Falcon^^

Jag är nu stolt aktiv medlem i Husarerna och brukar vara med och rida lite överallt, men nu till frågan, finns det fler husarer här tro ? Oftast är det ju bara älder män och i Skåne skvadron så får de ju inte ens ta in tjejer, tur att ja bor i Småland !
Men snälla säg vad du tkr om husarerna lr om du är en, berättalite om vad ni brukar göra ?

/Linda

Sv: Smålands Husarer

Jag är nu stolt aktiv medlem i Husarerna och brukar vara med och rida lite överallt, men nu till frågan, finns det fler husarer här tro ? Oftast är det ju bara älder män och i Skåne skvadron så får de ju inte ens ta in tjejer, tur att ja bor i Småland !
Men snälla säg vad du tkr om husarerna lr om du är en, berättalite om vad ni brukar göra ?

/Linda

Jag ar inte med i nan officiell husargrupp men haller pa att tillverka en TIDIG variant av Malmohusarernas uniform i 2 exemplar, dvs fr ca 1806 ( Morners husarer). Modellen ar alltsa nastan 90 ar aldre an de anvander i de vanliga husargrupperna.

Sen ska alla tillbehor ocksa fixas som balten ,kartuschvaskor, hogmossor etc samt utrustning till hastarna.

Lite mer trixigt an for dom som helt enkelt anvander de vanliga modell aldre uniformerna eftersom mina grejor inte finns att fa tag pa i original pga av att sa lite ar bevarat att de sakerna finns nastan bara pa museer.

Jag tycker det ar ratt tramsigt att dom inte tar in tjejer eftersom det ar lika orealistiskt att gamla farbroder pa 60-70 ar forestaller MENIGA husarer. Den typiske menige husaren var smavaxt och valtranad....valdigt langt fran manga av de olmagar man kan se pa bilderna fran manga husartrupper av idag :) , dvs en slank och valtranad tjej med kort har och ev med brosten insnorda skulle se BETYDLIGT mer realistisk ut.

( Dock maste jag erkanna att jag sjalv inte ar sarskilt smal :) eller valtranad :) ,men jag jobbar pa det...)

Den typiske husaren var ( atminstone i borjan av 1800-talet) en ung man ur de lagre klasserna ( en menig soldat blev nastan aldrig befordrad hogre an till fanjunkare). Gallde det officerare sa var det man ur hogre borgerskap och ur adeln. Officersfullmakter kopte man.

/KT

Senast ändrad:

Coolt alltså, jag var nyligen på smålands husarbal i Eksjö och då började ja prata md Skåne skvadrons ledare och han var så emot kvinnor att ja, han visste nog inte riktigt varför till slut och sånt gör mej så arg för med endast män i trupperna kommer skavdronet nån gång få lägga ner eftersom de äldre snart inte orkar mer och det är inte många män som är frivilliga...

Försöker förresten få tag i en sabel...

Försöker förresten få tag i en sabel...

Lycka till priserna pa sablar har rakat i hojden sedan det blev vanligt att salja sant pa internetauktioner.... nu ar det mycket lattare for utlandska samlare att kopa och de pressar upp priserna. Tom renoveringsobjekt kan kosta flera tusen kronor.:crazy:

Mitt rad ar att kolla med medlemmarna i din trupp som har erfarenhet dom kan sakert hjalpa dig att finna en vettig sabel till rimligt pris sa att du inte blir palurad nat skit!

/KT

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 488
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Lite bakgrund. Köpte Hiiri för nästan exakt ett år sedan då hon var 7 månader gammal. Bodde då i ett hus på landet samman med några...
2
Svar
32
· Visningar
3 948
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar