Småland = södra Sveriges Norrland?

Capybara

Trådstartare
Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag såg nåt inlägg i nån hästgrupp på FB igår som väckte den här tanken till liv (jag vet att jag haft den förr). Det var en tråd som handlade om att ha häst på lösdrift. Någon skrev att hen flyttat från Västerbotten till Småland och tyckte det var toppen, lättare ha häst där, och nån annan skrev om precis motsatt flytt och tyckte det var toppen, lättare att ha häst där. De hade ungefär samma argument, och så kom nån annan och tyckte att båda ställena var hemska, typ.

Hur som helst, jag är en okunnig norrlänning/stockholmare, vilket man nu vill och jag är själv lite osäker. Men mitt intryck är att Småland är södra Sveriges Norrland. Är detta korrekt? Med det menar jag väl ungefär mycket barrskog, man kan bo på den riktiga landsbygden (inte samhällen stup i kvarten), städerna är lite mindre, gårdspriserna är hyfsat låga, det finns gott om sjöar, det kan vara långt att åka till veterinär/tränare etcetera, pendling kan vara meckig.

Jag tycker mycket om Norrland (ja! Hela Norrland! Gävle till Treriksröset! Inga frågor på det!), men som exempelvis odlare och resenär (helst utan flyg) ser jag många fördelar med att bo längre söderut också. Om man vill ha en Norrlandsvibb i södra Sverige, är det Småland man ska satsa på då?

Ge mig argument för och emot! Team Småland! Team Norrland! Eller säg bara att jag är dum och det inte går att jämföra eller att båda är dåliga, det går också bra.

Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag såg nåt inlägg i nån hästgrupp på FB igår som väckte den här tanken till liv (jag vet att jag haft den förr). Det var en tråd som handlade om att ha häst på lösdrift. Någon skrev att hen flyttat från Västerbotten till Småland och tyckte det var toppen, lättare ha häst där, och nån annan skrev om precis motsatt flytt och tyckte det var toppen, lättare att ha häst där. De hade ungefär samma argument, och så kom nån annan och tyckte att båda ställena var hemska, typ.

Hur som helst, jag är en okunnig norrlänning/stockholmare, vilket man nu vill och jag är själv lite osäker. Men mitt intryck är att Småland är södra Sveriges Norrland. Är detta korrekt? Med det menar jag väl ungefär mycket barrskog, man kan bo på den riktiga landsbygden (inte samhällen stup i kvarten), städerna är lite mindre, gårdspriserna är hyfsat låga, det finns gott om sjöar, det kan vara långt att åka till veterinär/tränare etcetera, pendling kan vara meckig.

Jag tycker mycket om Norrland (ja! Hela Norrland! Gävle till Treriksröset! Inga frågor på det!), men som exempelvis odlare och resenär (helst utan flyg) ser jag många fördelar med att bo längre söderut också. Om man vill ha en Norrlandsvibb i södra Sverige, är det Småland man ska satsa på då?

Ge mig argument för och emot! Team Småland! Team Norrland! Eller säg bara att jag är dum och det inte går att jämföra eller att båda är dåliga, det går också bra.
Näe...skulle jag inte säga och har aldrig hört det uttrycket faktiskt. Jag tycker det är stor skillnad på Norrland och Småland.

Visst mycket barrskog och landsbygd.
Småland kortare avstånd, kortare men blötare och mörkare vinter.
Hur kan jag då säga att det är mörkare i Småland? Min ena vinter där bjöd på 20 minuter sol på hela december, det var 0-gradigt med konstant dimma eller regn. Var aldrig ljust!

Jag säger ibland lilla Norrland om Småland för riktigt lika långa avstånd är det ju inte
Men visst är det glest emellanåt
Nä, det är det ju såklart inte, och det vore väl då en av fördelarna. (Sen vet jag ju såklart att man inte kan dra likhetstecken, plus att jag fånat mig i rubriken bara genom att använda "Norrland" och att det finns helt olika ställen inom båda de jättestora områden som jag jämför, etc. etc. etc.)

Näe...skulle jag inte säga och har aldrig hört det uttrycket faktiskt. Jag tycker det är stor skillnad på Norrland och Småland.
Nä, jag tror inte att det är ett uttryck alls, det är nåt jag hittat på utifrån min egen begränsade uppfattning. Personligen skulle jag ha svårt att bo i ett område där det finns väldigt lite barrskog, jag gillar barrskog, och när jag tänker på stora delar av Norrland och på just Småland, så tänker jag på barrskog.

Hur kan jag då säga att det är mörkare i Småland? Min ena vinter där bjöd på 20 minuter sol på hela december, det var 0-gradigt med konstant dimma eller regn. Var aldrig ljust!
Ja, du har såklart rätt. Jag tycker snösäkra vintrar (som tyvärr blivit kortare och mindre snösäkra ☹️ ) är en tydlig fördel med exempelvis Västerbotten. Det blir ljusare och muntrare än blötan.

Vi har ofta väldigt mörkt i november, december och därikring. Det håller jag med om.
Blöta vintrar och mycket barr.

--
Jag bor i en tassamark till del av Småland. Landsbygdskommun, utflyttningsort. Ca tio mil till större samhällen/städer.
Kan hålla med om att det kan ge lite vibbar av Norrland, även om jag bara varit i Härjedalen som längst upp. Lite lika men ändå inte på liksom.

Älskar mitt lilla hörn av Småland!

Jag har knappt varit i Norrland (besökte Umeåområdet ett par gånger på 80-talet), men har hört att Store mosse påminner om Norrland. Området norr om Store mosse, väster om Värnamo-Jönköping är ganska folktomt.
Jag gillar Småland, lämnar sällan landskapet.

Jag har jobbat på tåg och åkt mycket genom småland, Stångådal och Tjust
Jag skulle aldrig vilja bo där 😅
Avfolkade hålor, skog, skog och skog, usla kommunikationer, dåliga vägar, långt till allt, jättedåligt med veterinärer.
Ser inga fördelar alls med småland.
Norrland är typ samma fast med mer mygg.

Nä, det är det ju såklart inte, och det vore väl då en av fördelarna. (Sen vet jag ju såklart att man inte kan dra likhetstecken, plus att jag fånat mig i rubriken bara genom att använda "Norrland" och att det finns helt olika ställen inom båda de jättestora områden som jag jämför, etc. etc. etc.)
Men det är lugnt och skönt här
Men kan höra grannen ibland och emellanåt dyker det upp en timmerbil thats it :up:
Många fina ställen finns det

Jag har bott i Småland stor del av mitt liv men har dock aldrig varit i Norrland men det som är likt är kanske all skog och yta mellan gårdarna?
Sjöarna är inte mycket att hurra för det är små äckliga skogsjöar överallt 🙈
Vissa är helt okej att bada i men majoriteten är för äckliga men duger gott är hund och hästbad.
Vad undrar du om?

Nä, jag tror inte att det är ett uttryck alls, det är nåt jag hittat på utifrån min egen begränsade uppfattning. Personligen skulle jag ha svårt att bo i ett område där det finns väldigt lite barrskog, jag gillar barrskog, och när jag tänker på stora delar av Norrland och på just Småland, så tänker jag på barrskog.
Finns hur mycket barrskog som helst i Småland om du håller dig till inlandet.
Utanför mitt hus hade jag miltals med barrskog åt alla håll. Hade 10 mil till Kalmar och det var i princip barrskog hela vägen ner.

Ja, du har såklart rätt. Jag tycker snösäkra vintrar (som tyvärr blivit kortare och mindre snösäkra ☹️ ) är en tydlig fördel med exempelvis Västerbotten. Det blir ljusare och muntrare än blötan.
I år har det varken varit snö eller särskilt blött över vintern. Varit relativt torrt och mer som vår och höst förutom lägre temp. Helt fantastiskt.
Jag hatar snö.

Jag gillar inte heller snö men där jag bor är det torrt vilket påverkar både grundvattnet och växtligheten negativt
Och nu är det igen ett evigt väntande på regn som aldrig vill dyka upp
Blir det en torr sommar igen här och det blir svårt med foder här som det var ja såklart 2018 men även 2023 så vet jag inte då är det inte alls kul med hästar
Men det gäller inte hela Småland

Jag har inte varit i Norrland och inte heller mycket i Småland, så kan inte riktigt uttala mig om det. Däremot har jag hört uttrycket om Dalsland, där jag kommer från och bott större delen av mitt liv. Tror att det stämmer ganska bra, inkluderat att det faktiskt är en av de nordligaste delarna av södra Sverige. De delar av Smålands inland som jag besökt har haft lite samma känsla (en trevlig sådan, skog och glesbygd är något jag trivs med).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.
  • Bildtråd
Tillbaka