• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makaronia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 656
M

makaronia

Hej har en d-ponny som har magrat av.Undrar om ni vet om vetegroddar till tillskott till fodret kan var bra då

Sv: Smal

Vad ger du för foder idag och hur mycket? Det man brukar göra i första hand är ju att öka grovfodret.

Ja, mer mat brukar annars vara den bästa åtgärden...

Förlåt om jag låter dryg, men hästar funkar precis som människor. Förbränner man mer energi än man får i sig minskar man i vikt. Då måste man äta mer eller förbränna mindre.

... och det är så här års som brister i grovfodret brukar visa sig, om man inte analyserat och täckt upp för det i förtid. Alltså; vet ni vad höet innehåller och vad hästen får för total näringsmängd i dag? Och vad får den för foder och mängd?

Jag skulle nog helt sonika öka givan foder. Att tillsätta nåt nytt är ju liksom inte lösningen. Inför nästa år kan en analys och lite siffror vara till nytta. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
6 674
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka