K

Klackskor

Min häst är väldigt smal och har inga muskler.
Snart har sträckningen på benet gått bort och jag
ska börja planera lite om hur ja ska sätta igång hon
och göda upp hon lite.

Går på groov 90, lucern och betfot + fri tillgång på ensilage.

Ska klättra, rida i form, långa skrittturer och tömköra
hon mycket. Men vad ska jag lägga till för att hon ska
bli lite grövre, hon är så tunn (köpte hon så)

Sv: Smal!

Nu är det ju så som det alltid är, Har du analys på hösilaget?

ett kilo lucern (hon äter inte upp allt för hon tycker inte om det? ;p
2 dl betfor
fri tillgång på ensilage dygnet runt
0,4 morgon och kväll av groov

Vad är det för typ häst? Storlek?

Alldeles generellt skulle jag nog rekommendera dig att börja med att byta till Groov 125, som ger mer näring för samma tuggande. Sen ska du nog öka (dubbla, kanske ännu mer om det är en stor häst) kraftfodermängden också, så det blir mer näring på samma tuggande. Har man en häst som har stort näringsbehov så behöver den har mer lätt-tillgänglig näring än det sin finns i hö. Med det menar jag att det tar väldigt mycket längre tid att få i sig 1 kg hö jämfört med 1 kg kraftfoder. Dygnet har begränsat med timmar och även om hästen tuggar de flesta av dessa timmar så räcker det uppenbarligen inte i detta fallet. Utan man måste "effektivisera tuggandet", så att den får i sig mer energi och protein/tidsenhet.

ett kilo lucern (hon äter inte upp allt för hon tycker inte om det? ;p
2 dl betfor
fri tillgång på ensilage dygnet runt
0,4 morgon och kväll av groov

Okej.
Då ska du öka Grooven för det första och gärna byta ut den mot 125 istället. (nästa gång du köper en ny säck kan du köpa 125)
Jag skulle öka Grooven till det dubbla minst.

Antagligen har du dåliga värden i silaget så han tar sig inte på det trots fri tillgång. Det kanske även är väldigt blött?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
705
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna