Smal häst som inte vill äta

Sv: Smal häst som inte vill äta

Kanske hästen är trött på att ha mat jämt? (foderleda?) Kanske behöver känna lite hunger? Svårt dock när hästen är så smal..
Men jag skulle nog testa en period att ge tex 1-2 kg hö, o se om den äter upp det, och sen öka upp gradvis. men självklart är det ju bäst att ästen först kollas av vet. Den har ju fri tillgång ute så om den får lite mindre inen på natten kanske den blir lite mer sugen? Okej, lite skum teori,men det är bara en ide. Gjort liknade med min häst då den krånglat lite i maten. Dock har min aldrig varit rent underviktig..

Värt att prova.
Det som anses som det största problmet är att han ofta äter en fodersort i några veckor, sen "tröttnar" han och vill inte äta av den längre.

Hästen har inte mer än 1-2 kg hö inne under natten, de har även provat att minska fodret, men det lede endast till att han åt mindre!

Vi har funderat på om salt och vattenbrist kan vara problemet?

Orkade inte läsa igenom hela tråden så jag vet inte om du fått tipset:B-vitamin el öljäst... Brukar ju ge ökad aptit och till hör de vitaminer som kissas ut om det blir överskott...

Finns inte en chans att hästen kommer äta det, tyvärr!

Finns inte en chans att hästen kommer äta det, tyvärr!

varför ger du sååå himla mkt kraftfoder????

min häst som är distans häst och då går rätt hårt får fri tillgång på hö och en skvätt havre.
jag gissar på att magen inte mår så bra av så mkt kraftfoder och därför äter han inte hö/ensilage.

varför krångla till allt med kraftfoder???

hästen är gräsätare! låt den äta gräs då! med andra ord hö ensilage eller liknande, allt annat som vi stoppar i dem är helt onaturligt!

Därför då hade hästen sett ut som en vandrande skellet (gör den iof. redan) eftersom den inte äter mer än 1-3 kg hö/ensilage per dag, detta gäller då även om den inte får något kraftfoder.

Har samma problem som du!

Mitt stora halvblodssto äter max 4 kg hö/ensilage per dag och vill inte röra sitt kraftfoder. Har provat det mesta.

Det hon äter är mash + linfrö, blandat med varmt vatten så det är ganska löst... mums. Och morötter, dem lever hon för.

Havre, korn, lusern, betfor, diverse müsli-blandningar testade.

Nu ska vi prova små 20 kg ensilagebalar (Goldengrass, vet inte om det finns i sverige) menade för dräktiga hästar med 14% protein och mycket energi. Håll tummarna!

Det värsta är att jag hade tänkt försöka få henne dräktig, men vet inte nu om jag vågar försöka...:confused:

Har ni provat musli? Ibland är det roligare att äta. Salsa har ett musli som har en ganska hög kvot. xtramix tror jag det heter. Ska själv prova det på min häst i sommar eftersom hon inte vill äta pellets när hon går på bete.

Vi har provat massor av müsli sorter. D&H mare and youngstock, ISI-aktiv och D&H Icelandic Power.

Nu har hästen faktiskt börjat äta mer, efter att vi har gett honom mer salt (han dricker mer).
Nu hoppas vi det håller i sig och inte blir så att han bara har kommit i en "äta för tillfället" period.

Idag kommer veterinären!
Nu ska vi ta blodprov och träckprov i alla fall. Hoppas det visar något...:bow:

Senast åt damen Dynavena Mixt + havre, men nu rör hon inte det. nu provar jag om St Hippolyt Naturmüsli skulle smaka igen, det har varit jättemums tidigare iaf... Även mashen hon äter är av det märket, de doftar alla ganska starkt och gott.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit