Smal häst, hjälp!!

EmmaHultman

Trådstartare
Hejsan!
I början av sommaren fick min varmblodsvallack gå tillsammans med en fjording hos min kompis som sade att hon inte kunde lägga in mer foder i hagen för då skulle hennes häst bli för tjock. Jag hade aldrig släppt honom där om det inte krisat tillsammans med våra dåvarande hästar hemma samt om jag hade vetat hur allt skulle sluta.
I alla fall så gick mitt varmblod ner så otroligt mycket i vikt under den perioden och jag visste inte vad vi skulle göra. Efter ett tag fick de ett nytt bete, på nytt bete, på nytt bete (fjordningen gick i en mindre hage bredvid) men han gick inte upp i vikt. Vi stödmatade honom under tiden med drygt 2 kg kraftfoder om dagen och nu får han fortfarande samma sak med lite B-vitaminer för pälssättningens skull och dryga 10 kg hö om dagen. Jag tycker att vi har försökt med allt för att få honom att gå upp i vikt. Vi har avmaskat honom två gånger sedan sensommaren och visst har han blivit bättre men inte så snabbt som han borde... Är det någon som har något tips på vad man kan göra?

Jag vet att varmblod kan vara ett rent helvete att hålla i vikt och att få upp i vikt om de gått ned sig. Men är det någon som vet vad man kan göra?

Supertacksam för snabba svar! ;) :banana:

Sv: Smal häst, hjälp!!

Första jag skulle göra är att ge fri tillgång på hö och dra ner kraftfodret.
Min häst var tunn när jag tog henne på foder i vintras och hade jag dragit i henne massa kraftfoder hade hon gått i taket med överskottsenergi. Henne hade jag på 20 kg hösilage (72% TS och bra värden) och lusernhack (ca ½ kilo).
Nu räckte det med den mängden lusern men vet ett FBLsto som behövde fri tillgång på bra hö och 7 kg lusern för att orka ta sig upp i vikt.

Varför ge hästen kraftfoder med en massa explosiv energi som (oftast) bara gör de mer på tårna och stressar av sig vikt istället för att ge grovfoder som är hästens basmat? De flesta hästarna i Sverige klarar en foderstat byggd på hö/silage och utan kraftfoder.

Hoppas det vänder för dig och hästen snart! Inge roligt när de tunnar ur.

Tillägg:
10 kg hö till ett varmblod är ganska lite i mina ögon. När jag hade min svårfödda varmblodskille så gick han på minst 15 kg hö/dag och som mest 20 kg. Nu finns det de som klarar att hålla hull på 10 kg hö, men de är nog lätträknade. :)

Senast ändrad:

Tack så mycket för ett snabbt svar... Såg dock att jag skrivit fel på hömängden haha! Ger ca 20 kg med extra proteinrikt hö och de skall snart få fri tillgång till hösilage. Dock vågar vi inte sätta in en hel bal till dom än då den lätt blir dålig nu när det är så pass fuktigt i luften. Men skall jag öka på höet och minska lite på fodret?
Rekommenderar du Lusern?

Mvh :bump:

Conditioning Mix från Spillers har vi gett tillsammans med lucernhack (ej mix) och fritt med hö med bra resultat.

Vad är det för värden på ditt hö? Hur mycket mj och smrp får hästen? Är det extra proteinrikt som du säger behövs inget lusern. Däremot lär extra mj behövas om hästen inte går upp i vikt.

Har du tagit maskprov så du vet att du avmaskat med rätt medel mot rätt mask?

Mitt varmblod försöker jag få upp i vikt/hålla vikten genom:
Så mycket hö hon kan äta, får ca 15kg per dag (något begränsat ute då hon står med en hästkompis som inte kan ha huur mycket hö som helst, innebär att de inte får mer än att det hinner ätas upp innan intag)
Ger 1,5kg havre och 1kg krafft groov.

I och med att jag inte vågar ge alltför mycket kraftfoder i form av spannmål eller pellets så ger jag betfor, olja och foderjäst 1-2ggr per dag också. Ca 0,5kg torr vikt. Då får jag upp MJ ännu mer.

Täckar hästen så att hon inte behöver använda energi till att hålla värmen. Hon fryser lätt och då används mer energi till att hålla värmen + att när hon väl börjat frysa så slutar hon äta och står bara still och spänner sig = mer energiförbrukning OCH mindre matintag.

Om du har möjlighet att fodra ofta så får du kanske i henne ännu mer än vad hon äter nu? Min häst äter lite fast hon är mätt om man kommer med "ny" mat även fast gamla höet inte är slut :)

Jag tänker att det är viktigt att kolla värden på fodret man ger för att kolla hur grunden ligger, sen med en smal häst kommer aldrig uträknat behov stämma. Känner mer att se till att allt har tillräckliga värden och någorlunda balans. Sen mata mata mata, med 20 kg hö med bra värden + kraftfoder kommer alla tabeller säga att du har överskott på allt, men det är ju det du behöver för att få upp hästen i vikt :) Och lite tid och tålamod...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 929
Senast: Joro253
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 701
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 550
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka