Smal 4,5åring

tessiem

Trådstartare
Min lilla son har alltid varit en riktig smalis.. Men nu fick jag nästan en chock när jag vägde honom! :(
Han väger 16kg...
Han har skjutit iväg i höjden. Är pigg. Äter hyfsat. Ganska kräsen men äter iaf 3 mål om dagen..

Fler med smalisar? Ngn som gjort någon utredning på sitt barn angående vikt?

Ska försöka få tag i BVC imorgon & boka tid men har inte jättebra BVC sköterska...

Lite orolig faktist..
'
Ska kanske skriva att han är 4,5år.
 
Senast ändrad:
Sv: Smal 4,5åring

Hur lång är han?

Min son (snart 4,5 år) har alltid varit smal men mkt aktiv och pigg. Äter lite smådåligt ibland men han överlever ju i alla fall :cool:

Han är 108 cm lång och väger ca 18,5 kg :) BVC sa att han var helt normal trots att svärmor påstod att han väger lika lite som en två-åring (yeah right...) :crazy:
 
Sv: Smal 4,5åring

Hur lång är han?

Min son (snart 4,5 år) har alltid varit smal men mkt aktiv och pigg. Äter lite smådåligt ibland men han överlever ju i alla fall :cool:

Han är 108 cm lång och väger ca 18,5 kg :) BVC sa att han var helt normal trots att svärmor påstod att han väger lika lite som en två-åring (yeah right...) :crazy:

Han är 105cm. Jag vägde svägerskans 2,5 åring idag..hon vägde 13kg.. och är 95 cm...iof en ganska bastant unge..
 
Sv: Smal 4,5åring

Min minsta dotter väger 10,5 kg och hon är 2 år. Hon har alltid legat på understa kurvan men följt den så bvc har sagt att det är inget att oroa sig över...

Nu har hon dock utreds på sjukhus då hennes mage svällde upp så att hon såg ut som ett biafrabarn. och det har konstaterat att hon har gluten allergi.
 
Sv: Smal 4,5åring

Hej! Jag har en tös som blir fem i juni, tror hon är någonstans mellan 105-110 cm lång. Hon väger 17 kg.

Det är iaf ingenting som BVC ansåg onormalt. Hon äter bra i perioder och ibland väldigt dåligt....
 
Sv: Smal 4,5åring

Vår lille smalis är 4åroch 2mån. Han är 107-108 cm och väger strax över 16kg, så han är rätt tunn. Liten i maten, men verkar inte undernärd så jag är inte ett dugg orolig faktiskt.
 
Sv: Smal 4,5åring

Lite orolig faktist..

Jag förstår hur du känner, har själv varit i den situationen. Men det var onödig oro. Det har jag lärt mig nu.

Och 16 kg till 105 cm är inte särskilt anmärkningsvärt. Visst det är kanske idag lättare än det flesta, men det beror inte på att det är onormalt eller fel utan på att de flesta vanliga barn idag inte är "normalviktiga" utan lite rundare.

Slår man dessa siffror på barn BMI så blir det underviktigt, men plusar man ett kg så hamnar man på normal. Han ligger även inom normalspannet om man enbart tittar på vikten.

Skickar lite länkar:
http://www.smala-sidan.se/bmi_barn.htm
http://barnochgraviditet.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=5118

Min dotter har alltid varit "lätt". Tidigare hade vi mycke läkarkontakter (pga av hon är prematur och även varit med i forskningsarbeten) och de har alltid lugnat oss. Är hon pigg och glad och växter på höjden så är det inget att oroa sig för. Så länge hon följde sin längdtillväxtkurva var de inte oroliga för att hon tappade någon kurva i vikten, den kom oftast tillbaka efter ett tag (innan nästa växtskutt).
Idag (snart 8 år) äter hon mer normalt men är fortfarande en ganska lätt tjej. Är idag 130 cm och väger 21 kg.
 
Sv: Smal 4,5åring

Min 4,5 åriga dotter väger 15,5 kg och är runt metern lång. Hon ligger normalt till enligt sin utvecklingskurva, till och med aningen tyngre än hon är lång, om man nu ska sätta dessa i relation till varandra. Barn ökar ju som mest i vikt första året, sedan är viktökningen avsevärt mycket flackare. Min 2,5 åring väger 14 kg, så det skiljer inte mycket på mina barn i vikt, trots att det är två år mellan dom. De är helt normala, har inget stort överhull, men är inte heller magra.
 
Sv: Smal 4,5åring

Ena sonen är snart 5½ år och är ca 109 cm lång och väger 17,3 kg
En liten smalis, men tunn? Han följer sin kurva sedan födseln och det är inget att oroa sig för.

Både jag och maken var minimänniskor tills vi kom i puberteten. Då rände vi iväg på längden men vikten den fortsatte vara liten



Gira :banana: som har tre normala barn utöver vår smalis.
 
Senast ändrad:
Sv: Smal 4,5åring

Men det är väl ändå en helt normal vikt? Om barnet äter, är piggt, växer, varför oroa sig? För att du ser många överviktiga barn runtikring dig?

Hur såg du själv ut i den åldern? Dina syskon? Dina kompisar?

Skapa inte ett problem av något som med största sannolikhet är normalt. Han har ju precis skjutit iväg på längden säger du, då kan det ju ta ett tag innan vikten hinner ikapp.
 
Sv: Smal 4,5åring

Tack för era kloka svar!! :bow::bow:

Har nu lugnat ner mig.. och kommit fram till att hon nog trots allt är väldigt normal. Han är lite tunnare än de andra grabbarna på dagis men det är väl sådan han är :)

Fick ett släng av hönsmamma-neuros igår tror jag..:D:o

Skyller på svägerskan som flera ggr påpekade hur tunn han är!

Så tack för att ni lugnat ner mig!!!
 
Sv: Smal 4,5åring

Sonen är 5,5 år 110cm lång och väger 16,5 kg (dottern 3 år väger 16kg). Han har gått upp bra nu så nu ligger kurvan på acceptabelt. Vi gjorde utredning när han var 2 år, den visade ingenting. Orsaken till utredningen var inte att han var undernärd i första hand utan att viktkurvan fallit. Visserligen vid 6 månader, försenad amningspuckel som berodde på att jag följde WHOs råd om att helamma i 6 månader och inte dåvarande rådet att helamma i 4 månader :crazy:. Det var bra att vi gjorde en utredning eftersom det kunde berott på ex lindrig gluten intolerans eller laktosintolerans. Då hadde det ju gått att åtgärda och ibland märks inte symptomen mer än på viktnedgång. Råden jag fick var ett glas mjölk ett glas juice och ett ägg täcker det viktigaste. Sockerkakssmet är jätte bra mat enligt barnläkaren :rofl: lätt att få i barnen och massor av fett socker och proteiner. jag gjorde egen glass på ägg socker och grädde men den gillade han inte. Jag tror inte du ska vara spå orolig för dottern. Sedan min son blev 4 år så har det varit lugnt enligt barnläkaren, barn ska vara tunna i den åldern risken fanns dock att ett redan tunnt barn blir ännu tunnare, men så länge de växer på längden så är det ingen fara.
 
Sv: Smal 4,5åring

Min son på 5 år är ca.104cm och väger 17kg.

BVC har aldrig sagt att han skulle vara för tunn.

Både jag och sambon är "smalisar" så det vore nästan konstigt om han var större.
Tycker inte heller att han ser så smal ut, han är väldigt aktiv och därav välmusklad, så även om han är smal ser han "hälsosam" ut i kroppen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 533
Senast: Sar
·
  • Låst
Övr. Barn I dag var sonen och vägde/mätte sig. Han börjar bli som sin syster, ett smalt barn trots att han äter det mesta, tom skolmaten...
Svar
11
· Visningar
3 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp