Smakportioner

Sv: Smakportioner

kl

Var på babymassage idag på BVC och passade på att väga skrutten. Då nämnde jag detta med smakisar, att jag inte riktigt bestämt när han ska få börja. Barnmorskan tyckte han går upp så bra i vikt nu och tyckte jag skulle vänta till i alla fall 5 månader. Han är drygt 3 månader nu. Jag tog upp det lite för att kolla vad hon skulle säga. ;)

ja egentligen "ska" man ju inte börja förren 6 månader. De ska äta resten av livet så det är ju ingen brådska ;)
Vi började någon vecka innan 6 mån för lillasyster blev arg när hon inte fick smaka maten, så hon fick plockmat.

KL

Idag när vi var på knattemusik så var det en av mammorna som hade majskrokar med åt sin bebis till kaffet efteråt.

Viking var väldigt intresserad av vad vi åt och hon undrade om vi ville ha en majskrok åt Viking att tugga på. Slurp sa det så var den slut.:rofl:
Han skulle lätt ha ätit en till om han hade fått. Men han fick lite bröstmjölk som efterrätt istället.

Nu har jag köpt hem majskrokar, kan ju vara bra att ha som sysselsättning när han sitter med vid bordet och så. Potatisen ska vi också fortsätta med.

Tjejen är 4 mån om 1 vecka och vi har börjat smaka på lite gröt bara för att hon glor så när vi äter och hon smackar och pratar mmm för fullt :d Men efter kanske absolut max 1 msk är det stopp. Vi gör det mest som en kul grej och rutin innan pyjamas och hon älskar att tvätta sig under rinnande vatten sedan :D men skyndar inte med mat förrän hon verkar intreserad och då plockmat. Pure har mina barn eller jag nämligen aldrig varit så förtjusta i. Hon går ju upp bra och börjar bli knubbig t om och BVC sköterskan sa förra gången att fortsätter hon gå upp bra så kan ju hon få bestämma som jag så fint hade uttryckt mig. Det är ju 3:e barnet så hon har inte så mycket att säga till om mot mig ;)

Tjejen är 4 mån om 1 vecka och vi har börjat smaka på lite gröt bara för att hon glor så när vi äter och hon smackar och pratar mmm för fullt :d Men efter kanske absolut max 1 msk är det stopp. Vi gör det mest som en kul grej och rutin innan pyjamas och hon älskar att tvätta sig under rinnande vatten sedan :D men skyndar inte med mat förrän hon verkar intreserad och då plockmat. Pure har mina barn eller jag nämligen aldrig varit så förtjusta i. Hon går ju upp bra och börjar bli knubbig t om och BVC sköterskan sa förra gången att fortsätter hon gå upp bra så kan ju hon få bestämma som jag så fint hade uttryckt mig. Det är ju 3:e barnet så hon har inte så mycket att säga till om mot mig ;)

Valle är lite mer än 3 månader och börjar intressera sig mer och mer för vad vi äter. I babysittern blir han lite grinig efter ett tag så då tar jag upp honom i famnen. Och OJ vad han glor på tallriken och det mamma stoppar in i munnen. :p Vi får väl se hur länge vi kan vänta, för jag vill helst helamma längre än 4 månader.

Grejen är ju den att glor gör de ju oxå för att munnar intresserar dem så oerhört. Därför ville jag testa om det var maten eller munnen hon var nyfiken på. Visst det var kanske munnen, men hon tyckte uppenbarligen om det jag gav henne med tanke på hur hon började prata och gapar :D Men det är inte så noga ännu, vi hinner inte ens vissa kvällar.

Grejen är ju den att glor gör de ju oxå för att munnar intresserar dem så oerhört. Därför ville jag testa om det var maten eller munnen hon var nyfiken på. Visst det var kanske munnen, men hon tyckte uppenbarligen om det jag gav henne med tanke på hur hon började prata och gapar :D Men det är inte så noga ännu, vi hinner inte ens vissa kvällar.

Precis så är det med min 4,5 månaders Loke också, fast han vill INTE ha ännu, han vill gärna titta och lägga händerna i talriken och känna på maten men han vill inte smaka. Jag har ingen ambition att börja med smakisar och så riktigt än men har som du testat smått smått bara för o se hur det ligger till då han är så intresserad, han är nöjd med amningen än så länge så det kommer väl när det kommer =) Men det ska bli så roligt o se när det blir dags vad han gillar o inte gillar =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 057
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat