Smakportioner

amalia

Trådstartare
När började ni med smakportioner till era små? I vilken omfattning, och hur fort gick ni över till "vanlig mat"?

Jag gillar och amma men tycker att det ska bli spännande att få börja med smakportioner och se vad dottern tycker om det...

Sv: Smakportioner

Sonen visade ett mkt stort intresse för vad jag och hans pappa stoppade i munnen redan när han var 2 mån, men det kändes lite väl tidigt. Men han fick börja smaka lite av varje så smått när han var 3 mån. :)

Viking är 4 månader 1 vecka gammal och vi började med smakisar igår, på inrådan av BVC, eftersom han gått från att sova hela nätter, vilket han gjort sen han var 2 månader, till att vakna 3-4 gånger per natt och vara hungrig...:crazy:
Vi skulle börja med potatis, mosad med MYCKET bröstmjölk, och öka på varefter vi såg att magen klarade det. Potatis mättar ju ganska bra.
Första gången igår som sagt och han var lite fundersam först, men grinade inte illa, och efter ett par tuggor gapade han efter mer:D. Ska fortsätta med ngn tesked ett tag till och sedan öka lite sakta.

Började precis som Luna10 vid fyra månaders ålder, på inrådan från BVC för att hen skulle sova bättre. Jo tjena hejsan :grin: Det hade absolut ingen inverkan på sömnen, den fortsatte vara jättedålig. Men hen tyckte det var kul med smakisarna, speciellt banangröten. Sen rullade det på rätt kvickt, när jag började jobba när hen var sju månader åt hen gröt mitt på morgonen, purémål till lunch och gröt igen på eftermiddagen.

WHO rekommenderar helamning i 6 månader så enligt dem bör inte smakportioner introduceras förrän då. I Sverige, på BVC, verkar det gälla att man kan börja så smått vid 4 månader.
Vi började vid 4 månader. Första månaden gav vi i princip bara potatis (blandat med bröstmjölk) o sen började vi med morotspuré, broccolipuré, fruktpuréer osv.

Vi började någon gång mellan 6 och 7 månader. Amningen flöt på och alla mådde bra så det glömdes bort helt enkelt.
Första gångerna smakade han bara lite från min tallrik (havregröt, mosad potatis, kokta grönsaker, banan mm). Provade sen pure och burkmat men det gick inte hem. Han började äta mer runt 8 månader och då samma mat som vi andra, grovt mosad med gaffel eller skuret i små bitar. Fram till 1 år var bröstmjölken fortfarande huvudfödan. Sen fortsatte vi amma när vi hade tid och lust i 1,5 år till.

Jag borjade ocksa vid 4 manader om an valdigt langsamt. Sam har alltid alskat att stoppa saker i munnen men hellre doda malar, sten, pinnar, hundtassar mm an potatis, da kloks han. Nu ar han drygt ett och har fortfarande noll intresse av att ata. Han smakar dock det mesta och just nu ar favoriten korv.

Började precis som Luna10 vid fyra månaders ålder, på inrådan från BVC för att hen skulle sova bättre. Jo tjena hejsan Det hade absolut ingen inverkan på sömnen, den fortsatte vara jättedålig. Men hen tyckte det var kul med smakisarna, speciellt banangröten. Sen rullade det på rätt kvickt, när jag började jobba när hen var sju månader åt hen gröt mitt på morgonen, purémål till lunch och gröt igen på eftermiddagen.

Nej säg inte så! Jag behöver ju sova:crazy:.

Kanske jag skulle prova att ge en flaska ersättning som sista kvällsmål? Jag har ju inte gett ersättning förut, känns ju lite dumt att börja såhär sent, men vad gör man?

Jag kommer ju att börja jobba när Viking är 7 månader, så tanken är ju att han skulle äta några mål vanlig mat då.

WHO rekommenderar helamning i 6 månader så enligt dem bör inte smakportioner introduceras förrän då. I Sverige, på BVC, verkar det gälla att man kan börja så smått vid 4 månader.
Vi började vid 4 månader. Första månaden gav vi i princip bara potatis (blandat med bröstmjölk) o sen började vi med morotspuré, broccolipuré, fruktpuréer osv.

BVC ska ge samma rekommendationer som WHO, men en del sköterskor verkar göra som det vill ändå... :crazy:

Det är väl det att den gamla rekomendationen är att börja med smakisar från 4 månader, 6 månadersgränsen från WHO är väl ganska "ny" så den har kanske inte letat sig in i alla vrår bland BM o BVC...

Det är väl det att den gamla rekomendationen är att börja med smakisar från 4 månader, 6 månadersgränsen från WHO är väl ganska "ny" så den har kanske inte letat sig in i alla vrår bland BM o BVC...

Förr var det 3 mån som rekommenderades, har min moster berättat. Har barn i 20-årsåldern.

Sonen började med smakportioner när han var 3,5 månad. När han var 6 månader åt han gröt till frukost, burkmat till lunch eller middag och resten av dagen var välling. När han var 8-9 månader vägrade han burkmat så det bestod av hemlagad mat och välling. Svårt att säga exakta åldrar då jag mest kollade på hur sonen åt. Vällingen slutade han med när vi fick reda på att han var laktosintolerant (minns inte åldern just nu).

jag började med smakportioner vid 4 månader. Alfons älskade det så vi ökade ganska så fort, nu är han snart 6 månader och äter gröt + ersättning till frukost (har bara kunnat amma första månaden) och sen en måltid grönsaker el frukt + ersättning på dagen. Resten av måltiderna får han ersättning. Funkar jättebra!

började med plockmat när hon var 5-5,5 månad.
När hon var typ 6 månader blev det en del puré också för hon hade varit förskyld mkt = hade inte gått upp så mkt, så då fick hon både puré och plockmat

Började med gröt vid 3½ månader, smakisar vid 4 månader.

Vid 6 månader åt han frukost (gröt) lunch och middag. Vid 8 månader åt han själv både lunch och middag själv så han dessutom blev mätt.
Min BVC gick oxå efter WHO, men eftersom Rasmus hade reflux och dessutom var så intresserad av mat så fick han smaka och lära sig äta i hans takt.

Idag är han 15½ månader, och jag vågar påstå att han nästan äter lika stora portioner som mig! En stor 15mån färdig burk mättar honom inte ;)

Ja, det verkar nog så...

Jag har också funderat lite över det där och undrar om det inte har lite att göra med att WHO ju jobbar med hela världen som fält. Och tydligen (vad jag läst i alla fall) är det ett ganska stort problem inom många u-länder att man ammar väldigt lite (de olika företagen som gör ersättningar har lyckats ordentligt med sin reklam där...) och under väldigt kort tid. Och i sådana länder; där kanske tillgången till riktigt BRA barnmat (tillräckliga mängder fett osv) är rätt dålig; så är det ännu viktigare att helamma längre tid. Vilket är min egna lilla teori i alla fall....

Vi började med smakisar när Linus var 3.5 månad. Började då med sötpotatis blandat med bröstmjölk, sedan gick vi igenom de olika grönsakerna. När han var ca 4 mån började vi med gröt. Började med teskedar och sedan har han succesivt velat och fått mer.

Nu är han snart 5 månader och äter bröstmjölk på morgonen, grönsaker+frukt till lunch, bröstmjölk+ev frukt på em, gröt+frukt på kvällen och sedan ev mer mjölk innan han somnar och 1-2 mål på natten. Men han sover bättre på natten sedan vi började med gröt och han håller sig fler timmar:)

vi började runt 4 månader och det har gått fint hela tiden. När han var 5 mån lite drygt fick han prova kött och fisk. Jag tyckte man tragglade lite mer när det bara var 1 tesked eller 2. Gick mkt lättare när man började ge rejält. W älskar mat och ratade mig när han var 5½ månad och jag fick rådet av BVC att sluta amma och bara ge mat.
På söndag blir han 7 månader och han äter nu:
*Gröt till frukost
*fruktpuré till mellis
*lunch (fisk/kyckling/kött och pasta/potatis/bulgur och sås och grönsaker) med fruktpure till efterätt
*yoghurt med fruktpure i och smörgåsrån med leverpastej till mellis el gröt
*Middag (precis som lunchen, men ingen dessert)
* kvällsvälling

Han mår hur bra som helst och magen fungerar fint! Han äter för det mesta ingenting nattetid. Han bara gapar så det är bara att ösa in. :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 057
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat