smakliga medecin

Saara_

Trådstartare
vi har en häst som ska äta fenylbutason och jag undrar om någon har ett bra tips på hur man gör den lite mer aptitlig.. tänkte ha de i betfor

Sv: smakliga medecin

Om hästen inte tar medicinen i maten, gå då över att ge med ingivare utblandad i lite vatten. Har du otur så får du plötligt en häst som matvägarar.

Hur länge ska du ge? Efter någon månad vänjer de sig vid smaken, men ska man bara ge under två-tre veckor har jag tyckt att det är enklast att ge via en spruta direkt in i mun. Utblandat med vatten förstås.

han ska bara ha i 1 veck tyvärr.. idag körda jag i en spruta vatten,äpplejuice och medecin.. det gick i men tycker det skulle vara lättare i betfor.. så får pröva det ikväll..

Flera av de jag haft älskade banan :laugh:
Banan har rätt kraftig lukt och smak och går att mosa. Den döljer medicinsmaken skapligt effektivt enligt min erfarenhet.

Jag brukar spruta direkt i munnen, så retligt om man blandat i mat som de sen ändå inte äter, då går de ju miste om den dosen. Har för mej att någon häst åt det blandat med rivet äpple. Själv brukar jag be om Metacam (i de fall det går att ersätta med det), det har ingen av mina ratat (än iaf).

vi har en häst som ska äta fenylbutason och jag undrar om någon har ett bra tips på hur man gör den lite mer aptitlig.. tänkte ha de i betfor

Jag skrev exakt en sådan här tråd, för en dryg månad sen... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1117705&highlight=IngelaH

Och blanda absolut INTE i buttan i maten. Min gamla dam matvägrade, så jag slängde fyra doser med butta åt skogen. Utan tyvärr, var den enda lösningen för mig, att ge med ingivare.

Jag funderade på äpple, morot eller liknande. Men då sa någon att då kanske min häst ALDRIG vill äta det igen.

Butta ÄR otäckt hur du än blandar, var det också någon klok person som sa.

Så, ingivare är mitt svar på problemet, hur pilligt och besvärligt det än är.

Mvh

IngelaH med en nu pigg och glad häst igen. :)

Senast ändrad:

Jag ger alltid butta i spruta direkt i munnen, blandat med lite vatten. Min häst blev ordinerad butta när han hade fång för ett par år sedan och jag blandade då i bland annat betfor. Men han verkade tappa förtroendet för all mat och vägrade äta vare sig hö eller betfor i flera dagar :crazy: Visst smakar det inte bra med vattenblandningen, men jag vet att han får i sig allt och han äter maten.

Betfor har inte tillräckligt kraftig smak för att maskera buttan.
Prova själv ett par korn!

Jag blandar i sirap eller ger i spruta men hästen tar det hellre med sirap om han får välja ;)

Jag tycker inte att det är någon bra idé att blanda i maten, om man inte har en häst som äter det glatt och villigt utan att slabba. (Och DE hästarna är nog lätträknade! ;))

Det finns det som sagt risk att hästen vägrar äta och inte får den medicin den ska ha, och att den blir misstänksam mot allt krubbfoder i framtiden.
Och även om hästen äter så är risken stor att en del slabbas utanför, vilket både gör att hästen ju itne får i sig det den ska, men även att risken för att "fel" hästar får i sig av det. Tokigt om det finns hästar som t.ex. ska tävla i samma stall.

Genom att ge det direkt i munnen har man MYCKET större kontroll över medicineringen!

En vanlig plastspruta och pulvret utblandat i lite vatten funkar fint. :)

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 630
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 726
Senast: Puffindog
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka