Ajda

Trådstartare
Hur går man vidare från smakisar?

Nu äter Tuva det man ger henne och hon har kommit på tekniken med att svälja. Hon gapar som en fågelunge efter mer. Jag har gett henne som mest 1/3 burk "mat" (ex potatis/palsternacka, majs) och 1/3 efterrätt (fruktpuré). Igår när jag skulle amma efteråt ammade hon 10-20 sek, sen vänder hon bara bort huvudet.
Ska jag dra ner på maten och amma istället eller kan jag öka med maten och sådeles redan byta ut lunch-målet?

Jag vet att socialstyrelsen förespråkar helamning i 6 mån, men hon är ju så intresserad...

Tuva är 5 mån den 25:e januari.

Sv: Smakisar

Eftersom din dotter är intresserad av maten så tycker jag att du ska ge henne ett mål mat om dagen. Ge henne så mycket mat hon vill ha och vill hon inte amma efteråt är hon ju mätt. Vilket är kanon :)
Alla barn är ju olika och vissa börjar tidigare med mat än andra oavsett vad socialstyrelsen rekommenderar. Så mitt tips är att lyssna på ditt barn :)

Är hon intresserad så ge henne mat. Det känns väldigt jobbigt för en själv när ens barn väljer mat istället för bröstmjölk, men det är så otroligt skönt efteråt. Rasmus är 15 månader och äter allt, i stora laddningar och sen 8-9 mån ålder har han fixat att äta sig mätt själv vid lunch och middag.

Du har väl börjat med smakisar just för att hon ska få intresse för det och vilja ha mer...? Om du hade följt WHO:s råd om helalmning så hade du inte börjat med smakisar förrän hon var fyllda just 6 månader. ;)

Mitt råd är att öka på och börja med ett mål med vanlig mat om dagen (kanske erbjuda bröstet efteråt om hon vill).

(Vi började med smakisar vid 4 månaders ålder. När han ville ha mer så böt vi successivt ut mål efter mål till vanlig mat.).

Innan var ju rekommendationen att börja med smakisar vid 4 månader så det är nog inte hela världen om du byter ut något mål nu och ammar de andra. Har ungar överlevt förut så gör nog din det oxå. ;)

min kille valde bort amningen och har ätit mat alla mål sen han var 5 mån. På bvc sa de åt mig att inte traggla smakisar för länge utan öka på maten så han blev mätt så länge han ville ha. Han är 6 mån idag och allt går superbra!

Jag håller med pmm om att det är jobbigt när barnet väljer bort amning. Men nu är det skönt!!

Och här är det tvärt om. Min 6mån är inte intresserad av smakisar/gröt/välling öht. Finns inget bättre än tutte... Önskar verkligen att han var mer intresserad.

TS: Enligt vår BVC-tant kan man öka upp till en portion på en vecka, i praktiken vet jag inte hur det funkar efter som min unge aldrig gillade smakportioner.

Och här är det tvärt om. Min 6mån är inte intresserad av smakisar/gröt/välling öht. Finns inget bättre än tutte... Önskar verkligen att han var mer intresserad.

Han blir intresserad när han är redo, alla barn mognar inte i samma takt. Var glad istället att du har mjölk som gör honom mätt och nöjd tills dess han börjar äta annan mat. :idea:

Senast ändrad:

En bra tumregel är att föräldern bestämmer vad som ska ätas och barnet hur mycket som ska ätas, vill det ha mer så ge mer. Jag har haft två bebisar som gillat att äta och det är ju i den riktningen de ska så det är bara att uppmuntra, i Sverige har vi ju bra mat och behöver inte vara oroliga för att de inte får i sig tillräckligt näringsriktigt. Det är inte farligt med mat på något sätt, det de ska vänja sig vid är smaker, de far inte illa av mat bara för att de är små. Anledningen till att man puréar maten i början är inte magen utan att sväljandet och halsen inte är helt utvecklad förrän runt 8 mån. Min son som snart är 6 mån äter nu 4 mål om dagen (2 grötmål, fulla portioner, och 2 matmål motsvarande en liten burk och frukt till efterrätt) däremellan ammas han och mumsar på majskrokar och rån.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka