Smaka gott foder??

Z

zasso

Kanske finns det svar på min fråga om jag söker mera. Men skapar en ny tråd iaf.. För nu är det inte bra med pållan. Har ett fullblod som går som sällskap, gör inget annat än går i hagen. Ska dock sättas igång snart. Problemet är att hon äter så dåligt, har fri tillgång på hösilage. Får lucern o ett annat proteinfoder, men det är som att hon tycker lucernet är tråkigt att äta. Blöter allt o låter det svälla (pellets) hon äter kanske hälften. Har ni något tipps på nåt gott att blanda med? Brukar dom äta strålucern bättre? Hon måste verkligen ha i sig mera protein, ska jag byta till något annat foder som smakar bättre? Vet inte vad jag ska ta mej till.... Har aldrig haft en häst som inte gillar mat..

Sv: Smaka gott foder??

Vilket fabrikat är det på det pellterade lucernet du ger?

Jag vet att Kvarnbyfoder och den som svenska foder har (vit säck med grön säck, danskt lucern tror jag står typ "lucern piller" på säcken) inte har någon tillsatt melass i sitt lucern.

Du kanske kan prova att ge kraffts lucern, om det inte är det du redan ger nu. Testa deras hackade strå t.ex. och kolla om hästen tycker att det är mer aptitligt.

Sedan kan jag råda dig om att räkna lite på foderstaten, även om man ska "fodra med ögat" så är det bra för att en uträknad foderstat
alltid ger lite riktlinjer. Du får anta hur mycket hästen normalt äter av hösilaget och räkna på analysen av detta. Sedan tillsätta annat foder vid behov. Lucern kanske som bas, sedan kanske havre, korn, betfor eller något färdigfoder beroende på vad som behövs. Krafft Rehab har jag gjort till min häst när jag fick henne då hon var mager vilket gav Mycket god effekt. Då fick hon ca 2 kg om dagen men du får ju öka stegvis då och givetvis beror det ju på vad just Din häst behöver. Det är mycket smb rp i rehaben. Även Hippo Alfan ska väll vara proteinrik tror jag.

Det ska ju vara balans mellan MJ och smbrp och sedan om det behövs om hästen fortfarande är mager får du testa att höja kvoten.

Svårt att råda sådär utan att veta vad du har för värden och övrig foderstat och så, dvs vad du behöver för ca-värden på tillskottet.

Men mitt fbl äter inte heller lucern, och hackat strå är ännu äckligare än pellets *sucka* Hon är överlg ganska kräsen och har en hel massa ideer om vad som är ätbart och inte. Dock så Hestekraft äter hon både gärna, med god aptit och i stor mängd. Även Krafft Rehab går excellent.

Hestekraft är ett muslifoder med örter, det är hackad lucern i det, men så går det minsann bra tycker damen. Krafft Rehab är pelleterat.

Kanske finns det svar på min fråga om jag söker mera. Men skapar en ny tråd iaf.. För nu är det inte bra med pållan. Har ett fullblod som går som sällskap, gör inget annat än går i hagen. Ska dock sättas igång snart. Problemet är att hon äter så dåligt, har fri tillgång på hösilage. Får lucern o ett annat proteinfoder, men det är som att hon tycker lucernet är tråkigt att äta. Blöter allt o låter det svälla (pellets) hon äter kanske hälften. Har ni något tipps på nåt gott att blanda med? Brukar dom äta strålucern bättre? Hon måste verkligen ha i sig mera protein, ska jag byta till något annat foder som smakar bättre? Vet inte vad jag ska ta mej till.... Har aldrig haft en häst som inte gillar mat..

e hippo grow alfa, det bör hon älska och det är jätte bra!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 800
Senast: a1agnlju
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka