Småhundar, hoppa eller inte?

Sv: Småhundar, hoppa eller inte?

Framtassar blir också leriga. Bara min egen hund får lägga upp framtassarna på mig och bara när jag själv vill det.

I övrigt anser jag att folk ska låta bli att uppfostra andras hundar, så länge hunden inte är till besvär. Till exempel så vill jag gärna ha min hund i knäet i soffan och hon försöker nog klättra upp i knä på de flesta hon känner. Alla uppskattar dock inte detta och då får de säga till henne eller så gör jag det.

Hur mycket andra ska uppfostra ens hund beror på hur mycket de ska umgås med hunden. Dagmatte har rätt mycket att säga till om medan en ytlige bekanten inte ska lägga sig i alls.

Jag har inget emot att hundar hoppar på mig (Har t.o.m. fått en fläskläpp av en hel go Bullmastiff hane:D ), MEN jag skulle aldrig låta min hund göra det mot andra människor eftersom jag vet att det finns många som avskyr leriga tassar m.m.;)

Min hund (jappe) hoppar på mig och mina bröder för det får hon. Hon hoppar däremot inte på pappa om inte han uppmuntrar henne att göra det. Precis som hon vet att i min bil får man sitta på sätet medan i de andra bilarna får man INTE göra det (sitter bara fram om bakluckan är full). Hundar vet att hålla isär vilka de får och inte får göra saker för. Om någon inte vill att hunden ska hoppa så är det bra om hunden kan ta ett nej.

Jag låter inte mina hundar hoppa upp och hälsar på mig!

Dom kan vänta med allt hälsandet tills jag fått ta av mig ytterkläderna och sedan hälsa.
Men sen får de mer än gärna komma upp och mysa i soffan tillsammans med mig! :)

jag tycker det e helt oki att små hundarna får hoppa för annledningen att dem gör det är för dem är så små och vi har våra mungipor så högt upp och dem ej kommer åt att visa sin underlägsenhet för oss, men jag kan förstå dig som har vita kläder eller e hund rädd men jag som hundägare har ansvar att se till att hunden ej hoppar från att jag vet att det är oki för den anndra.

Personligen så ogillar jag starkt när hundar hoppar! Hälsar en hund på mig på det sättet oavsett storlek så vänder jag mig om eftersom JAG inte vill ha dom i ansiktet eller skitiga tassavtryck på benen!

Jag kan nästan lova dig att om du ska hämta hunden eller något och har lite finare kläder på dig att det inte är ett dugg roligt med en hoppande hund! :smirk:
Men det är ju din hund och vill du att hon ska hoppa så ska hon enbart göra det på dig, folk brukar annars ha en benägenhet att läxa upp adnras hundar just vad gäller hoppa eller inte...

Och din andra fråga så tycker ja inte att nån annan ska uppfostra någons annans hund. Det är din hund och du som ska bestämma vad som är ok och var som inte är ok... Inte andra, detta gäller även hoppandet tycker jag... Helt upp till dej, men då ska hon bara hoppa på dig oxå!
Om jag är ute å går me min hund och jag sagt Nej ex. till att hälsa på någon och den personen lockar å gullar me honom, så blir jag sur, för då är ju allt det jag säger till hunden totalt meningslöst...

Benso skrev:
Om jag är ute å går me min hund och jag sagt Nej ex. till att hälsa på någon och den personen lockar å gullar me honom, så blir jag sur, för då är ju allt det jag säger till hunden totalt meningslöst...

Jag ser det som ett gyllende träningstillfälle istället :D Träning med störning kan vara svårt att få till när man bor ute i skogen, så jag ser korkade människor som andra hundar som bjuder in till lek. Mina hundar ska lyda mig även om människan har en korv i handen som viftar framför hundens nos. Så för min del får folk gärna försöka få hundarna att bryta kommando. Lyckas de får jag ta det som en glugg i min egen träning och lägga mer energi där.

Mvh,
Duvan

tycker inte nån hund ska hoppa spelar ingen roll om det är en stor el liten hund.

Ingen av våra hundar hoppar för att hälsa på folk.

Men om det t.ex kommer någon hem till oss och börjar prata med den lilla hunden, då sträcker hon gärna upp tassarna på benet om man inte sätter sig på huk.
Jag ser faktiskt inte det som att hon hoppar, utan som att hon besvarar kontakten.
Hade ni sagt att hon var en otrevlig hund som hoppar?

Nej, då får man skylla sig själv. Antingen är det okej, eller så hukar man sig, eller så låter man bli att hälsa. Kommer hon däremot och klänger och studsar så fort man kommer i närheten, då är det väldigt ohyfsat (och det var ungefär det trådskaparen från början gav intryck av att mena).

Ja jo det förstod jag. Men jag ville höra hur ni ser på hennes beteende eftersom många hade noll-tollerans.

Duvan skrev:
Jag ser det som ett gyllende träningstillfälle istället :D Träning med störning kan vara svårt att få till när man bor ute i skogen, så jag ser korkade människor som andra hundar som bjuder in till lek. Mina hundar ska lyda mig även om människan har en korv i handen som viftar framför hundens nos. Så för min del får folk gärna försöka få hundarna att bryta kommando. Lyckas de får jag ta det som en glugg i min egen träning och lägga mer energi där.

Mvh,
Duvan

Det är sant iofs... Nu kom jag på att jag eg. utan att tänka på det tränat på det varenda gång det hänt... Tack :) :bow: Och nu förtiden är han bra mkt lättare att lägga uppmärksamheten på mig istället... Om det är ngn vi känner så får han vänta tills jag säger ok :)

Vill inte att de ska hoppa kvittar hur små hundarna än är.
Tränar järnet med min dam här hemma.

Benso skrev:
Det är sant iofs... Nu kom jag på att jag eg. utan att tänka på det tränat på det varenda gång det hänt... Tack :) :bow: Och nu förtiden är han bra mkt lättare att lägga uppmärksamheten på mig istället... Om det är ngn vi känner så får han vänta tills jag säger ok :)

Si där, ett irritationsmoment borta :D Man kan ju aldrig ändra omvärlden, bara sitt eget sätt att se på den:)

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
690
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 554
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka