Småhundar, hoppa eller inte?

C

cajsa_cavalier

hallå!

Tänkte kolla med er här inne vad ni tycker om att småhundar som hoppar upp för att hälsa på er, tycker ni det är okej?

Jag undrar därför att jag har cavaliertjej på 15 veckor och jag hade tänkt tillåta henne att hoppa upp för att hälsa, men nu blev jag osäker.. träffade just en person som inte tyckte det var okej och försökte uppfostra min hund:devil:

I bland är det svårare att uppfostra människorna runtomkring en än själva valpen:confused:

Sv: Småhundar, hoppa eller inte?

Jag tycker inte att några hundar ska hoppa. Oavsett om dom är små eller inte. Inte speciellt kul att få kläderna nerskitade av leriga tassar osv.

Ingen hund hoppar på mig. Hälsar gör man på marken och har inte ägaren lärt hunden det så hälsas det inte alls. Jag har ingen lust att bli nedsmutsad av leriga tassar.

Varför i hela friden vill du att hunden ska hoppa upp för att hälsa?

Jag tycker inte hundar ska hoppa upp och hälsa på främmande,dom kan vara hundrädda,vara rädd om kläderna eller så kanske dom bara tycker det är otrevligt.

Min hund har inget behov att hälsa på människor han inte känner så det är inga problem, men folk han känner får han faktiskt hoppa upp och hälsa på när jag har sagt varsågod till att hälsa (han är 43cm i mkh).

Vill dom inte att han hoppar upp får dom sätta sej på huk eller låta bli att hälsa,för jag tänker inte lägga en massa energi på att träna bort det just nu för jag tycker inte det är något problem.

Idiotiskt att tillåta en hoppande hund.

Om du inte gillar att andra säger ifrån = uppfostrar din hund, så får du uppfostra hunden själv.

Jag gillar inte hoppande hundar oavsett storlek eller ras. Jag har en granne som jag tar omvägar om därför att hon inte fattar att hon måste fostra sin hund.

Om mina hundar hoppar mot folk så får de sig en ordentlig åthutning från mig. Lyder de inte, så drar jag undan dem. jag vill inte tvätta andras kläder.

Nej, gillar inte hoppande hundar, oavsett storlek. Det är inte juste varken mot folk eller hunden.

Antar att Du inte vill att den hoppar upp på Dig när Du har finkläder och hunden precis varit ute i leran och lekt.

En hoppande hund kan även skrämma barn, då hoppet för ett litet barn hamnar i ansiktet.

Nä, ser verkligen ingen fördel att tillåta hunden att hoppa.

Instämmer med de andra, inget hoppande. Vill inte ha nåt hoppande och klättrande på mina kläder, jag måste tvätta ofta nog ändå :D, och vill gärna kunna böja mig för att knyta upp skorna utan att det står nån och studsar under näsan på mig och slibbar etc. Och angående att andra säger till din hund...hundar lär sig vilka som tillåter saker och vilka som inte gör det. Ska jag komma på besök till någon flera gånger så tar jag mig friheten att säga åt hunden att inte hoppa på mig, vad än ägaren brukar tillåta. Har hittills inte varit några problem.

Jag tycker att hoppande hundar är ett ofog! :D Oavsett om det är min egen, som är liten, eller om det är någon annans. Man blir lika skitig oavsett om hunden är liten eller stor och hunden kan inte veta när man själv eller någon annan har "hoppvänliga" kläder så nej, min hund ska inte hoppa!

/Timsetim

I många fall tycker folk att hoppande valpar är okej och gulligt, men inte vuxna hundar....och har de lärt sig att det är okej att hoppa kan det vara svårt att få ur dem.
Tycker hundar kan hälsa med alla fyra tassarna på marken!

Oj ,vad många svar!

Det jag menar att när hon hoppar är att hon ställer sig på bakbenen och lägger framtassarna mot benen, hon hoppar alltså inte som en jojo=) tänkte bara klarlägga det, i och med att jag läste mitt inlägg såg att jag inte var tydlig.

Det jag pratade om mer i inlägget var att folk gärna vill uppfostra min valp och då menar jag inte hoppande! utan folk snarare uppmuntrar det genom att prata jollrande och lutar sig över henne. ( jag säger till dem att hon hälsar genom att sätta framtassarna på benen) Men däremot genom andra saker tex. rumrenshet ( man ska fya dem när de kissar inne tex.) säger nej flera gånger och ändå uppmuntrar beteendet, säger åt dem att ta det lugnt vid hälsning, annars blir hon uppspelt och då börjar bita ( bitandet är nästan helt borta annars!) men folk tycker det är kul när hon biter dem=/

Jag ville enbart klarlägga vad jag menade i mitt inlägg.

Min nästa fråga: skulle du fortfarande acceptera att folk försökte uppfostra din valp? ( på de exempel som jag har skrivit ovanför)

du kan tillåta din hund att hoppa på dig om du vill, men lär den att inte hoppa på människor den inte känner.

oavsett storlek är det otrevligt med en hoppande främmande hund. även om hunden är trevlig på alla andra sätt.

Även om den "bara" hoppar upp med framtassarna så är det fortfarande lika otrevligt med tassavtryck på kläderna. :crazy:

Jag tycker helst ingen hund ska hoppa oavsett storlek :) .

Tycker du att det är OK att hunden hoppar när den hälsar, så låt den göra det. Men låt den inte hälsa på andra människor förrän de gett klartecken att det är OK även för dem att den hoppar. Personligen vill jag inte ha hoppande hundar, jag tycker att det är alldeles för tråkigt att tvätta. Men å andra sidan måste jag inte hälsa på varje hund jag träffar, jag kan prata med husse/matte ändå...

Vad det gäller andra människor som lägger sig i uppfostran, eller brist på, så är det bara att förklara; "det här passar mig och min hund - respektera eller låt bli hunden helt och hållet." Jag har gjort mig osams med några människor på det viset, men mina hundar är som jag vill, och det är dem jag lever med.

Mvh,
Duvan

Jag tycker inte att det är ok att små hundar får hoppa upp och "hälsa"!
Dom skitar ner kläder lika bra som stora hundar. Enda skillnaden är att lorten hamnar längre ner på byxorna.... Dessutom tycker jag personligen att hundar som hoppar upp på annat folk är rätt så ouppfostrade....
Försöker lära mina egna hundar vid så tidig ålder som möjligt att INTE hoppa upp mot människor och finner det högst irriterande när hundarna blir lockade av någon som "bara vill gosa" att hoppa upp och hälsa!

Har aldrig sett det som något problem, är inget jag ens funderat över när det gäller mina egna hundar faktiskt. De får hälsa som de vill - inom vissa ramar, uppenbarligen - några av dem ställer sig gärna med frambenen mot folk, andra inte. Tokhoppar gör de bara med folk de redan känner och tycker om... Tycker folk det är besvärande så behöver de inte hälsa på mina hundar, hittils har ingen verkat ett dugg sur. Skulle det nu vara regnigt/lerigt ute eller jag inte vill att de ska resa sig av annan anledning så är dilemmat enkelt löst genom att man håller in dem. Mig gör det ingenting att jag blir hoppad på själv heller, däremot är det mindre kul med riktigt stora hundar, helt enkelt eftersom risken är något större att man blir omkullvält av en hund som väger 50 kg än en som väger 5...

Jag har en ganska liten hund, knappt 12 kg och 30 cm i mankhöjd - och han reser sig upp mot mina ben när vi hälsar. Därför att jag vill ha det så. Skulle jag mot förmodan vara klädd så att det inte passar så säger jag till - och det accepterar han. Människor som han inte känner hoppar han inte på, har inget större behov att hälsa på faktiskt. Folk som han känner och älskar, där blir han lite ivrig, men får acceptera ett nej, även om han är så uppe i varv att han nästan slår knut på sig själv.

Jag förstår mer än väl att folk inte vill ha hoppande hundar på sig - men detta är mitt val, så här vill jag ha det. Vill man inte ha min hund mot sina ben så får man skita i att hälsa på honom. Svårare än så är det inte. (Jo, jag får erkänna - det finns två undantag, det ena är Carmenzita som fanns på Buke förut, min hund är så förtjust i henne att han blir rent fjollig när hon kommer - men hon är å andra sidan kvinna nog att huta åt honom).

För mig är det här inget problem, det är ju mig som det "drabbar", mig och som sagt två andra. Anledningen till att jag vill ha det så är dels att jag ofta har ont i ryggen, och då är det jobbigare för mig att böja mig än att låta honom att komma upp, dels att jag tycker han är söt när han gör så ;), och slutligen att jag faktiskt inte ser det som ett problem.

Jag har en liten hund som kan hoppa upp och hälsa.
Jag anser de inte som ett problem därför får han göra de på mig.
Vill man inte att han hoppar upp går de att fixa genom att säga nej bestämt så slutar han.
Han vet vilka han får och inte får hoppa på=)

Alla hundar, oavsett om de är små eller stora, har smutsiga tassar och INGA hundar skall hoppa. :devil:

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
690
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 554
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka