Småfuktigt/mjukare betfor

josefinefreed

Trådstartare
Jag har haft pollen på bete nåra månader under sommaren, och då har inte betforen blivit rörd något.
Så när jag skulle kolla igenom allt osv, så är betforen lite mjukare än vanligt, den är inte sådär jättehård som den brukar vara.

Är det någon fara att fodra med det eller ska det slängas?

/ Jossan

Sv: Småfuktigt/mjukare betfor

Den har troligen förvarats så att den exponerats för fuktig luft, och sugit åt sig av den fukten.

Fuktigt foder möglar lätt, så var observant! Jag hade nog inte fodrat med det alls, om det stått så hela sommaren.

Men om inget mögel syns till då? Jag tog upp lite av det och kollade, men det var ingenting konstigt förutom att det var lite uppmjukat.

Men en halv säck betfor är ju itne så dyr, kan du inte bara kasta den? Att spara ett par tior och riskera att hästen ens känner sig minsta risig i magen tycker jag känns onödigt. Men visst, ser du att det är fräscht är det väl bara att fodra, men det har ju faktiskt stått framme och blivit fuktigt flera månader. Låtsas att du fodrade upp det innan sommaren bara och släng, det skulle jag göra. :grin:

Men jag har ju inte sagt att det är för dyrt eller att jag inte vill kasta den. Men om betforet är fräsch och går att använda är det onödigt att kasta tycker jag, och det var ju därför jag frågade. :)

Fler svar?

Ja förstår det, onödigt att kasta helt okej mat,:) men jag menade bara att om det ser ut att vara nåt fuffens med maten chansar jag ogärna. :) Om det blivit så fuktigt att det mjuknat kan det ju ha jäst under de varma dagarna i juli.

Jo det brukar lukta lite starkare och lite konstigt. Sedan om det stått uppblött i vatten kan man se att ytan börjar bli skummig när den har jäst, men det syns kanske inte när det bara handlar om lite fukt. Luktar det normalt är det säkert ingen fara..:)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
353
Senast: Malva1978
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 241
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka