Smärtstillande i samband med förlossning

Tora

Trådstartare
Jag är inne i en period när många runt omkring är gravida eller håller på att bli gravida.

Det enda jag blir fundersam över är när de pratar om smärtstillande vid förlossningen. Det verkar som om det går mode i att inte ta smärtstillande.

Kommentarerna har varit sådana att det verkar vara ett misslyckande om man måste ta droger för att föda fram sitt barn.

Har hört kommentarer som "Vid mitt första barn hade jag ryggmärgsbedövning men nu skall jag minnsan klara det utan" eller "Man knyter inte an till barnet på rätt sätt om man föder under bedövning" osv.

Det verkar som om det går prestige i att föda utan bedövning och att allt skall vara så naturligt som möjligt.

Jag har inte fött några egna barn men så mycket har jag förstått att det gör ont, till och med mycket ont. Varför i hela friden utsätta sig för den smärtan i onödan?

Kan ni som har fött barn försöka förklara för mig varför det är så viktigt att föda barn utan bedövning? Eller det kanske bara är folket runt omkring mig som har dessa smärtsamma önskningar? Är det så viktigt att "lyckas" föda utan bedövning? Är det kanske någon form av status eller liknade?

Mvh

Tora
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag var helt säker på att jag bara skulle ta lustgas, och tänkte minsann inte ta någon ryggmärgsbedövning, därför att jag har fobi för nålar och får PANIK när någon kommer med en spruta..
Gissa vem som låg och vrålade efter ryggmärgsbedövningen efter ett tag..:angel:

Den här gången ska jag ta allt jag får, men jag tror att det beror mycket på hur smärttålig man är också. Jag har ingen smärtgräns över huvud taget och tål ingenting, så jag trodde att jag skulle gå av på mitten under värkarna, medan syrran körde själv in på förlossningen, krystade ut knodden på en krystvärk, tog ungen under armen och körde hem så fort dom hade kollat så allt var ok.
Hon tog ingen bedövning och tyckte inte alls att det var så farligt att föda barn..:smirk:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag väntar på att min första ska ploppa ut.

Jag kommer ta de smärtlindringar som behövs. har ingen lust att ligga å plågas ett dygn=/
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Att föda utan bedövning är inget jag drömmer om iallafall:) Däremot så hoppas jag att denna gången skall gå lätt så jag slipper EDA:n. Jag misstänker att det var den som gjorde att mitt värkarbete stannade av så förlossningen tog nästan ett dygn...:cry:

En förlossning är så himla olika från person till person så att om någon lyckas föda utan bedövning är det väl bara att gratulera men det är inget att sträva efter tycker jag! Det finns andra sätt att visa sin superstyrka på:)

Däremot skulle jag gärna vilja föda hemma - men kommer inte att våga! Jag blir stressad av sjukhus och tyckte det var obehagligt att ligga där och klämma fram ett barn. Hade man kunnat få hem ett helt läkarteam med tillhörande bedövingsarsenal som stod på standbye utanför dörren så hade jag kläckt ut bebisen hemma i skrutthuset men vad jag har förstått så fungerar det inte så :rofl:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag använde ingen bedövning, jag tyckte inte att värkarna var speciellt jobbiga.

Sedan när det kom fram till krystvärkarna, gjorde det så :devil: :devil: ont att jag skrek efter smärtlindring.
Men då sa BM att det var för sent.

Hade lite problem att få ut honom, så jag behövde dropp som förstärkte värkarna, annars hade det inte varit så farligt....:p

Ps. jag hade inte bestämt något alls innan.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Nej, jag tycker inte att man ska mäta prestation i hur lite eller mycket smärtlindring man tar.

Men. Många har ett sådant kontrollbehov, och listar och överväger de olika alternativen som finns, och är så uppstressade över att det ska bli så smärtfritt som möjligt. I sig inget fel att se vad för alternativ som finns, men man måste även våga lita på att kroppen faktiskt klarar av att föda ett barn. Och jag tror inte att någon förlossning är smärtfri, och det är ingenting man ska tro att smärtstillande fixar åt en.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag föder hellre utan smärstillande.
Man kan få jobbiga biverkningar av olika sorters smärtlstillande.
Jag fick EDA under min första förlossning, av det fick jag en hemsk huvudvärk som varade i flera dagar.
Under andra förlossningen tog jag inget, det hanns inte med.
Och jag mådde mycket bättre efteråt.
Själva förlossningen upplevde jag som lättare också. Det gjorde väl lika ont men det gick fortare.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag hör till de personer som tycker att kan jag klara en förlossning utan bedövning så är det det bästa (delvis för att det är vanligare med sugklocka och längre förlossning vad jag har hört och delvis för att det är dumt att bedöva i "onödan" - risker finns med alla medicinska ingrepp). Jag räknar inte lustgas som bedövning!

Jag tycker det dock är viktigt att man tar bedövning om man behöver!

Så när jag födde mitt barn för 4 månader sedan var det just detta som var min inställning - försöka klara mig utan men ta bedövning om jag inte stod ut.

Vi var inne på natten då jag haft onda värkar sedan ett antal timmar men det visade sig att jag hade långt kvar på förlossningen (var öppen 3 cm av 10), vi valde då att åka hem igen (vi var inne ett par timmar och inget hände och värkarna avtog). Efter någon timme hemma gick vattnet och efter det blev det ganska outhärdligt, jag gjorde klart för min man att vi var tvugna att åka in igen för jag behövde verkligen bedövning.

Fast när vi kom in fick jag krystvärkar och dottern föddes ca 30 minuter senare. Det betyder att jag inte fick någon smärtlindring över huvud taget (även lustgas var för sent). Jag använde mig dock av psykoprofylax (andningsteknik) under hela värkarbetet och utan det hade det aldrig gått. Men som jag skrev kände jag i slutet ett behov av bedövning, men hade jag bara vetat att vi då pratade om den sista timmen innan krystvärkarna hade jag mentalt hanterat dom utan att vilja ha bedövning (bm hade sagt att jag hade omkring 12 timmar kvar och att ha SÅ ont SÅ länge kände jag att jag inte skulle klara av).

Jag tror dock att förlossningar gör olika ont på olika människor så jag är inte duktigare än någon som tog bedövning eftersom den personen helt enkelt hade ondare!
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag är också rädd att förlossningen ska ta längre tid om man gör något som kanske hindrar värkarna. Jag fick lustgas under min förlossning, och vad jag kan tycka så räckte det. Just under vissa gånger hade jag velat ha allt smärtstillande i världen, men eftersom jag bara timmar efteråt var sugen på fler barn så kan inte ha varit allt för hemskt. :angel: :D

Dock försökte de med ryggbedövning, men de hann bara sätta nålarna, sedan fick jag krystvärkar och minutrarna efter var min son ute. Glad är jag över allt slippa ryggbedövningen så här i efterhand. Jag hade ont en vecka av sticket :crazy:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Lustgas är väl en slags mental bedövning, även om den inte smärtstillar. Jag tyckte den var underbar :love:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Min inställning var att jag fick väl se hur det blev och ta det jag behövde...och jag hann typ med allt... Förlossningen tog väldigt lång tid och inte förrän jag fick EDAn så hände det grejer... Jag är inte speciellt smärtkänslig annars och klarade mig bra med TENS och bad de första 8 timmarna, lustgas ytterligare ett par timmar. Fick EDAn efter 12-13 och då var jag inte öppen mer än 4 cm så för att orka var det nog den enda vägen.

Var på benen nån timme efter dottern var född och ville åka hem morgonen efter. Mådde prima trots allt knark jag fått! ;)
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag ska klämma ut min första i september, har inte bestämt mej för nåt men har såklart funderat.
Jag ska gå på profylaxkurs för jag vill verkligen lära mej andas rätt för att kanske underlätta, gas räknar jag med att jag kommer använda och ryggmärgsbedövning antar jag att jag kommer vråla efter om det blir olidligt.

Helst av allt skulle jag vilja att det funkade utan bedövning, har gräslig fobi för nålar så jag tycker att bara tanken på ryggmärgsbedövning är obehaglig. Men väl där så kanske jag tänker helt annorlunda? Smärta, adrenalin m.m kan göra förunderliga saker med en..

Som det är nu får BM inte ens sticka mej i fingret, jag får total panik, mina fingertoppar får det inte stickas i!! Jag kan sansa mej och stå ut med stick i armvecket men det är oftast inte så lätt att få ur mej nåt blod, kroppen stänger av, har hänt flera ggr, hur fint det än sticks.. Det blev lite problem när Bm ville ha 2rör... det tog ett tag...
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

*svar till alla*

Att man inte vill ta bedövning på grund av sprutskräck kan jag förstå. Men det jag inte riktigt förstår är varför man vill föda "naturligt".

Nu verkar det som om det kan finnas vissa bieffekter av bedövningsmedlet fast finns det någon forskning om det? Det mesta är "jag har hört....".

Jag har ju sprutskräck själv men aldrig att jag skulle låta bli att ta bedövning hos tex tandläkaren bara för det. Jag ser inte poängen i att ha ont om man inte måste. Nu tar jag själv lugnade innan jag går till tandläkaren för annans hade jag varit på högvarv. Jag är inte speciellt smärtkänslig själv men jag ser inte någon mening i att lida i onödan.

Mvh

Nyfikna Tora
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag skulle nog känna mig lite "stympad" av massa bedövning. Helst vill jag föda utan bedövning och arbeta med kroppen, inte bara "genomlida". Sist klarade jag mig utan smärtstillande (men ville ha ryggmärgsbedövning mot slutet. Hann inte det, och hade jag vetat att det var så kort stund kvar tills hon skulle krystas ut, så hade jag inte velat ha ryggmärgsbedövningen heller).
Den här gången har jag gått profylaxkurs (hade mkt nytta av att andas lugnt och slappna av redan förra gången), och jag hoppas att jag klarar mig långt med hjälp av profylaxen (det är inte bara andning, utan fokus på målbilder, extra mkt hjälp av sin man mm hör till).
Men behöver jag smärtstillande så kommer jag säga till, är inte främmande mot tex ryggmärgsbedövning om förlossningen drar ut på tiden etc.

TENS kommer jag kanske att använda den här gången, tex i bilen på väg in till förlossningen.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

En förlossning är ALDRIG helt smärtfri, oavsett hur mycket smärtlindring du får.

Tycker man att man klarar det utan, ser jag ingen anledning att använda det.

Jag tycker inte att man är bättre/sämre beroende om man väljer att använda smärtlindring eller inte, det är bara man själv som kan veta vad som känns rätt, just då.

Nu till nästa förlossning gör jag som vid den förra dvs. bestämmer inget i förväg utan tar det som det kommer.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Hej! Jag förstår din fundering. Har själv haft sådana tankar då jag också är omgiven av folk som föder barn. Hälften har velat ha det naturligt utan Epidural och andra hälften tagit vad som gått att få.
Jag tänkte att man kunde se vad som hände och hinna resonera inne på förlossningen eftersom jag som förstföderska räknade med att vara där i många timmar. Nu blev det inte så. Jag var öppen för mycket för epidural när jag kom in. Värkarna bara rullade på så jag fick en akupunkturnål och använde lustgas på slutet. Hade önskat att det gick lite långsammare så jag hann med. Och kanske kunde fått epidural.
Däremot fick jag en citodon och en panodil efter förlossningen mot eftervärkssmärtan. Jag mådde hur illa som helst av citodonen och kände nästan att jag höll på att kräkas över mitt nyfödda barn. Inte så roligt.
/Alanis
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

*svar till flera*

Men vad är det som gör att man föredrar att ha mer ont än nödvändigt?

Mvh

Tora
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det är ju lätt att vara tuff innan! :smirk:

Personligen så hade jag ingenting förutbestämt. Jag förlitade mig på att den bm som skulle förlösa mig visste bättre. Hade hon sagt att jag skulle ta något så hade jag gjort det. Jag var varken för eller emot det ena eller andra.

Efter mina barn var födda så pratade hon och jag lite och jag konstaterade att jag inte fått någon smärtlindring. Nä, du bad inte om det och jag tyckte inte det behövdes var hennes svar.

Så, så enkelt kan det också vara! :)

Skulle jag få fler barn, skulle jag haft samma inställning!

Sen hade det varit ren lyx att få Kerstin som bm ännu en gång, hon var fantastisk!! :love:

Men jag har märkt att det är provocerande att prata om smärtlindring. Därför nämner jag det aldrig om jag inte blir tillfrågad. De som inte vet tycker ibland att det är häftigt att jag födde tvillingar utan bedövning och tycker att väninnan bredvid som hade en jättejobbig förlossning och tog hela menyn, är gnällig. :crazy:

/Timsetim
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

*svar till flera*

Men vad är det som gör att man föredrar att ha mer ont än nödvändigt?

Mvh

Tora

Inte en aning! Jag hade två jättejobbiga timmar, då det gjorde skitont helt enkelt! När bm kom in konstaterade hon att jag var fullt öppen och det var dags. Då övergick smärtan till något annat. Den var inte lika intensiv längre.

Hade däremot bm sagt att jag inte var öppen så mycket så hade jag definitivt bett om smärtlindring. Jag hade inte velat ligga i sådana smärtor i onödan. Man ska ju orka föda också!!

/Timsetim
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag har inte fött några egna barn men så mycket har jag förstått att det gör ont, till och med mycket ont. Varför i hela friden utsätta sig för den smärtan i onödan?

Kan ni som har fött barn försöka förklara för mig varför det är så viktigt att föda barn utan bedövning? Eller det kanske bara är folket runt omkring mig som har dessa smärtsamma önskningar? Är det så viktigt att "lyckas" föda utan bedövning? Är det kanske någon form av status eller liknade?

Mvh

Tora
Jag har ju inte fött barn ännu, men det sker i november. Jag har inte så många omkring mig som är gravida som jag känner, men jag har varken hört bu eller bä om just smärtstillande. Jag känner som du: varför utsätta sig för en oerhörd smärta utan bedövning om man kan lindra? Och det där med att det skulle vara svårare att anknyta om man tar bedövning??....:confused: Låter jättekonstigt och osannolikt i mina öron! Jag har däremot läst undersökningar som säger att en del kvinnor som snittas kan ha svårare att knyta an till barnet, men samtidigt har jag 4 kvinnor som jag känner till som snittats och ingen av dem instämmer i detta. 1 av dessa snitt var planerat, de övriga inte. 2 av dem som fick akutsnitt blev ganska besvikna på just att bli "berövade" förlossningen, men de har inte haft problem med just bebiskontakten för det.

Det som jag tycker är svårt är att man får tipset (i litteratur och annat) att göra en sk förlossningsplan där man anger hur man vill ha sin förlossning; vad gäller alltifrån ev musik, hur man vill ligga/stå/sitta till bedövningar. Och jag känner bara att "hur F-N ska jag veta hur jag vill ha det? Eller vilken bedövning jag vill ha? Jag har ju aldrig fött barn!" Man får väl gissa och förbereda sig för att det kan komma behövas annat/mera.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
Övr. Barn På vilka premisser kan man be om igångsättning egentligen? Jag fick mitt första barn för 8,5 mån sedan och förlossningen gick i en...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: Ja88
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp