smackningar

R

raffa

Jag har en kompis som alltid smackar på hästarna när dom ska ut i hagen,eller när dom är i hagen.är det bara jag som tycker det är fel?Jag tycker att hagen och färden in och ut i den ska vara lugn.Har sagt åt henne,men svaret jag får är Åh,du har aldrig varit på ridskola du!Nu är det inte ridskolehästar vi har,det är två varmblod som säkert kan känna sig stressade av smackningar.Ge mig synpunkter,snälla!

Sv: smackningar

Jag tycker du överreagerar!

När jag leder, dvs även till och från hagen, ska hästarna gå i det tempo jag väljer. Går de och såsar så smackar jag på dem om det behövs (nu följer mina oftast den fart jag går i, dvs såsar jag såsar de, springer jag springer de).

Jag kan om jag av någon anledning vill att de ska busa lite mer eller se dem röra sig i hagen smacka igång dem där med.

Det handlar ju knappast om ett evinnerligt smackande åt hästarna hela tiden de går i hagen?

jag smackar i princip jämt när jag släpper iväg dom iallafall

Att man enligt gamla hästhanteringsböcker ska smacka när man kommer bakom en häst för att varna har jag hört men...
Det är så sant som du säger att det är en väldig skillnad på ridskolehästar och "privathästar".
Ibland smackar jag på min häst när jag kommer till hagen och då får hon frispel och ränner runt ett tag. :angel:
En del gånger tittar hon bara på en och undrar vem man smackar åt? :D Om man däremot vill gasa på lite, så kör jag med "sssss" eftersom att hon är van med körkommandon. Då vet hon att jag vill att hon ska öka till trav, smackningar i sig säger henne inget direkt vad jag vill.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 304
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 894
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama