Smäcker hopphingst?

Iddefixen

Trådstartare
Behöver lite tips på hingst till ett relativt grovt, lågställd sto med svag trav. Vill ha en hingst som är smäcker, högrest, bra hoppkapacitet och riktigt bra gångarter.

Har ni några tips?
Jag är totalt lost i hingst djungeln :crazy:

Sv: Smäcker hopphingst?

Ludwigs Champion kanske, om han inte blir för grov.

Jag tror att han kan bli för grov tyvärr. Behöver något lätt och kompakt, långbent.

Behöver lite tips på hingst till ett relativt grovt, lågställd sto med svag trav. Vill ha en hingst som är smäcker, högrest, bra hoppkapacitet och riktigt bra gångarter.

Har ni några tips?
Jag är totalt lost i hingst djungeln :crazy:

Vad är det för stam på stoet? Tävlad? Avelsmål? Temperament? Och vad man nu mer kan fråga..
U

e. Cor de la Bryère - Modesto
Ej tävlad pga gammal skada. Skarp dam med ett sjuhelsikes humör.
Är korrekt fram, lite utåttåad bak - rullar över dåligt bak.
Är som sagt ganska tung i modellen och har ett svagt, kort travsteg.
Hoppar bra, med bra ryggverksamhet, det lilla man kunnat se vid löshoppning.

Lucky Point både hoppar och rör sig bra, Camaro M som någon redan nämnt, Hip Hop kanske,Nobel är ju en god allround hingst så finns ju två av mina favoriter Niklas och Szkopul. Niklas är i mitt tycke en underskattad hingst, han har ju egna meriter. Både på mödernet och fädernet finns mycket meriter.

Hopphingst med bra gång, varför inte vända på det? Dressyrhingst med bra hopp:idea:
Briar är ju en dubbeltalang, fast har ju litet rykte om sig att lämna lite hett temperament....
Okeanos har ju samma stam som Briar och lite lugnare i temperamentet.
Biggles är ju efter Briar, kan kanske vara nått??
Chirlon är ju också en fin dubbeltalang.
Många hingstar att välja på...
Det börjar bli lite sent på säsongen nu så ring och kolla hur hingstens dräktighet sett ut innan du bestämmer dig för vilken hingst du skall ta.. Lycka till!!

Det är inte så dumt tänkt - en dressyrhäst med bra hopp :idea:
Briar kan bli väl skarpt på en redan skarp dam, plus att de jag har sett hittills har varit ganska grova.

Ska börja rondera djungeln av dressyrhingstar!
Tack för tipset :bow:

Jag har hört väldigt bra saker om flyingehingsten Callahan VDL. Han är lätt och ädel. Bra hoppkapasitet samt gång.:bump:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
  • Lymfangit